10 عامل بوی بد پاها
26 تیر 1401 ساعت: 17:4



بوی بد پاها به‌خصوص در فصل تابستان مشکل آزاردهنده‌ای است. عدم رعایت بهداشت، تعریق زیاد و بیماری پای ورزشکاران از عوامل اصلی این مشکل محسوب می‌شوند. البته بوی بد پا در اغلب موارد مسئله جدی و خطرناکی نیست. اما برای برطرف کردن مشکل باید منبع و عامل بوی بد را شناسایی کنید. 

در ادامه به عوامل رایج و برخی عوامل باورنکردنی بروز بوی بد پاها اشاره می‌کنیم. 

 

1. تعریق بیش از حد پاها

 

یکی از رایج‌تری عوامل بوی بد پاها تعریق بیش از حد است. در اصل زمانی که پاهای شما عرق می‌کند، به‌خصوص در فصل تابستان و مواقعی که به مدت طولانی کفش و جوراب به پا دارید، باکتری‌ها رشد کرده و بوی نامطلوبی آزاد می‌کنند.

 

2. استرس و اضطراب

 

استرس، بدن را به طرق مختلف در آمپاس قرار می‌دهد. واقعیت این است که استرس و اضطراب دو عامل مهم افزایش تعریق هستند. زمانی که استرس به قدری بالا است که اثرات آن به پاها نیز می‌رسد تعریق در پاها بیشتر شده و بوی نامطلوبی نیز تولید می‌شود. بهتر است بدانید که تعریق در حالت عادی بوی بدی ندارد بلکه از آب و نمک تشکیل شده است. آنچه تعریق را بد بو می‌سازد وجود باکتری و همچنین استرس زیاد است.

 

3. عدم رعایت بهداشت

 

اگر فاصله بین حمام رفتن‌هایتان طولانی باشد یا حال عوض کردن جوراب‌هایتان را نداشته باشید نباید از بوی بد پاهایتان شکایت کنید. خوشبختانه می‌توانید با تغییر عادت‌های روزمره‌تان و رعایت بیشتر نظافت فردی با این مشکل مقابله کنید. بعد از رسیدن به منزل دوش بگیرید یا پاهایتان را با دقت بشویید و کامل خشک کنید. تعویض جوراب را فراموش نکنید.

 

4. بیماری پای ورزشکار

 

قارچ پا یا بیماری پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که معمولا در رختکن باشگاه‌ها به وفور وجود دارد. قارچی که باعث بروز عفونت می‌شود «تریکوفیتون» نام دارد و روی کفپوش‌ها و لباس‌ها رشد می‌کند. 


این قارچ در محیط‌های گرم و مرطوب مانند دوش‌ها و استخرهای عمومی یافت می‌شود. قارچ تریکوفیتون لایه سطحی پا را آلوده کرده و می‌تواند عامل بروز بوی نامطلوبی باشد. این قارچ در شرایط و محیط‌های گرم و مرطوب مانند فصای بسته داخل کفش که گرم و مرطوب است نیز رشد می‌کند. 

 

اگر استخر عمومی می‌روید یا در رختکن باشگاه دوش می‌گیرید برای پیشگیری از بروز قارچ پا حتما دمپایی پلاستیکی بپوشید.

 

5. تجمع باکتری‌ها

 

تعریق بیش از حد و عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری‌ها در ناحیه پاها شده و بدون شک بوی بدی تولید می‌کند.

 

6. مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی‌های الکلی


اگر عاشق قهوه هستید بدانید که مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند عامل تعریق بیش از حد نیز باشد. نوشیدنی‌های الکلی نیز همین خاصیت را دارند. شما می‌توانید با کاهش مصرف قهوه و همچنین پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی گام موثری در مقابله با این مشکل بردارید.

 

7. دیابت

 

با وجود اینکه ابتلا به دیابت لزوما باعث بد بو شدن پاها نمی‌شود اما برخی عوارض این بیماری می‌تواند بوی بدی در پاها ایجاد کند. میزان قند بالای مزمن به‌مرور زمان می‌تواند باعث تخریب عصب‌های پاها شده و احساس کرختی ایجاد کند که در این صورت ممکن است شما دردهای ناشی از خراش، زخم‌ها و تاول‌ها را متوجه نشوید. 

 

این مشکل جدی است چون اگر ندانید که زخم یا جراحتی هر چند جزئی در ناحیه پاها وجود دارد نمی‌توانید آن را درمان کنید و این جراحات درمان نشده ممکن است به سرعت عفونی شوند. عارضه جانبی این مشکل نیز بوی بد پاها خواهد بود. 

 

کاهش خونرسانی به پاها در افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند باعث می‌شود که درمان عفونت‌ها سخت‌تر شود. این شرایط نیز منجر به مرگ بافت‌ها می‌شود. در صورت عدم درمان مناسب و به‌موقع مشکل حتی به قطع عضو نیز منتهی می‌شود.

 

8. دوران پیش یائسگی یا یائسگی


دوران پیش یائسگی و همچنین یائسگی به دلیل بروز تغییرات هورمونی، معمولا با احساس گرما و همچنین تعریق بیش از حد همراه است. بنابراین جای تعجبی ندارد که معمولا پاها غرق عرق می‌شوند. استفاده از یک ضدتعریق خوب و باکیفیت به همراه رعایت بهداشت پاها می‌تواند مانع از بروز بوی بد پاها شود.

 

9. پرکاری تیروئید

 

تعریق پاها و بوی بد آنها می‌تواند علامت پرکاری تیروئید باشد. اگر بهداشت پاها را رعایت می‌کنید اما نتیجه دلخواه‌تان حاصل نمی‌شود و پاهایتان همچنان بدبو هست بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون دهید تا وضعیت تیروئیدتان بررسی شود.

 

10. مسمومیت با جیوه

 

احتمالا زمانی که با بوی بد پاها درگیر هستید و دنبال دلیل آن می‌گردید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد مسمومیت با جیوه نیست. اما اگر علاوه بر پاهای بد بو با مشکلات و علائمی مانند اختلال در عملکرد حرکتی، سرگیجه و دوبینی نیز درگیر هستید ممکن است پای مسمومیت با جیوه در میان باشد. بنابراین لازم است که با پزشک مشورت کنید. 

 

مصرف بیش از حد غذاهای دریایی یکی از رایج‌ترین عوامل مسمومیت با جیوه است. اگر عاشق غذاهای دریایی هستید و در مصرف آنها زیاده‌روی نیز می‌کنید و نمی‌توانید از بوی بد پاهایتان خلاص شوید به پزشک مراجعه کنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: selection.ca

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو