ذرت: سبزی، میوه یا غله؟
7 مرداد 1401 ساعت: 23:5



ذرت یکی از پرمصرف‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان است که معمولا در قالب‌های ذرت کبابی یا بلال و ذرت بوداده یا پاپ‌کورن مصرف می‌شود و یا به‌عنوان نوعی افزودنی (مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا) به مواد غذایی فراوری‌شده اضافه می‌‌شود.

ابهامات زیادی درباره ذرت وجود دارند؛ مثلا اینکه ذرت در کدام گروه از مواد غذایی جای می‌گیرد؟ آیا ذرت نوعی سبزی است؟ یا نوعی میوه؟ یا نوعی غله؟ مصرف ذرت در وعده‌های غذایی تا کجا در محدوده سالم و استاندارد قرار می‌گیرد؟ 

 

درواقع، ذرت ترکیبی از هر سه نوع است. پس می‌توان گفت که ذرت هم سبزی، هم میوه و هم نوعی از غلات است. اما از نظر دانش گیاه‌شناسی، ذرت در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد چون از گل یا تخمدان گیاه گلدار می‌روید. به عبارت دقیق‌تر، ذرت در گروه میوه‌های تک‌دانه‌ای یا کاریوپسیس‌ها قرار می‌گیرد. گندم هم یکی از اعضای همین خانواده است و معمولا به همه انواع میوه‌های تک‌دانه‌ای غلات گفته می‌شود. 

 

با این‌حال، زمان برداشت ذرت، تفاوت‌های خاصی را در این خوراکی به‌وجود می‌آورد. پس وقتی ذرت در حالت تازه و نابالغ درو شود، دانه‌هایی لطیف و نرم دارد که پر از یک مایع سفید و شیرین هستند. در این حالت باید بگوییم که ذرت در گروه سبزیجات نشاسته‌ای قرار می‌گیرد. اما هرچه ذرت دیرتر برداشت شود، دانه‌های ذرت هم بالغ‌تر می‌شوند و حالتی سفت و خشک پیدا می‌کنند. در این حالت ذرت در گروه غلات قرار می‌گیرد و درواقع همین ذرت‌های کاملا رسیده هستند که برای تهیه پاپ‌کورن یا ذرت بوداده استفاده می‌شوند. 

 

آیا ذرت در گروه خوراکی‌های سالم قرار می‌گیرد؟ 

بعضی افراد تصور می‌کنند که ذرت در گروه خوراکی‌های ناسالم قرار می‌گیرد، اما ارزش تغذیه‌ای و فواید ذرت به ما می‌گویند که با یک خوراکی سالم مواجه هستیم. اگر ذرت را در شکل طبیعی و کاملش در نظر بگیریم، یک خوراکی مغذی خواهد بود. بدون تردید، ذرت نوعی از سبزیجات نشاسته‌ای است که نسبت به سبزیجات برگدار، کالری بیشتری را در هر وعده مصرفی وارد بدن می‌کند. اما این را هم نباید نادیده گرفت که هر عدد ذرت کامل و متوسط دارای این ارزش‌های تغذیه‌ای است: 90 کیلوکالری، 3 گرم پروتئین، 1 گرم چربی، 20 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر و 6.5 گرم قند. 

توجه داشته باشید که میزان قند طبیعی ذرت حدود 6.5 گرم است، درحالی که قند طبیعی یک عدد سیب متوسط حدودا 3 برابر بیشتر از ذرت است. ذرت از نظر شاخص گلایسمیک هم در گروه خوراکی‌های متعادل قرار می‌گیرد و همین یعنی مصرف متعادل ذرت باعث نوسانات قند خون نخواهد شد. علاوه بر اینها، ذرت‌هایی که رنگ زرد پررنگ‌تر و غلیظ‌تری دارند، دو آنتی‌اکسیدان مهم به نام‌های لوتئین و زیگزانتین را وارد بدن می‌کنند که برای بینایی ضروری هستند. 

 

 

ترجمه: ندا احمدلو    

منبع: eatingwell

آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می‌شود؟ 

بالاخره خیار، سبزی است یا میوه؟
7 نشانه تغذیه ناسالم که باید جدی گرفت!
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو