یوگا؛ بدن قوی‌تر ، تعادل بهتر، استرس کمتر
ورزش یوگا چه فوایدی برای بدن و ذهن ما دارد؟
6 اردیبهشت 1399 ساعت: 14:2



با شیوع کرونا و لزوم ماندن در خانه، باید به سمت ورزش‌هایی رفت که نیازی به امکانات یا فضای خاصی نداشته باشند. ورزش یوگا را می‌توانید هر جا و در هر شرایطی مثلا روی ویلچر، با لباس خانه در منزل و یا در یک فرصت کوتاه پنج دقیقه‌ای انجام دهید.
برای انجام این ورزش نیازی به وسایل خاص ورزشی یا کفش ورزشی نیست. حتی نیازی نیست که در یک باشگاه ورزشی باشید و هزینه زیادی را برای شرکت در کلاس بپردازید. می‌توانید هر کجا که هستید ورزش کنید.

تنها چیزی که برای انجام این ورزش نیاز دارید یک تکه زمین خالی است و بعد هم، بسم الله شروع کنید.

بدن قوی‌تر

ورزش یوگا چه فوایدی برای بدن و ذهن ما دارد؟

برای اینکه عضلات خود را تقویت کنید نیازی نیست که وزنه های سنگین بلند کنید. کافیست فقط یک زیرانداز نرم را روی زمین پهن کنید و ورزش را شروع کنید.

حرکات sun salutation (یک سری حرکات پشت سر هم که جریان حرکتی را در بدن ایجاد می کند و هماهنگ با تنفس فرد است. دم عمیق با کشش زیاد بدن و بازدم عمیق همراه با خم شدن. این حرکات بخشی از حرکات یوگای سنتی هند در قرن نهم است.) حرکات مقاومتی بسیار مفیدی است زیرا تقریبا تمامی بخش های بدن را درگیر می کند.

حرکات ساده ای مانند حرکت "پلانک" (plank) و یا نشستن روی دو پا به حالت صندلی موجب قویتر شدن عضلات کمری می شود. هر حرکتی که همراه با حرکت لانژ باشد (lunge - در این حرکت ابتدا با صورت روی زمین دراز می کشیم سپس پای راست را خم کرده و پای چپ را کاملا تا انتهای زیرانداز می کشیم و کف دو دست در دو طرف روی زمین قرار می گیرد )موجب تقویت عضلات پا می شود و حرکات ایستا مانند ایستادن یا نشستن بدون هیچ تکان که موجب می‌شود تمامی وزن خود را ثابت و بی حرکت نگه دارید باعث تقویت کلی عضلات بدن می‌شود.
با ورزش یوگا شما حتی ممکن است بتوانید استخوان‌های خود را تقویت کنید.

انتخاب‌های زیادی دارید

ورزش یوگا انواع مختلفی دارد. نوع اول که Hatha نامیده می شود یک شکل آرام ورزش است و اغلب ورزشکاران مبتدی یا حتی با سابقه یوگا آن را دوست دارند.
نوع دیگر Vinyasa نام دارد در این شکل ورزش حرکات با سرعت بیشتری به حرکت بعدی تبدیل می‌شوند. lyengar بر روی تعادل تمرکز دارد و فرد با استفاده از یک تکیه‌گاه برای مدت طولانی در یک وضعیت باقی می‌ماند.

نوع دیگر، یکی از انوع یوگای داغ (hot yoga) است که bikram نام دارد در این نوع ورزشکار در یک اتاق خیلی گرم حرکات ورزشی خود را انجام می دهد.

یوگا انواع دیگر هم دارد از جمله حرکاتی که برای خانم های باردار، سالمندان، افراد ناتوان جسمی، مادرانی که تازه کودک خود را به دنیا آورده اند، افرادی که در باره وزن خود نگرانی ندارند و بالاخره افرادی که به دنبال آرامش روانی و ذهنی هستند طراحی شده است.

انعطاف پذیری بیشتر

علاقمندی به یوگا در بین افراد بزرگسال آمریکایی به دلایل متعددی رو به افزایش است. برای این ورزش روحی و فیزیکی باستانی منافع بسیاری تعریف شده است. برای افراد مبتدی موجب انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود.

مطالعات نشان می‌دهد یوگا برای بسیاری از افراد از یک دانشجوی دانشگاه گرفته تا فرد بزرگسالی که ورزش نمی کند و سالمندان مفید است. بنابراین اگر بدنتان حالت نرمی و انعطاف ندارد از همین الان با یک سری حرکات نرم ورزش یوگا را شروع کنید.

تعادل بهتر

تعادل موضوعی است که در تمامی حرکات شما از جمله نشستن، ایستادن یا راه رفتن نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. اگر هنگام راه رفتن تعادل خوبی داشته باشید زمین نمی‌خورید.
در بسیاری از حرکات یوگا تمرکز بر حفظ تعادل بدن در حالات مختلف است بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگوئیم مطالعات نشان می‌دهد این ورزش کمک بزرگی به حفظ تعادل شما خواهد کرد.

فشار بدنی بسیار کم

یوگا ورزشی ایمن برای اغلب افراد است. اگر حین انجام یکی از ورزش ها آسیب دیدهاید یا قادر به انجام ورزشهای سنگینی مانند دویدن یا پرش نیستید، هنوز میتوانید ورزش یوگا را انجام دهید.

در این ورزش مجبور به دویدن یا پریدن نیستید و به راحتی میتوان بسیاری از حرکات را اصلاح کرد. حتی اگر دچار مشکلات مفصلی هستید باز هم میتوانید این ورزش را انجام دهید. اگر از بیماری خاصی رنج می برید حتما موضوع را با مربی ورزش خود در میان بگذارید.

استرس کمتر

ورزش یوگا بدن و ذهن را با هم آشتی می دهد و بسیاری از انواع این ورزش آرامش بخش هستند. معمولا در انتهای جلسات ورزش زمانی را در اختیار ورزشکار میگذارند تا آرام بدون اینکه به چیزی فکر کند دراز بکشد و ذهن خود را آرام کند.

بهبود تغذیه

ذهن‌آگاهی یکی از درسهایی است که از یوگا میآموزیم که میتواند منجر به مصرف مواد غذایی سالم بشود. در مطالعه‌ای بر روی ۱۸۰۰ جوان، نشان داده شد آن گروهی که یوگا می‌کردند، تغذیه آگاهانه‌تری داشتند به این معنا که به هنگام تغذیه به احساس بدن و ذهن خود توجه بیشتری می‌کنید.

از سوی دیگر، قرار گرفتن در بین یک جامعه سالم و مثبت یوگا تاثیر مضاعفی بر روی سبک تغذیه افراد دارد.

خواب راحت

همه خواهان یک خواب راحت شبانه هستند.
یوگا ورزشی است که این شرایط را فراهم می‌کند. ورزش منظم موجب می‌شود بدن شما ملاتونین بیشتری بسازد. ملاتونین هورمونی است که سیکل خواب ما را کنترل می‌کند. مطالعه‌ای که در باره خانم های باردار، افرادی که مبتلا به سرطان بودند و افراد سالمند انجام شد نشان داد که اگر این افراد به ورزش یوگا بپردازند خواب آرامتری خواهند داشت.

تنفس بهتر

یک نفس عمیق بکشید و نفس خود را نگه دارید. حال با بازدم نفس خود را به بیرون ریه بفرستید.

تنفس ذهن‌آگاهانه‌ای که شما انجام می‌دهید می‌تواند ظرفیت واقعی ریه شما را افزایش دهد. اگر به آسم مبتلا هستید این تمرین تنفسی یوگا می‌تواند کارکرد ریه‌های شما را بهبود ببخشد.

مناسب کودکان است

همه افراد خانواده می‌توانند این ورزش را انجام بدهند.
انجام این ورزش توسط کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. تحقیقات حکایت از فواید این ورزش دارد از جمله بهبود خلقی، کاهش وزن و عزت نفس بهتر و بیشتربرای کودکانی که این ورزش را انجام میدهند.

نسبت به هر حرکت آگاهی داشته باشید

مهم نیست که کدام نوع از ورزش های یوگا را انتخاب می کنید، hata,vinyasa یا hot yoga، تقریبا تمامی آنها شامل تعدادی حرکات کلیدی هستند.

برای اینکه ورزش ایمنی داشته باشید بهتر آن است که در ابتدا از یک مربی ورزش یوگا راهنمایی بگیرید تا طرز صحیح انجام هر حرکت را به شما یاد بدهد. اگر دچار درد گردن، کمر و یا مفاصل هستید قبل از شروع این ورزش با دکتر خود مشورت کنید.

خودتان را مجبور به انجام حرکاتی که به شما آسیب می زند نکنید. می توان حرکات را به گونه ای تغییر داد که مناسب بدن شما باشد.

ترجمه: سیما اخلاقی
منبع:WebmD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو