سندروم روده تحریک‌پذیر(IBS) چیست؟
15 اردیبهشت 1401 ساعت: 22:2



 «سندروم روده تحریک‌پذیر» یا IBS با نام‌های دیگر مانند روده بزرگ اسپاستیک، روده بزرگ تحریک پذیر ، کولیت مخاطی و کولیت اسپاستیک هم خوانده می‌شود. این نوع سندروم یک بیماری جداگانه از «بیماری التهابی روده» است و با سایر بیماری‌های روده متفاوت است.
 IBS گروهی از علائم روده است که به طور معمول همراه هم اتفاق می‌افتد و این علائم از نظر شدت و مدت زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند.

●علائم IBS

علائم IBS به طور معمول شامل موارد زیر است:

○ گرفتگی

○ درد شکم

○ نفخ و گاز

○ یبوست

○ اسهال

● علائم IBS در زنان

امکان دارد زنان در طول زمان قاعدگی علائمی داشته‌باشند و همچنین ممکن است در طی این مدت دچار علائم بیشتری شوند. زنان یائسه نسبت به زنانی که هنوز دچار قاعدگی می‌شوند، علائم کمتری دارند. در برخی از بانوان مشاهده شده است که علائم خاصی از بیماری در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند.

● علائم IBS در مردان

علائم IBS مردان همانند علائم در زنان است. با این حال، بسیاری از مردان علائم خود را گزارش کرده و به دنبال درمان می‌روند.

● درد IBS

درد IBS می‌تواند باعث احساس گرفتگی شکمی در شخص شود.در این نوع گرفتگی، فرد حداقل دو مورد از شرایط زیر را تجربه خواهد کرد:

○ مقداری تسکین درد پس از حرکت روده

○ ایجاد تغییر در نوع حرکات روده

○ تغییر در ظاهر مدفوع شخص

● رژیم IBS

برای برخی از افراد، تغییرات رژیم غذایی می‌تواند در تسکین علائم در طولانی‌مدت نقش داشته باشد. از آنجا که علائم IBS در بین افراد دارای بیماری متفاوت است، روش‌های تغییر رژیم غذایی نیز تفاوت دارد.

● درمان IBS

هیچ درمانی برای IBS وجود ندارد و درمان با هدف تسکین درد و علائم انجام می‌شود. در ابتدا، پزشک ممکن است برای تغییر سبک زندگی بیمار اقدام کند. استفاده از درمان‌های خانگی قبل از شروع مصرف داروها به اشخاص پیشنهاد می‌شوند.

مترجم: نگین خالقی 
منبع: Healthline
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو