اسید هیالورونیک چه ظرفیت‌هایی برای پوست دارد؟
19 اردیبهشت 1401 ساعت: 18:2



اگرچه نام «اسید هیالورونیک» عبارت غریبی به نظر می‌رسد و شاید تلفظش هم برای بعضی‌ها دشوار باشد، اما به نظر می‌آید که این ماده طبیعی دارای قدرت‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که همگی می‌توانند به حجیم‌تر کردن پوست، سفت‌سازی آن و همچنین صاف‌سازی و جوان‌سازی پوست کمک کنند. 

آیا شما هم پس از خواندن همین دو جمله اول به این فکر می‌کنید که آیا می‌توانید اسید هیالورونیک استفاده کنید یا نه؟ خبر خوب این است که دکتر اشلی ماگوورن، متخصص پوست‌ومو می‌گوید خوش‌بختانه همه افراد می‌توانند از اسید هیالورونیک استفاده کنند. 

 

اسید هیالورونیک چیست؟ 


اسید هیالورونیک در همه بافت‌های همبند وجود دارد و با غلظت بالایی هم در مایع چسبناکی یافت می‌شود که دور چشم را احاطه کرده است یا از مفاصل بدن محافظت می‌کند. این ترکیب پروتئینی رطوبت را به‌سوی خود جذب می‌کند و می‌تواند آب را تا یک هزار برابر بیشتر از وزن خودش درون بافتش حفظ کند. 

 

مساله مهم این است که همزمان با افزایش سن، ذخایر اسید هیالورونیک پوست کاهش می‌یابند. به همین دلیل است که بسیاری از پُرکننده‌های تزریقی برای تکمیل ذخایر پوست طراحی می‌شوند. اما استفاده از اسید هیالورونیک در قالب سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، حجم‌دهنده‌های لب و لوازم آرایشی مختلف (از رژ لب تا سایه چشم) هم امکان‌پذیر است چون این ماده می‌تواند رطوبت مطلوبی را به پوست بازگرداند. 

 

مزیت‌ها و فواید اسید هیالورونیک در روندهای مراقبت از پوست

 

با توجه به این‌که بیشتر مولکول‌های اسید هیالورونیک برای نفوذ به درون پوست بیش‌ازحد بزرگ هستند، محصولات موضعی حاوی اسید هیالورونیک همیشه به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نمی‌رسند. این یعنی محصولات موضعی اسید هیالورونیک لزوما نمی‌توانند بهبودی‌های اساسی و فوری‌ای را در ظاهر شما به‌وجود بیاورند. با این‌حال،‌ اسید هیالورونیک مزیت‌ها و فواید موقتی زیر را هم دارد که تا زمانی که استفاده از محصول مورد نظر را ادامه بدهید، از آنها بهره‌مند خواهید شد. 


1. حجیم‌تر کردن پوست و لب‌ها 

 

اگرچه بعید است که محصولات موضعی اسید هیالورونیک ساختار اساسی پوست را تحت تاثیر قرار بدهند، اما این محصولات باعث می‌شوند که ذرات آب سریعا به بافت پوست متصل شوند و درنتیجه هم رطوبت مطلوبی را به پوست بازمی‌گردانند و هم ظاهر حجیم‌تر یا پُرتری به پوست می‌دهند. 

 

2. کاهش خطوط پوستی ریز 

 

به‌گفته دکتر ماگوورن، محصول موضعی اسید هیالورونیک موقتا فضای خالی خطوط پوستی ریز را پُر می‌کند و باعث می‌شود که این خطوط پوستی ریز کمتر از حالت عادی در معرض دید دیگران قرار بگیرند. 

 

این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «پوست شما همزمان با افزایش سن نازک می‌شود و پلک‌ها نیز ذاتا نازک‌ترین پوست را در تمام بدن دارند. بیشتر افراد در به‌کارگیری محصولات مراقبت از پوست برای پوست دور چشم‌ها مشکل دارند، اما اگر پوست دور چشم شما بتواند اسید هیالورونیک را تحمل کند،‌ این ماده واقعا می‌تواند ظاهر بهتری به چشم‌های شما بدهد. پیشنهاد من این است که محصولات حاوی اسید هیالورونیک و ویتامین C را انتخاب کنید، زیرا این ترکیبات در کنار همدیگر به نتایج بهتری برای پوست می‌رسند». 

 

3. راحت‌تر شدن استفاده از لوازم آرایشی 

 

هرکسی که سعی کرده باشد از رژ لب برای لب‌های ترک‌خورده استفاده کند، می‌داند که چنین کاری چقدر آزاردهنده و گاهی اوقات غیرممکن است. اما اسید هیالورونیک که رطوبت را به‌ درون پوست جذب می‌کند، بلافاصله بافت نرم و لطیفی در سطح پوست به‌وجود می‌آورد و درنتیجه پس از به‌کارگیری محصولات موضعی اسید هیالورونیک متوجه خواهید شد که ترکیبات کانسیلر، فونداسیون و حتی رژ لب خیلی راحت‌تر در بافت پوست قرار می‌گیرند. 

 

4. ارتقای اثربخشی مرطوب‌کننده 

 

اسید هیالورونیک رطوبت را به درون پوست جذب می‌کند و بنابراین استفاده لایه‌بندی‌شده از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک قبل از محصولات مرطوب‌کننده مثل این است که زمینه چسبنده‌ و تقویت‌کننده‌ای برای مرطوب‌کننده‌ها فراهم کنید. همین ترفند ساده، اثربخشی مرطوب‌کننده‌ها را تا 2 برابر ارتقا می‌دهد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: dermstore

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو