بررسی اجمالی یائسگی مردانه
17 تیر 1401 ساعت: 16:4



وقتی مردان پیر میشوند، تولید هورمون تستوسترون که مسئول تنظیم ویژگی‌های جنسی در مردان است کاهش می‌یابد. 
کاهش تستوسترون می‌تواند باعث حالتی شود که معمولا به عنوان هیپوگنادیسم ("یائسگی مردانه") یا "تستوسترون پایین مرتبط با سن" نامیده می‌شود. کاهش تستوسترون در مردان معمولاً تقریباً همزمان با یائسگی در زنان رخ می‌دهد، در اواخر دهه 40 یا اوایل 50 سالگی.

برخلاف یائسگی زنان، که در آن زنان قادر به تخمک‌گذاری نیستند، یائسگی مردانه با تولید اسپرم تداخلی ندارد. اما کندتر رشد می‌کند و علائم و نشانه‌های آن اغلب ظریف است. این منجر به:

تحریک‌پذیری و خلق و خوی ناپایدار
از دست دادن میل جنسی 
از دست دادن توده عضلانی و ضعف
کم انرژی یا خستگی
کاهش رشد مو
مشکلات در تمرکز یا حافظه کوتاه مدت
کاهش تراکم استخوان

برخی از مردان مبتلا به این بیماری علائم مرتبط با یائسگی زنان مانند گرگرفتگی و تعریق را نیز تجربه می‌کنند. همچنین قابل توجه است که برخی از مردان با تستوسترون پایین هیچ علامتی ندارند.

در حالی که یائسگی در زنان با توقف تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون نسبتاً سریع شروع می‌شود، تغییر تدریجی‌تری در مردان وجود دارد. از اواسط دهه 30، مردان حدود 1.6 درصد از تستوسترون خود را در سال از دست می‌دهند که معمولاً یک فرآیند طبیعی و بدون مشکل است.

هیچ آستانه توافقی برای سطح تستوسترون برای یائسگی مردان وجود ندارد. در واقع، هنوز برخی بحث‌های پزشکی در مورد اینکه آیا فقدان این هورمون به طور مستقیم مقصر است وجود دارد. آنچه برای یک 50 ساله خوب است ممکن است برای یک 30 ساله نباشد.

با این حال، در بسیاری از موارد، علائم یائسگی مردانه را می‌توان به عوامل دیگری نسبت داد و لزوماً به دلیل کاهش سطح تستوسترون نیست. این در ریشه اختلافات پیرامون این وضعیت است.

عوامل سبک زندگی

فعالیت‌ها و عادت‌هایی که در آن‌ها شرکت می‌کنید می‌توانند ریشه برخی از علائم مانند از دست دادن میل جنسی، کاهش انگیزه، خلق و خوی ناپایدار و غیره باشند. از جمله این عوامل سبک زندگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواب ناکافی یا بی‌خوابی
رژیم غذایی ناسالم
ورزش نکردن کافی
سیگار کشیدن
عوامل روانشناسی
مسائل عاطفی یا روانی نیز می‌تواند ریشه برخی از مشکلات یائسگی مردان باشد و می‌تواند با این وضعیت بدتر شود. موارد مرتبط با افسردگی، اضطراب و استرس.

بیماری‌های زمینه‌ای

تعدادی از بیماری‌ها با کاهش شدید سطح تستوسترون مرتبط است زیرا توانایی بدن برای ساختن این هورمون تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سکته مغزی
•حمله قلبی
جراحی کیسه صفرا
کولیت اولسراتیو
دیابت کنترل نشده

داروها

مصرف برخی داروها باعث کاهش تستوسترون می‌شود که منجر به یائسگی مردان می‌شود.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو