۶ ماده غذایی برای سلامت ریه‌ها
3 اردیبهشت 1399 ساعت: 06:2



ریه‌ها، جز ارگان های مهم بدن هستند که وظیفه تامین اکسیژن برای ادامه حیات را بر عهده دارند. بخصوص در این روزها که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی حمله و ریه‌ها را با آسیب‌های جدی مواجه می‌کند، نقش این ارگان حیاتی پررنگ‌تر شده است.
در واقع، عملکرد مناسب ریه‌ها نه تنها از ابتلا به برخی بیماری ها پیشگیری می‌کند بلکه مانع از ورود مواد سمی و عوامل مضر برای بدن می‌شود. خوشبختانه می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی ریه‌ها را تقویت کرد که عبارتند از:

۱. کرفس

کرفس به دلیل داشتن خواص ادرارآوری و ضدالتهابی شهرت دارد. به همین دلیل نیز مایعات تجمع یافته در بافت ها را دفع و همزمان برای پیشگیری از اختلالات التهابی موثر عمل می‌کند. مصرف منظم کرفس باعث تمیزی مجاری تنفسی شده و روند اکسیژن رسانی سلولی را افزایش می‌دهد و به این ترتیب سلامت ریه‌ها را بهبود می‌دهد. بنابراین، می‌توانید برای تقویت ریه‌ها، کرفس را دم کرده و روزانه 2 تا3 مرتبه میل کنید. همچنین می‌توانید به اسموتی‌ها و سالادهایتان کرفس اضافه کنید.

۲. پونه کوهی

این سبز معطر برای بهبود سلامت ریه‌ها و افزایش قدرت تنفسی بدن مفید است. پونه کوهی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدعفونی بالایی دارد و باعث دفع توکسین‌های آسیب‌رسان بافت ریوی می‌شود. این گیاه معطر حاوی ترکیبی به نام «کارواکرول» است که اثرات موثری در حفظ سلامت دستگاه تنفسی دارد. می‌توانید روزانه یک فنجان دمنوش پونه کوهی مصرف کنید و همچنین از این سبزی معطر در تهیه آش، سوپ و خورشت‌ها استفاده کنید.

۳. هویج

هویج یک ماده‌غذایی فوق‌العاده است که باید در برنامه غذایی‌تان حضور پررنگ داشته باشد. این ماده غذایی نارنجی رنگ منبع ویتامین‌های A، C و E است که هر 3 برای ترمیم بافت ها و سلول های آسیب دیده موثر عمل می‌کنند. مصرف هویج بخصوص به صورت خام به دفع توکسین هایی که در ریه‌ها انباشته شده‌اند، کمک کرده و از نابودی زودهنگام بافت های ریوی پیشگیری می‌کند. توصیه می‌‌کنیم هر هفته 2 تا 3 مرتبه آب هویج طبیعی میل کنید. البته در این روزهای کرونایی می‌توانید دفعات مصرف آب هویج را افزایش دهید. البته از این سبزی در تهیه سوپ سبزیجات یا خورشت هم استفاده کنید.

۴. چای سبز

چای سبز علاوه بر خواص لاغرکنندگی برای سلامت ریه‌ها نیز فوق‌العاده است. این نوشیدنی مفید سرشار از آنتی‌اکسیدان ها و مواد ضدالتهابی قوی است که به حفظ سلامت ارگان های بدن کمک می‌کند. توصیه می‌شود هر هفته حداقل 3 مرتبه چای سبز بنوشید و از این نوشیدنی در ترکیب اسموتی‌های سم زدا نیز استفاده کنید.

۵. گریپ فروت

مصرف اسید سیتریک برای دفع سمومی که در روند اکسیژن‌رسانی به سلول ها اختلال ایجاد می‌کند موثر است. گریپ‌فروت میوه‌ای کم کالری و دارای خواص زیادی برای سلامت ریه‌هاست. آنتی‌اکسیدان های موجود در گریپ‌فروت باعث افزایش فعالیت سلولی شده و به پیشگیری از تشکیل تومورهای بدخیم کمک می‌کند. بنابراین، می‌توانید هر هفته 2 تا 3 مرتبه به صورت ناشتا آب طبیعی گریپ‌فروت بخورید.

۶. سیر

سیر یک سبزی مفید برای تقویت برونش‌هاست و در عین‌حال به کاهش انسدادهایی که منشا مشکلات ریوی هستند، کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان ها و عوامل ضدالتهابی موجود در این ماده غذایی باعث تقویت سلامت ریوی شده و تخریب بافت های ریوی ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل می‌رساند. بنابراین، توصیه می‌شود که (اگر مشکل گوارشی ندارید) روزانه به صورت ناشتا یک حبه سیر میل کنید. در ضمن، بهتر است سیر را در تهیه انواع آش‌ها، خورشت‌ها، سوپ ها و انواع غذاهای دیگر استفاده کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور
منبع:topsante
مواد غذایی تازه‌تر، سیستم ایمنی قوی‌تر
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو