بهترین خوراکی‌ها برای مقابله با گلودرد بهاری
8 خرداد 1401 ساعت: 07:3



گلودرد یکی از مشکلات آزاردهنده و دردناکی است که می‌تواند در اثر ابتلا به سرماخوردگی، کروناویروس، واکنش‌های آلرژیک، فریاد زدن و... به‌وجود بیاید. این مشکل حتی می‌تواند تا جایی پیشروی کند که خوردن و نوشیدن را هم دشوار کند، درحالی که مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مفید برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها یا واکنش‌های آلرژیک ضروری است. 

بنابراین، ابتدا باید از مواد غذایی مناسب برای تسکین گلودرد کمک بگیرید، اما در این موقعیت باید مطمئن شوید که گزینه‌های انتخاب‌شده به‌هیچ‌وجه برای گلودرد تحریک‌کننده نیستند. در ادامه با 4 مورد از بهترین گزینه‌های غذایی برای تسکین گلودرد آشنا خواهیم شد. 

 

1. غلات صبحانه ای

آن دسته از خوراکی‌ها و مواد غذایی مانند غلات صبحانه ای یا اوتمیل که بافت نرمی دارند و به‌راحتی بلعیده می‌شوند، بهترین گزینه‌ها برای تسکین گلودرد هستند. ویژگی مهم خوراکی‌هایی مانند اوتمیل این است که می‌توانند تحریک‌پذیری گلو را کاهش دهند. اوتمیل نه‌تنها بافت نرمی دارد، بلکه مقادیر زیادی از مواد مغذی مهم را هم به بدن می‌رساند که هم به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند و هم در روندهای بهبودی و التیام بدن نقش مثبتی ایفا می‌سازند. اوتمیل التهابات بدن را کاهش می‌دهد و انرژی مطلوبی برای بدن فراهم می‌کند، درحالی که به کاهش کلسترول کمک می‌رساند و منبع عالی‌ای برای دریافت فیبرهای غذایی است. 

 

2. ماست 

ماست یکی دیگر از مواد غذایی دارای بافت نرم است که هنگام ابتلا به گلودرد به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. ماست‌ها جزو خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی هستند و درنتیجه وقتی که بدن درحال مبارزه با علت‌های ریشه‌ای ابتلا به گلودرد است، همین مواد مغذی به محافظت از سلامتی بدن کمک می‌رسانند. از کلسیم و پروتئین می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین ترکیبات موجود در ماست‌های ساده نام برد، درحالی که ماست‌های پروبیوتیک گزینه‌های بهتری هستند و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. این ترکیبات پروبیوتیک می‌توانند تعادل را در میکروبیوم روده برقرار کنند و مانع از رشد باکتری‌های مضر شوند. 

 

3. سوپ مرغ 

غذاهای گرم مانند سوپ مرغ هم می‌توانند به تسکین گلودرد کمک کنند. به نظر متخصصان تغذیه، سوپ مرغ یکی از غذاهای عالی برای مقابله با گلودرد است و تحریک‌پذیری گلو را هم کاهش می‌دهد. با توجه به این‌که مقادیر نسبتا بالایی از سدیم در سوپ مرغ وجود دارد، این خوراکی ساده به یکی از بهترین گزینه‌های غذایی برای تامین ذخایر الکترولیت‌های بدن محسوب می‌شود. اگر گلودرد شما در اثر ابتلا به آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا ویروس‌های دیگر شکل گرفته باشد، سوپ مرغ می‌تواند آب طبیعی و الکترولیت‌های مناسب را به بدن برساند. 

 

4. بستنی یخی 

پزشکان در بعضی از موارد توصیه می‌کنند که از بستنی یخی یا دیگر انواع بستنی برای تسکین گلودرد کمک بگیرید. دلیلش این است که بستنی‌ها می‌توانند دمای پایانه‌های عصبی نهفته در گلو را کاهش دهند و درنتیجه سرعت انتقال سیگنال‌های درد را پایین بیاورند. گیرنده خاصی با عنوان Melastatin 8 هم با مصرف بستنی در بدن فعال می‌شود که درد را تسکین می‌دهد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: eatthis

چیا را چرا و چطور بخوریم؟ 

روی به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند!​​​
چطور سبزی ها را بهتر نگهداری کنیم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو