کوئرستین چیست و چقدر به آن نیاز دارید؟
31 فروردین 1401 ساعت: 22:1



کوئرستین نوعی فلاونوئید یا رنگدانه گیاهی است که در غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت‌ها، سیب و چای سبز یافت می‌شود. مانند سایر فلاونوئیدها، کوئرستین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.
کوئرستین در بسیاری از غذاها و به شکل مکمل یافت می‌شود، یک آنتی‌اکسیدان است که از عملکرد سلولی سالم، سلامت قلب و عروق و گردش خون حمایت می‌کند و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، یک پاسخ ایمنی سالم را تشویق می‌کند.

 ممکن است برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله آلرژی، تب یونجه، آسم، بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سرطان و اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید، سیستیت بینابینی و پروستاتیت مفید باشد.

موارد استفاده از کوئرستین

در درجه اول در درمان بیماری‌های عروق خونی و قلب و همچنین برای پیشگیری بالقوه سرطان استفاده می‌شود. سایر کاربردهای احتمالی شامل کاهش التهاب ناشی از عفونت، آرتریت و تمرینات با شدت بالا است. 

یکی دیگر از کاربردهای ادعا شده کنترل قند خون در دیابت است. با توجه به همه‌گیری کووید-19، مردم به طور فزاینده‌ای به دنبال راه‌هایی علاوه بر رژیم غذایی و ورزش برای حمایت از سیستم ایمنی خود بودند. در حالی که کورستین دارای اثرات ضد‌التهابی بالقوه است، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مناسب بودن این مکمل‌ها برای پیشگیری یا درمان عفونت کووید-19 وجود ندارد.

چه مقدار کوئرستین باید مصرف کنم؟

اغلب مکمل‌های کوئرستین در دوزهای 250 تا 1000 میلی‌گرمی مصرف می‌شوند. در برخی از بزرگسالان، 1 گرم دوز روزانه ممکن است بدون خطر استفاده شود. مکمل‌ها روزانه تا 12 هفته به صورت خوراکی مصرف می‌شوند.

برای کاربردهای درمانی کوئرستین 500 میلی‌گرم، یک تا دو بار در روز توصیه می‌شود و اگر می‌خواهید بیشتر از چهار هفته از مکمل‌های کوئرستین استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی و ایمنی کوئرستین

در حالی که مکمل‌های کوئرستین ممکن است برای برخی افراد توصیه شود، خطرات بالقوه‌ای نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اول، اگر در حال حاضر مشکلات کلیوی دارید، از مکمل‌های کورستین استفاده نکنید، زیرا این مکمل‌ها می‌توانند بیماری کلیوی را بدتر کنند.

 اگر سرطان وابسته به استروژن دارید، مکمل‌های کوئرستین نیز می‌توانند باعث رشد تومور شوند، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کرد.

همچنین، در حالی که مطالعات هیچ گونه عوارض جانبی را در ورزشکارانی که تا 8 هفته تا 1000 میلی‌گرم کوئرستین در روز مصرف می‌کنند نشان نداده است، موسسه ملی بهداشت هشدار می‌دهد که شواهد بالینی کافی برای بیان اینکه این مکمل‌ها در این مورد کاملاً ایمن هستند وجود ندارد.

مشخص نیست که آیا کوئرستین برای زنان باردار یا شیرده بی‌خطر است. به همین دلیل، ممکن است اجتناب از مکمل‌های کوئرستین را در نظر بگیرید، مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو