تامین آب بدن در ایام روزه‌داری
6 اردیبهشت 1399 ساعت: 11:2



نوشیدن آب یک نیاز حیاتی است زیرا حدود ۷۰ درصد حجم بدن از آب تشکیل شده است. همواره توصیه می شود روزانه 1 تا 5/1 لیتر آب نوشیده شود اما با آغاز ماه مبارک رمضان، این شرایط تغییر می کند. بی توجهی به اصول تغذیه می تواند زمینه ساز کاهش آب بدن شود که با علائمی نظیر سردرد و خستگی بروز پیدا می کند.
پس باید از نخستین روزهای ماه مبارک برخی نکات را رعایت کرد تا بدن دچار کم آبی نشود. این توصیه ها عبارتند از:

- هنگام افطار چای، آب جوش یا شیر گرم در حجم کم بنوشید. البته بهتر است نوشیدنی تان با خوردن خرما، کشمش و خوراکی های سبک اما مغذی همراه باشد زیرا نوشیدن یک لیوان آب بلافاصله در زما افطار، اشتها را کاهش می دهد و بعد از کمی فاصله ولع غذاخوردن را زیاد می کند.

- نوشیدنی های سرد هنگام افطار میل نکنید زیرا معده پس از چند ساعت تشنگی، دچار اسپاسم می شود.

- نوشابه های گازدار و صنعتی که حاوی قند زیادی هستند نیز ایام روزه داری توصیه نمی شود زیرا دفع ادرار را تشدید و مانع از حفظ آب بدن خواهد بود.

- در فاصله افطار تا سحر مایعات فراون اما در حجم کم و مکرر بنوشید.

- از میوه ها وسبزیجات حاوی مقدار فراوان آب مانند خیار، سیب، هندوانه، طالبی، کاهو، گوجه فرنگی، کدوسبز و... غافل نشوید.

- انواع سوپ و لبنیات را شب ها میل کنید. البته سوپ نباید خیلی حجیم و سنگین باشد و بهتر است انواع سبزیجات در طبخ آن استفاده شود.

- یادتان باشد که نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب هنگام سحر به تامین رطوبت بدن کمکی نمی کند زیرا به سرعت وارد سیستم گوارش شده و دفع می شود.

- مصرف سبزیجات خام و پخته به دلیل مقدار فراوان آب و فیبرهای غذایی هنگام سحر توصیه می شود زیرا ترکیبات ژله مانندی ایجاد می کنند که در تامین آب موردنیاز بدن در طول روز موثر است.

- از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب و سنگین در وعده سحر پرهیز کنید زیرا باعث تشنگی در طول روز خواهد شد.

- نوشیدن دوغ کم نمک و شیر کم چرب متناسب با غذای سحر در این وعده به تامین آب بدن کمک می کند.

- در نوشیدن چای و قهوه افراط نکنید زیرا علاوه بر تاثیر ادرارآوری، این نوشیدنی ها بر کیفیت خواب شبانه تان نیز تاثیر می گذارند.

- نوشیدنی هایی مانند شربت خاکشیر، تخم شربتی و خیار و سکنجبین برای ماه رمضان بسیار مناسب است اما نباید با شکر زیاد تهیه شوند.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع:femmesdetunisie.com
۷ توصیه برای کاهش بوی بد دهان هنگام روزه‌داری
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو