تاثیر ویتامین B5 در کاهش التهاب مزمن
27 اردیبهشت 1401 ساعت: 09:2



نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف ویتامین B5 با افزایش طبیعی کوآنزیمA و نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام گلوتاسیون باعث کاهش التهابات مزمن می شود. مقابله با التهابات بدن از این جهت اهمیت دارد که زمینه‌ساز پیشرفت بسیاری از بیماری‌های مزمن خواهد بود.

ویتامین B5 همانند دیگر ویتامین‌های این گروه جزء ویتامین‌های محلول در ‌آب است که به‌مقدار کم در اندام‌های حیاتی بدن وجود دارد. زمانی که ویتامین B5 به کوآنزیمA تبدیل می شود، بر سیستم عصبی و غدد فوق‌کلیه اثر می‌گذارد که تاثیر ضداسترس خواهد داشت. این ویتامین همچنین به تشکیل و ترمیم سلول‌های پوست و مخاط نیز کمک می کند، در متابولیسم چربی‌ها تاثیر دارد و نقش اساسی در مکانیسم تنظیم آدرنالین، انسولین و پورفیرین (پیش‌ساز هموگلوبین) ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند زمینه‌ساز کم‌خوابی، گرفتگی پاها، احساس خواب‌رفتگی و گزگز دست‌ها و پاها، خستگی، اختلالات گوارشی، عفونت‌های تنفسی و ضعف عملکرد ایمنی بدن ‌شود. یکی از تاثیرات مهم ویتامین B5 مقابله با التهابات مزمن بدن که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی‌عروقی، آرتروز، سرطان و حتی آلزایمر می‌شود، است.

 

در مطالعه‌ای که به‌مدت 5 سال انجام شد، محققان مقدار دریافت ویتامین B5 را روی 349 مرد و 559 زن بررسی کردند. آنها همچنین سطح پروتئینی به‌نام CRP که به‌عنوان نشانگر التهابات بدن شناخته می‌شود را ارزیابی کردند. دریافت متوسط روزانه ویتامین B5 در مردان 5/4 میلی‌گرم و در خانم‌ها 4 میلی‌گرم بود. نتایج مطالعه پس از 5 سال نشان داد که دریافت منظم این ویتامین به کاهش نسبی CRP کمک می‌کند و در نتیجه سطح التهابات مزمن پایین می‌آید. لازم است بدانید که جگر و کله‌پاچه، مرغ، گوشت گوساله، تخم مرغ، قارچ، غلات سبوس‌دار، جودوسر و کلم بروکلی جزء بهترین منابع ویتامین B5 محسوب می‌شوند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: pressesante.com

توصیه‌هایی برای اینکه کالری‌های مفید را از مضر بشناسیم! 

ویتامینD و امگا3 خطر بیماری‌های خودایمن را کاهش می‌دهد!​​​
مزایا و معایب رژیم سوپ برای کاهش وزن​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو