مواردی که ممکن است درباره ویرس پاپیلومای انسانی ندانید
6 اردیبهشت 1401 ساعت: 21:2



ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شایعترین عفونت مقاربتی است. در اکثر افراد آلوده به این ویروس هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌ شود، اما در برخی افراد منجر به زگیل تناسلی یا سرطان می‌شود.
این ویروس نقش مهمی در انواع مختلف سرطان از جمله سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد دارد. در اینجا متخصصان در مورد برخی از جنبه های HPV می گویند که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

کاندوم نمی‌تواند به طور کامل از شما در برابر HPV محافظت کند

در حالی که استفاده از کاندوم میتواند خطر ابتلا به عفونت HPV را کاهش دهد، نمیتواند این خطر را به طور کامل از بین ببرد. ویروس میتواند در کیسه بیضه و نواحی دارای مو در اندام تناسلی زندگی کند. این بدان معناست که هر گونه تماس پوست به پوست دستگاه تناسلی میتواند ویروس را منتقل کند.

سرطان دهانه رحم تنها سرطان ناشی از HPV نیست

اکثر افرادی که در مورد HPV می‌دانند، آن را با سرطان دهانه رحم مرتبط می‌دانند، اما این ویروس به طور فزاینده‌ای در اشکال دیگر سرطان - از جمله سرطان دهان و حلق، و همچنین سرطان‌های فرج، واژن، مقعد و آلت تناسلی دخیل است.

سیگار خطر ابتلا به سرطان مرتبط با HPV را افزایش می‌دهد

سیگار سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، که می‌تواند به HPV اجازه رشد بی‌رویه‌تری بدهد. اگر می‌خواهید از تبدیل شدن عفونت HPV خفته به یک رشد پیش‌سرطانی یا سرطانی جلوگیری کنید، همین امروز عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنید.

واکسن HPV فقط برای دختران نیست

واکسن HPV نه تنها تقریباً 100 درصد از زنان در برابر سرطان دهانه رحم ناشی از انواع 16 و 18 HPV محافظت می‌کند، بلکه مزایای سلامتی مستقیمی برای مردان از جمله پیشگیری از زگیل تناسلی نیز دارد.

شما همچنان به غربالگری دهانه رحم نیاز دارید حتی اگر واکسن HPV را دریافت کرده باشید

واکسن HPV در برابر تمام انواع بالقوه پرخطر HPV محافظت نمی‌کند و همچنین در برابر هر گونه ویروسی که فرد قبل از واکسیناسیون در معرض آن قرار گرفته است محافظت نمی‌کند. بنابراین تست‌های دوره‌ای HPV دهانه رحم یا تست پاپ‌اسمیر برای زنانی که واکسن HPV را تزریق کرده‌اند توصیه می‌شود.

واکسن HPV آن را درمان نمی‌کند

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما باید تکرار شود: واکسن HPV فقط پیشگیرانه است. در افرادی که قبلاً آن را داشته‌اند با ویروس مبارزه نمی‌کند. به همین دلیل است که عمدتاً برای کودکان و بزرگسالان جوان توصیه می‌شود.

هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد، اگرچه ممکن است خود به خود از بین برود. زنانی که نتایج غیرطبیعی HPV یا تست پاپ‌اسمیر دارند توصیه می‌شود که آزمایش‌های اضافی برای بررسی بیشتر هر گونه ناهنجاری انجام دهند، برای برداشتن سلول‌های غیرطبیعی تحت درمان قرار گیرند، یا منتظر بمانند و بعد از سه تا شش ماه دوباره آزمایش شوند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
 
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو