کدام نشانه‌ها می‌گویند که پوست به مرطوب‌سازی بیشتری نیاز دارد؟
24 خرداد 1401 ساعت: 00:3



یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، توجه کردن به نشانه‌های پوست است. اگر پوست شما خشک باشد یا دچار قرمزی و خطوط ریز شده باشد، یعنی سد دفاعی پوست شما در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد. سد دفاعی پوست همان لایه‌ای است که از پوست در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کند، درحالی که عواملی مانند استرس، آلودگی هوا، شرایط آب‌وهوایی، گرمایش و سرمایش (در محیط‌های بسته و آزاد) می‌توانند به سد دفاعی پوست آسیب برسانند. 

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث تغییرات در بافت پوست شوند، حتی زمانی که فکر می‌کنید روال مراقبت از پوستتان کاملا بی‌نقص پیش می‌رود. تغییرات آب‌وهوایی، نوسانات هورمونی و حتی تماس با دستگاه‌های تصفیه‌کننده یا خنک‌کننده هوا می‌توانند باعث خشکی پوست یا افزایش ترشحات سبوم شوند، در شکل‌گیری جوش‌های پوستی نقش داشته باشند و به‌طور کلی پوست را در وضعیت پراسترس قرار دهند. 

 

در این مطلب از دکتر الیزابت هوشمند، متخصص پوست‌ومو در تگزاس درباره تغییرات پوست و شرایط لازم برای افزایش مرطوب‌سازی پوست پرسیده‌ایم. 

 

چه نشانه‌هایی می‌گویند که پوست به مرطوب‌سازی بیشتر نیاز دارد؟ 

 

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، توجه کردن به نشانه‌های پوست است. اگر پوست شما خشک باشد یا دچار قرمزی و خطوط ریز شده باشد، یعنی سد دفاعی پوست شما در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد. 

 

سد دفاعی پوست همان لایه‌ای است که از پوست در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کند، درحالی که عواملی مانند استرس، آلودگی هوا، شرایط آب‌وهوایی، گرمایش و سرمایش (در محیط‌های بسته و آزاد) می‌توانند به سد دفاعی پوست آسیب برسانند. پس اگر با نشانه‌های نام‌برده مواجه شده باشید، حتما باید مرطوب‌سازی پوست را افزایش دهید. 

 

بیشتر افراد خشکی پوست را صرفا با ماه‌های پاییز و زمستان مرتبط می‌دانند، درحالی که فقط کاهش دما نیست که می‌تواند پوست را خشک کند. تغییرات ناگهانی در شرایط اقلیمی در کنار تغییرات احتمالی در سبک زندگی همزمان با فرارسیدن فصل‌های سرد سال (مثل دوش گرفتن با آب داغ یا روشن کردن وسایل گرمایشی)، به خشکی و التهاب پوست در این دوره انتقالی کمک می‌کنند. 

 

چگونه می‌توان رطوبت‌رسانی به پوست را در روتین مراقبت از پوست بیشتر کرد؟ 

 

روتین مراقبت از پوست همیشه باید با استفاده از محصولات رقیق شروع شود و درنهایت با استفاده از غلیظ‌ترین محصول تمام شود. یک روتین مراقبت از پوست که کیفیت مرطوب‌سازی بالایی داشته باشد، با استفاده از سرم، لوسیون، کرم و پماد شکل می‌گیرد. 

 

شما در ساعات صبح می‌توانید از سرم مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید و سپس از کرم مرطوب‌کننده کمک بگیرید. محصولات حاوی اسید هیالورونیک برای محافظت از رطوبت سد دفاعی پوست مناسب هستند. اگر هم نگران چین‌وچروک‌های پوستی هستید، کرم‌های ضدپیری صورت و گردن که حاوی ویتامین A و اسید هیالورونیک هستند، هم به کاهش خطوط ریز پوستی کمک می‌کنند و هم حالت کشسانی یا الاستیسیته پوست را افزایش می‌دهند. 

 

دکتر هوشمند تاکید می‌کند که حفظ رطوبت پوست و مرطوب‌سازی یا آبرسانی منظم به آن بسیار مهم است. اگر لوسیون‌های کلاسیک نمی‌توانند خشکی پوست شما را برطرف کنند، بهتر است از محصولات غلیظ‌تر مانند پمادهای مرطوب‌کننده استفاده کنید. این پمادها مخصوصا برای زانو، آرنج، پاها و لب‌ها مناسب هستند. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع: skincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو