پیشگیری از یبوست در قرنطینه خانگی
4 اردیبهشت 1399 ساعت: 09:2



بی تحرکی، استرس و تغییر در برنامه غذایی از جمله مهم ترین عوامل بروز اختلال در عملکرد سیستم گوارش و البته بروز یبوست به خصوص در افراد مستعد هستند. مشکلاتی که این روزها در قرنطینه خانگی کم و بیش با آن مواجه هستیم.
ازآنجا که یبوست تاثیر جدی بر سلامت عمومی بدن دارد و می تواند به تدریج زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها را فراهم کند، بهتر است با رعایت چند نکته مهم به پیشگیری و بهبود آن کمک کنیم. این موارد موثر عبارتند از:

- رژیم غذایی سرشار از فیبر

دریافت کافی فیبرهای غذایی (حدود 25 گرم در روز) نقش موثری در سلامت سیستم گوارش بدن دارد زیرا فیبرها مقدار زیادی آب را جذب کرده و انقباضات روده برای کمک به دفع را افزایش می دهند. البته غلات سبوس دار، میوه ها (تازه و خشک) و سبزی ها بهترین منابع فیبرها هستند. اگر تا به حال سبک غذایی سرشار از این مواد غذایی را نداشته اید، به تدریج فیبرها را به برنامه روزانه اضافه کنید تا بدن تان با آنها سازگار شود.

- نوشیدن آب فراوان

به طور کلی، توصیه می شود افراد حدود 5/1 تا 2 لیتر آب معادل 8 تا 10 لیوان آب در طول روز بنوشند. کمبود آب بدن، همه اندام ها از جمله روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع از عملکرد صحیح و به موقع آنها می شود. البته به جز آب می توان از آبمیوه ها و اسموتی های طبیعی، آب سبزیجات و سوپ رقیق نیز برای تامین آب بدن کمک گرفت. اما در نوشیدن چای و قهوه نباید افراط کرد زیرا در برخی موارد، عامل یبوست خواهند بود.

- فعالیت جسمانی منظم

گرچه این روزها امکان دویدن در پارک، کوهنوردی و شرکت در سالن ورزشی نیست اما باید مثل همیشه به انجام تمرین های جسمانی منظم اهمیت داد. بنابراین، حتما زمانی از روز را به تحرک اختصاص دهید و هرگز ساعت های طولانی جلوی تلویزیون ننشینید. اگر شرایط شغلی شما طوری است که مدت طولانی باید نشسته باشید، حتما به طور منظم از جا برخیزید و حداقل چند حرکت کششی و نرمشی انجام دهید.

- مصرف مکمل های پروبیوتیکی

پروبیوتیک ها ترکیباتی هستند که به حفظ و سلامت باکتری های مفید روده موسوم به فلور روده ای کمک می کنند. این باکتری ها در عملکرد مطلوب سیستم گوارش نقش دارند و در پیشگیری از یبوست بسیار مهم هستند. بنابراین، در کنار مصرف خوراکی های حاوی پروبیوتیک به خصوص ماست، با پزشک تان مشورت کرده و از مکمل های آن به مدت یک تا 3 ماه استفاده کنید. البته مکمل های پروبیوتیک بهتر است صبح در حالت ناشتا میل شوند زیرا این ترکیبات به اسید معده حساس هستند.

- استفاده به موقع از سرویس بهداشتی

پس از صرف غذا و فرایند هضم، روده ها انقباضاتی پیدا می کنند که روند دفع تسهیل می شود. اگر در چنین شرایطی از رفتن به سرویس بهداشتی امتناع شود، جدار روده به طور طبیعی آب را جذب کرده و در نتیجه دفع مشکل تر خواهد شد. یادتان باشد که این مسئله در شرایط استرس و نگرانی نیز اتفاق می افتد. بنابراین، در صورت بروز احساس دفع، حتما به سرویس بهداشتی بروید.

- عدم مصرف خوراکی های زمینه ساز یبوست

بعضی از خوراکی ها زمینه ابتلا به یبوست را تشدید می کنند. البته این مسئله در مورد همه افراد یکسان نیست به طوری که برخی حساسیت بیشتری خواهند داشت. شکلات، کاکائو، به، موز، برنج سفید و شیر سرد ( به خصوص در حال ناشتا) از جمله این خوراکی ها هستند. همچنین، مصرف برخی از داروها مانند مکمل های آهن نیز گاه می تواند مشکل ساز باشد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: kinatex.com

اهمیت دریافت فیبر کافی در دوران قرنطینه خانگی
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو