فواید شنا برای سلامتی
6 مرداد 1401 ساعت: 15:5



از تقویت سلامت قلب گرفته تا بهبود خلق‌و‌خو، این تمرین در آب مزایای زیادی برای تندرستی دارد.
می‌تواند به عمر طولانی‌تر کمک کند

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم، از جمله شنا، ممکن است طول عمر را افزایش دهد. مطالعه‌ای نشان داد که شناگران در مقایسه با افرادی که شنا نمی‌کنند، 28 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس و 41 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار دارند.

می‌تواند به لاغری کمک کند

شنا یک تمرین برای کل بدن است و همه چیز را درگیر می‌کند. مطالعه ای نشان داد که 16 هفته شنا منجر به کاهش قابل توجه چربی بدن و توده بدنی می‌شود.

سلامت قلب را تقویت می‌کند

مانند سایر اشکال ورزش هوازی، شنا می‌تواند آمادگی قلبی عروقی را بهبود بخشد. به قلب امکان می‌دهد قوی‌تر شود و ریه‌ها در استفاده از اکسیژن کارآمدتر شوند و با بهبود فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت قلب و عروق مرتبط است.

می‌تواند ریه‌ها را تقویت کند

شنا ماهیچه‌های درگیر با تنفس را تمرین می‌دهد، به این معنی که می‌تواند حجم ریه را افزایش دهد و به تکنیک تنفس کمک کند. به علاوه، اگر آسم دارید، استخر یک محیط ورزشی ایده‌آل را فراهم می‌کند، زیرا مرطوب، گرم و معمولاً محیطی با گرده کم است.

ممکن است قدرت مغز را تقویت کند

ورزش به طور کلی با بهبود شناخت مرتبط است. در یک مطالعه کوچک، شرکت‌کنندگانی که 20 دقیقه شنا با شدت متوسط انجام دادند، اطلاعات بصری را پردازش کردند و در تست‌های شناختی که درست قبل و بلافاصله بعد از شنا انجام شد، سریع‌تر پاسخ دادند.

ممکن است روحیه را بهتر کند

همه ورزش‌ها می‌توانند یک تقویت‌کننده خلق‌و‌خو باشند. اما مطالعه‌ای نشان داد که یک جلسه شنا حتی بیشتر از یک جلسه ورزش هوازی خلق‌و‌خو را بهبود می‌بخشد.

ممکن است به خواب کمک کند

بهبود خواب مزیت پایبند بودن به تقریباً هر برنامه ورزشی است. و این شامل شنا نیز می‌شود. زیرا ورزش به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن و بازیابی ریتم طبیعی شبانه‌روزی کمک می‌کند.

برای افراد مبتلا به درد مزمن، شنا ممکن است کمک کننده باشد

شرایطی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا اغلب با کاهش تحرک و در بسیاری از موارد درد کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت همراه است. اینجاست که شنا می‌تواند کمک کننده باشد.

برای سلامت استخوان مفید است

در حالی که تمرینات مقاومتی و فعالیت‌های پرتحرک همیشه برای بهبود تراکم استخوان مفید بوده است، شنا نیز (اگر به اندازه کافی آن را انجام دهید) ممکن است کمک کننده باشد. مطالعه‌ای نشان داد که سه تا شش ساعت شنا در هفته باعث بهبود تراکم استخوان در زنان یائسه می‌شود.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو