تغییرات پوستی بعد از زایمان و نحوه درمان آن
31 خرداد 1401 ساعت: 11:3



تغییرات پوستی نه‌تنها در دوران بارداری بلکه بعد از زایمان نیز بروز می‌کنند. در واقع این تغییرات نتیجه هماهنگ شدن بدن ما با کودک در انتظار تولد هستند. با وجود اینکه برخی از این تغییرات جسمی ممکن است آزاردهنده و ناخوشایند باشند اما روش‌های درمانی متعددی نیز وجود دارند که به کاهش و درمان آنها کمک می‌کنند. 

در ادامه بیشتر با این تغییرات و نحوه برخورد با آنها صحبت می‌کنیم.

 

تغییرات پوستی در دوران بعد از زایمان

 

شل شدن پوست

 

اکثر تغییرات بدن بعد از زایمان و در فواصل زمانی مختلف دیده می‌شود. با این حال شل شدن پوست یکی از تغییراتی است که در طول زمان باقی می‌ماند. اگر دنبال دلیل شلی پوست هستید بدانید که پوست از دو ترکیب مهم یعنی الاستین و کلاژن تشکیل شده است. 

 

گفته می‌شود که کلاژن می‌تواند تا 10 برابر کشیده شود بدون اینکه به فیبرهای تشکیل‌دهنده آن آسیبی برسد. این دو فیبر پوستی در طول بارداری به میزان زیادی منبسط و کشیده می‌شوند و در صورت کشش بیش از حد دچار شکستگی می‌شوند و ممکن است که به دلیل انبساط بیش از حد بعد از گذشت زمان نیز به حالت اولیه خود برنگردند. 

 

درمان‌های مختلفی برای بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست و تقویت عضلانی وجود دارد اما ممکن است که زمان‌بر باشد. به یاد داشته باشید که شل شدن پوست یکی از تغییرات بعد از زایمان است که مقابله با آن تا حد زیادی دشوار است.

 

برای مقابله با این مشکل رایج می‌توانید اقدامات مختلفی داشته باشید. بهتر است به‌طور روزانه ورزش‌های هوازی انجام دهید تا عضلاتتان تقویت شده و چربی‌سوزی انجام دهید. به عنوان مثال شنا، پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری و دو جزو ورزش‌های مناسب برای رفع مشکل محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود همیشه برای شروع فعالیت‌های ورزشی اول با پزشک مشورت کنید.

 

به میزان کافی آب میل کنید تا پوستتان مرطوب بماند. آب به رطوبت‌رسانی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند.

 

پوست خود را با روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و غیره ماساژ دهید. عصاره‌های روغنی به احیای پوست کمک زیادی می‌کنند.

 

چربی‌ها و پروتئین‌های سالم مصرف کنید. پروتئین‌ها کلاژن لازم برای رشد عضلانی را تامین می‌کنند. با این حال نیاز به این ماده مغذی در هر شخصی متناسب با فعالیت فیزیکی، وزن و قد متفاوت است.

 

ورزش‌های مناسب برای تقویت عضلات خود انجام دهید.

 

خشکی پوست

 

بعد از زایمان یکی از مشهودترین تغییرات پوستی کاهش رطوبت و خشکی آن است که باعث کاهش طراوت و درخشانی پوست می‌شود. در نتیجه برای رطوبت‌رسانی پوست لازم است که مایعات سالم مصرف کرده و کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. 

 

مصرف مایعات ضروری است به‌خصوص اگر خودتان به فرزندتان شیر می‌دهید. به‌طوری که روزانه به حداقل 2 لیتر آب و مایعات سالم نیاز خواهید داشت. داشتن تغذیه سالم نیز برای مقابله با خشکی پوست لازم و ضروری است. در واقع موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها به تولید کلاژن کمک خواهند کرد. 

 

برای رطوبت‌رسانی پوست نیز لازم است از عصاره‌های روغنی گیاهی یا کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید که باعث احیای بافت‌ها و افزایش استحکام پوست می‌شوند. برای اینکار حتما از روغن آرگان، روغن بادام شیرین، کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید و امولسیون‌های حاوی ویتامین‌های A ، E یا اوره استفاده کنید.

 

ملاسما روی پوست صورت

 

یکی از شایع‌ترین تغییرات پوستی در دوران بارداری و بعد از زایمان ملاسما است. در دوان بارداری لکه‌های پوستی روی پوست صورت بروز می‌کنند که با نام ملاسمای حاملگی شناخته می‌شوند. این لکه‌های قهوه‌ای رنگ بوده و روی گونه‌ها، پیشانی و بالای لب بالا دیده می‌شوند. 

 

در اکثر موارد این لکه‌ها به خودی خود از بین می‌روند یا کم‌رنگ می‌شوند. با این حال پزشک متخصص می‌تواند محصولاتی مانند کرم هیدروکینون (یک محصول ضدلک قوی) یا لایه‌بردارهای ملایم و لوازم آرایشی مناسب تجویز کند. 

 

در نهایت اینکه شما در هر شرایطی باید از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 50 استفاده کنید. لازم است که به‌طور روزانه کرم ضدآفتاب بزنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

 

ترک‌های پوستی

 

ترک‌های پوستی با نام علمی «استریا گراویداروم» مهمترین مشکل پوستی است که نه تنها خانم‌های باردار بلکه تقریبا اکثر خانم‌ها را آزار می‌دهند. این ترک‌ها که در سطح پوست دیده می‌شوند و در نتیجه گسستگی فیبرهای کلاژن به دنبال کشیدگی بیش از حد ایجاد می‌شوند. در حالت کلی، دلایلی مانند تغییرات هورمونی و عدم رطوبت‌رسانی صحیح پوست باعث ایجاد این ترک‌ها هستند. 

 

برای مقابله با این ترک‌ها بهتر است زمانی که رنگ آنها هنوز صورتی است اقدام کنید. چون هنوز در مرحله اولیه بروز و شکل‌گیری قرار دارند و مقابله با آنها به مراتب ساده‌تر است. در غیراین‌صورت آنها سفید شده و روی پوست جا خوش می‌کنند. چون تثبیت می‌شوند و در این صورت نیز گزینه‌های درمانی تهاجمی‌تر خواهند بود. روش‌های مقابله با این ترک‌ها به نوع آنها مربوط می‌شود. 

 

ترک‌های صورتی رنگ: محصولات حاوی ویتامین K ، Aیا E مناسب هستند. این محصولات به تولید کلاژن برای احیای پوست موثر هستند. یکی از ارکان اساسی درمان این ترک‌ها مداومت در استفاده است. بدین معنی که از محصولات تجویز شده باید به‌طور روزانه و چندین مرتبه استفاده شود.

 

ترک‌های سفید: نوع دوم ترک‌ها که همان ترک‌های سفید است نیاز به لیزردرمانی، میکروابریژن یا درمان القای کلاژن یا همان میکرونیدلینگ دارند.

 

پیشگیری بهتر از درمان 

 

بهترین راه مراقبت از پوست در دوران و بعد از بارداری داشتن یک روتین مداوم و مناسب با بدن و صورت است. این عادت‌ها شامل مرطوب کردن پوست، مصرف موادغذایی سالم و استفاده مداوم و روزانه از کرم ضدآفتاب است. برای پیشگیری از بروز ترک‌های روی شکم و غیره نیز بهتر است با مشورت با پزشک از کرم‌های ضدترک مناسب و روغن آرگان و غیره استفاده کنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: etreparents

 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو