4 خطای بزرگ در مورد موها!
3 اردیبهشت 1399 ساعت: 00:2



بعضی از خانم‌ها از هر شیوه‌‌ای که فکرش را کنید، برای حالت‌دهی به موها کمک می‌گیرند، بدون این‌که بدانند دستکاری بیش از حد موها می‌تواند اثرات معکوسی داشته باشد و باعث ریزش مو و حتی ایجاد مشکلات دیگر شود.
در ادامه می‌خواهیم با 4 خطای بزرگ و همگانی درباره موها آشنا شویم.

1. دستکاری بیش از حد

اگر موها را به‌واسطه شستن بیش از حد با شامپو یا شستن موها بدون رعایت اصول شستشوی صحیح، شانه کردن بیش از حد و کارهای مشابه تحت فشار بگذارید، نهایتا کوتیکول موها دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. کوتیکول همان لایه بیرونی ساقه مو است که از تارهای شکننده داخلی مو محافظت می‌کند. پس واضح است که آسیب‌دیدگی کوتیکول مو برابر است با شکنندگی موها.

راه‌حل: هنگام شستن موها فقط از انگشتان دست‌ها برای مالش آرام کف سر استفاده کنید و موها را فشار ندهید. افراد دارای موی خشک باید از نرم‌کننده هم استفاده کنند. برای شانه کردن موها نیز تا خشک شدن آنها صبر کنید.

2. حرارت‌دهی بیش از حد

سلول‌های کوتیکول مو پس از قرارگیری در معرض حرارت زیاد، از هم جدا می‌شوند و می‌شکنند و درنتیجه تارهای ظریف و آسیب‌پذیر درونی موها به‌راحتی آسیب می‌بینند. وقتی که کوتیکول موها دچار آسیب‌دیدگی شود، موها درخشندگی و صافی خودشان را از دست می‌دهند.

راه‌حل: هیچ وقت موهای کاملا خیس را با سشوار داغ خشک نکنید، زیرا موها در این حالت نسبت به حرارت زیاد کاملا آسیب‌پذیر هستند. موقع خروج از حمام نیز موها را با حوله به‌آرامی خشک کنید و به آنها فشار نیاورید.
اگر هر روز از شامپو برای شستن موها کمک می‌گیرید، از نرم‌کننده‌های ملایم برای محافظت از موها در برابر حرارت سشوار استفاده کنید. استفاده از اسپری محافظ در برابر حرارت هم می‌تواند برای کسانی که هر روز از سشوار استفاده می‌کنند، مفید باشد.

3. رنگ کردن و فر کردن بیش از حد

بیشتر رنگ‌های مو و محصولات مشابه ذاتا برای موها خطرناک نیستند، مگر این‌که بیش از حد روی موها باقی بمانند یا این‌که تعداد دفعات استفاده از آنها خیلی زیاد و نزدیک به همدیگر باشد.

راه‌حل: اگر به سلامتی موهای خودتان اهمیت می‌دهید، زودتر از هر 120 روز به فر کردن دوباره موها فکر نکنید. رنگ کردن و فر کردن موها نیز هرگز نباید در یک روز انجام شود. بهترین کار این است که بین این دو کار حتما چند هفته فاصله باشد.

4. بیش از حد محکم بستن موها (مدل موی دم‌اسبی، بافتن، اکستنشن مو و...)

فشاری که در مدل موی دم‌اسبی به موها وارد می‌شود، کوتیکول محافظ مو را از بین می‌برد و باعث شکنندگی موها می‌شود. هر عامل دیگری هم که فولیکول موها را برای مدت‌زمان طولانی تحت فشار بگذارد، مانند بافتن موها یا استفاده از اکستنشن مو، می‌تواند موها را از ریشه دربیاود و حتی باعث ابتلا به آلوپسی کششی (نوعی طاسی) شود. آلوپسی کششی گاهی اوقات دائمی است.

راه‌حل: بافتن موها یا استفاده از اکستنشن‌ها نباید طوری باشد که به پوست سر فشار بیاورد، باعث سردرد شود یا التهاب ایجاد کند، بنابراین بهترین کار این است که استفاده از اکستنشن را همیشه به‌صورت موقتی انجام دهید.

ترجمه: راضیه فیضی
منبع: Prevention


8 بلایی که بر سر موهای خیس می‌آورید!
۸ راه ساده برای ترمیم موهای آسیب‌دیده
موها را هنگام خواب باید بست یا باز گذاشت؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو