میان‌وعده‌های مردم مناطق آبی برای داشتن عمر طولانی‌تر
1 تیر 1401 ساعت: 08:4



اگر می‌خواهید میان‌وعده‌های سالمی را برای رژیم غذایی خودتان انتخاب کنید، می‌توانید به تغذیه ساکنان «مناطق آبی»‌ جهان (Blue Zones) توجه کنید. مناطق آبی درواقع به‌عنوان سالم‌ترین مناطق جهان شناخته می‌شوند و دارای بیشترین جمعیت از افراد بالای 100 سال هستند، درحالی که سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای هم در همین مناطق آبی رعایت می‌شوند. 

با توجه به اینکه ساکنان مناطق آبی معمولا میان‌وعده زیادی نمی‌خورند یا حداقل اینکه میان‌وعده در رژیم غذایی آنها با سبک‌های تغذیه‌ای امروزی مانند تغذیه آمریکایی بسیار متفاوت است. این افراد حجیم‌ترین و اساسی‌ترین وعده غذایی را در اوقات صبح مصرف می‌کنند درحالی که کوچک‌ترین وعده غذایی را برای اوقات شب در نظر می‌گیرند. میان‌وعده‌های محبوب در مناطق آبی جهان هم شامل موارد زیر می‌شوند و افرادی که طول عمر زیادی دارند، حتما چندین مورد از این میان‌وعده‌ها را همراه با همدیگر استفاده می‌کنند. 

 

1. مغزهای خام 

مغزهای خام، یکی از مهم‌ترین میان‌وعده‌ها در مناطق آبی جهان هستند. آن دسته از ساکنان این مناطق که هر روز از مغزهای خام استفاده می‌کنند، از این مزیت‌ها برخوردارند؛ طول عمر بیشتر، پایین بودن کلسترول خون، کاهش التهابات بدنی و متعادل بودن فشار خون. گزارش منتشر شده در American Journal of Lifestyle Medicine هم نشان می‌دهد که ساکنان همه مناطق آبی جهان عمدتا از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند و فقط گاهی اوقات گوشت می‌خورند. بنابراین، اکثریت چربی‌های دریافتی آنها از مغزهای خام و روغن زیتون تامین می‌شود.

 

2. نان گندم سبوس‌دار 

یکی از مهم‌ترین اصول تغذیه‌ای در مناطق آبی جهان، عدم استفاده از نان‌های سفید یا استفاده محدود از آنها است. ساکنان این مناطق عمدتا غلات سبوس‌دار و نان‌های سبوس‌دار برپایه گندم استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک میان‌وعده مغذی و مفید برای خودتان تهیه کنید، از یک تکه نان گندم سبوس‌دار همراه با مغزهای خام کمک بگیرید. 

 

3. موز 

موز که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میان‌وعده‌ها در رژیم غذایی افراد دارای طول عمر زیاد شناخته می‌شود، سرشار از پتاسیم، فیبر و ویتامین C است. دریافت فیبر به اندازه کافی در طول روز همیشه بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم بوده است و همه ساکنان مناطق آبی جهان به این اصل مهم پایبند هستند. فیبر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند، سلامت قلبی‌ـ‌عروقی را تقویت سازد و حتی برای کاهش خطر بعضی از سرطان‌ها موثر باشد. 

 

4. نخود 

ساکنان مناطق ایکاریا و ساردینیا به‌طور منظم از نخود استفاده می‌کنند. اهالی ساردینیا عمدتا نخود را در قالب سوپ مصرف می‌کنند در حالی که ساکنان ایکاریا نخود را با روغن زیتون تفت می‌دهند و به‌عنوان میان‌وعده می‌خورند. نخود دارای فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است و درنتیجه به یکی از بهترین میان‌وعده‌های گیاهی و باکیفیت تبدیل می‌شود. نخود به هضم غذا کمک می‌کند، خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و کلسترول خون را هم پایین می‌آورد. 

 

5. لوبیا سیاه 

شاید لوبیا سیاه در نگاه اول واقعا انتخاب عجیبی برای میان‌وعده به نظر برسد اما مصرف این خوراکی به‌عنوان میان‌وعده می‌تواند به شما در دریافت بهتر وعده‌های غذایی اصلی کمک کند. لوبیا سیاه به‌عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی سرشار از فیبر است و مصرف منظم آن چنین مزیت‌هایی دارد؛ ‌کاهش کلسترول خون، ‌ارتقای سلامت گوارشی، کمک به هضم،‌ تقویت عملکردهای مغزی و شناختی و همچنین پایدارسازی سطح قند خون. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: eatthis

6 خوراکی که سیرتان نمی‌کند! 

چرا خیار در گروه ابرمغذی‌ها قرار می‌گیرد؟​​​
وقتی تن ماهی می‌خورید، چه اتفاقی برای بدن تان می‌افتد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو