بیماری ضعف عضلانی چیست؟
11 خرداد 1401 ساعت: 06:3



ضعف عضلات باعث ایجاد مشکل در انقباضات طبیعی عضلانی شده و در نتیجه سبب به خطر انداختن توانایی انجام حرکات فعال و کاهش قدرت بدنی می‌شود. ضعف عضلات می‌تواند فعالیت‌های روزمره و حرکات بازوها ، پاها و بدن افراد را به چالش بکشد.
اگر حالت به وجود آمده شدید باشد ، ضعف عضلات می‌تواند در توانایی شخص در حرکت ، نشستن ، ایستادن ، راه رفتن و حفظ تعادل تداخل ایجاد کند.

همچنین بیماری ضعف عضلانی ممکن است در اثر بیماری زمینه ای به وجود بیاید یا ناشی از دلایل دیگر مانند پیری ، بازیابی در اثر  تمرینات شدید یا تمرینات قدرتی ، تهویه بدنی نامناسب ، سوء تغذیه یا مصرف داروهای خاصی باشد.

 چه عواملی باعث ضعف عضلات می‌شوند؟

○اسکلروز جانبی جانبی آمیوتروفیک (ALS):  این بیماری به عنوان لو گریگ نیز شناخته می‌شود، ALS نوعی اختلال است که به اعصابی که وظیفه کنترل عضلات و انجام حرکات داوطلبانه را آسیب می‌زند.

○فلج بل: فلج بل در اثر ضعف موقت و فلج عضلات صورت به دلیل آسیب دیدگی یا سوزش به عصب صورت در یک طرف آن ایجاد می‌شود.

○فلج مغزی: فلج مغزی یک اختلال در رشد است که ممکن است از قبل از تولد تا دو سالگی رخ دهد.

○اسپوندیلوز گردن یا آرتروز گردن : اسپوندیلوز گردن یا تغییرات دژنراتیو استخوان‌های گردن ، یک بیماری آرتریت است که می‌تواند باعث باریک شدن دهانه‌ها برای ریشه‌های عصبی گردنی شود.

ویروس‌ها و عفونت‌ها 

برخی از عفونت‌های‌ ویروسی می‌توانند منجر به ضعف عضلات شوند ، از جمله:

○ بوتولیسم: بوتولیسم یک بیماری نادر اما جدی است که ناشی از سم تولید شده توسط باکتری‌های کلستریدیوم بوتولینوم است،که اغلب در مواد غذایی آلوده یافت می‌شوند.

○عفونت ویروس اپشتین بار

○عفونت ویروس نقص ایمنی انسان (HIV): HIV سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و از بین می‌برد و می‌تواند منجر به میوپاتی شود که به ساختار سلول‌های عضلانی طبیعی در عملکرد آسیب می‌رساند.

○آنفلوانزا

تشخیص و درمان ضعف عضلانی


پزشک در مورد سابقه پزشکی ، داروهای مصرف شده و هرگونه علائم غیرمعمول که شخص تجربه می‌کند، از فرد سوال پرسیده و آزمایش‌های تشخیصی که ممکن است برای کمک تعیین بیماری تجویز می‌کند.

روش‌های درمانی ضعف عضلانی شامل دارو، تغییرات رژیم غذایی، فیزیوتراپی و کاردرمانی و در موارد خاص جراحی است. 

مترجم: نگین خالقی 
منبع: Verywellhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو