۴ توصیه مهم به والدین درباره اختلاف در سبک‌ فرزندپروری
4 اردیبهشت 1399 ساعت: 22:2



کنترل کردن همه موقعیت‌ها و اتفاقات در زندگی واقعا ممکن نیست، بنابراین پدر و مادر باید این واقعیت را بپذیرند که وقتی مسئولیت در موضوعات مربوط به کودک بر عهده هر کدام از آنها باشد، احتمال تفاوت در تصمیم‌گیری و موضع‌گیری هم وجود دارد.
فرض کنید که شما هرچه کودک برای شام بخواهد حتما فراهم می‌کنید، اما همسرتان می‌گوید که کودک هم باید از همان غذایی بخورد که برای همه اعضای خانواده تهیه شده است؛ ‌یا مثلا شما نمی‌خواهید کودک با اسلحه‌های اسباب‌بازی سر و کار داشته باشد، اما همسرتان می‌خواهد با کودک بازی دزد و پلیس انجام دهد. آیا در چنین موقعیت‌هایی متوجه پیام‌های متناقضی که به کودک می‌فرستید، هستید؟!

در درجه اول لازم نیست از این تفاوت هراسان شوید، زیرا تفاوت سبک‌های فرزندپروری میان پدر و مادر می‌تواند چیز خوبی باشد؛ البته تا زمانی که هر دو طرف درباره موضع‌گیری‌ها، تصمیمات و نگرانی‌های خودشان درباره پرورش کودک به‌خوبی با همدیگر گفت‌وگو و نهایتا مصالحه کنند. در ادامه این مطلب با بهترین توصیه‌ها در مورد والدین و مساله تفاوت سبک فرزندپرروی آشنا می‌شویم.

۱. بعضی از تصمیم‌گیری‌ها را جلوی خود کودک انجام دهید

این‌که شما و همسرتان جلوی کودک در مورد مسائل کوچک کاملا محترمانه و به دور از رفتارهای نادرست با همدیگر مخالفت کنید، اشکالی ندارد. این کار به کودک کمک می‌کند تا برای پیدا کردن راه‌حل به هر دوی شما گوش دهد و فکر کند. البته والدین هم در این مواقع باید با صدای آرام و همراه با واقع‌بینی صحبت ‌کنند و احساساتی نشوند.

به‌گفته متخصصان، یکی از چیزهایی که بزرگ‌ترها باید به کودکان یاد بدهند، مهارت حل مشکل در موقعیت اختلاف‌نظر است. بسیاری از کودکان نمی‌دانند که چطور باید با دیگران سازش کنند زیرا هرگز سازش و مصالحه را در زندگی والدین خودشان ندیده‌اند.

۲. مخالفت با همدیگر درباره مسائل کوچک و جزئی را بپذیرید

کنترل کردن همه موقعیت‌ها و اتفاقات در زندگی واقعا ممکن نیست، بنابراین پدر و مادر باید این واقعیت را بپذیرند که وقتی مسئولیت در موضوعات مربوط به کودک بر عهده هر کدام از آنها باشد، احتمال تفاوت در تصمیم‌گیری و موضع‌گیری هم وجود دارد.

در موضوعی مانند ایمنی و امنیت کودک در بازی‌ها و رفتارهای جزئی مثل بازی کردن با اسکیت، مادران معمولا احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند، درحالی که پدران اغلب ریسک‌پذیری بیشتری درباره کودک دارند، اما بسیار مهم است که والدین درباره مسائل اساسی مربوط به ایمنی و امنیت کودک مانند بستن کمربند ایمنی و گرفتن دست والدین هنگام عبور از خیابان با همدیگر توافق داشته باشند.

۳. جلوی کودک از همدیگر حمایت کنید

والدین باید بدانند که قرار است درباره کدام موضوعات با همدیگر سازش نداشته باشند و درباره کدام موضوعات از خودشان انعطاف‌پذیری نشان بدهند. پس اگر با یک تصمیم بزرگ توسط همسرتان مخالف هستید، این مخالفت و نارضایتی را به‌طور خصوصی برای او بیان کنید.

بسیار مهم است که والدین از همدیگر جلوی کودک عیب‌جویی نکنند یا همدیگر را مورد سرزنش قرار ندهند. به‌گفته متخصصان، کودک به دانستن و مشاهده این موضوع نیاز دارد که والدین از همدیگر حمایت می‌کنند، به همدیگر عشق می‌ورزند و واقعا یک تیم متحد هستند.

تضعیف اقتدار هر کدام از والدین جلوی کودک، یکی از اتفاقاتی است که باعث مشکلات مختلفی در فرزندپروری می‌شود و نهایتا مشکلاتی را برای زوج‌ها به‌وجود می‌آورد.

۴. اگر کودک درباره اختلافات پرسید، مثبت‌اندیشانه جواب دهید

اگر کودک از اختلاف بین سبک‌های فرزندپروری شما و همسرتان اظهار تعجب کرد و درباره این موضوع سوال پرسید، با آرامش و مثبت‌اندیشی به او توضیح دهید که اختلاف نظر داشتن در بعضی از مسائل زندگی طبیعی است. کودک باید به درک این نکته برسد که تلاش برای سازش در مورد اختلافات می‌تواند به والدین در جهت زندگی بهتر کمک کند.

ترجمه: یوسف صالحی
منبع: WebMD


بدترین توصیه‌های دیگران به والدین در زمینه فرزندپروری
5 اشتباهی که والدین طلاق‌گرفته انجام می‌دهند
۵ نشانه که می‌گویند شما والدین خودشیفته‌ای داشته‌اید
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو