مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی کم نمک، خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
با مصرف کمتر نمک، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید
30 فروردین 1401 ساعت: 10:1



 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی کاهش اندک نمک مصرفی می‌تواند به طور چشمگیری خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
در پیگیری بلند مدت از دو آزمایش انجام شده با طراحی دقیق، افرادی که سدیم رژیم غذایی‌شان را در حین شرکت در مطالعات کاهش دادند، ۱۰ تا ۱۵ سال پس از آن، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی معمول خود را مصرف می‌کردند، خطر بیماری قلبی و سکته در آنها ۲۵ درصد کاهش داشت.

نانسی کوک، محقق بیمارستان زنان بریگهام و دانشکده پزشکی هاروارد، به خبرگزاری اعلام داشت: اکثر افرادی که در این مطالعات شرکت داشتند، هر کجا که شرکت‌کنندگان میزان سدیم رژیم غذایی‌شان را کاهش دادند، سدیم خون آنها ۲۵٪ تا ۳۰٪ کاهش داشت.

این محدودیت بخاطر عدم مصرف نمک نبود، بلکه کاهش مصرف نمک بود. این افراد رژیم‌غذایی معمولی داشتند اما ما به آنها آموزش دادیم که چگونه مراقب نمک پنهان غذاها باشند و از مصرف آن اجتناب کنند.

نمک پنهان

کوک اظهار می‌کند که این یافته‌ها، قوی‌ترین شواهدی است که جذب نمک رژیم‌غذایی را با بیماری قلبی مرتبط می‌داند. و این اولین کارآزمایی در ارزیابی خطر بیماری قلبی-عروقی در درازمدت است.

شرکت‌کنندگان هر دو مطالعه مربوط به کاهش نمک که بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۵ انجام شد، بین افراد ۳۰ تا ۵۴ ساله بود. همه آنها کمی فشارخون بالا داشتند اما هیچ‌کدامشان موقع استخدام بیماری قلبی نداشتند.

در طول آزمایشات اولیه، تقریباً به نیمی از شرکت‌کنندگان آموزش دادند تا غذاهای کم‌نمک را شناسایی، انتخاب و تهیه کنند و همچنین از آنها خواستند تا میزان نمک مصرفی‌شان را کاهش دهند. از سایر افراد نخواستند که نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهند. یک مطالعه به مدت ۱۸ماه و مطالعه دیگر ۴۸-۳۶ ماه به طول انجامید.

۱۰ تا ۱۵ سال پس از پایان کارآزمایی‌های اولیه، شرکت‌کنندگان گروه‌های هر دو مطالعه، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که رژیم‌های غذایی معمولی خود را حفظ کرده بودند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمتر و احتمال خطر مرگ ناشی از سایر بیماری‌ها کم بود.

کوک می‌گوید: «آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از آنچه مورد نیاز بدن است، سدیم مصرف می‌کنند و بیشتر از غذاهای فرآوری‌شده و غذاهای رستورانی استفاده می‌کنند.» به علاوه اگر صنعت غذا را مورد هدف قرار دهند، ابتکار در عمل با هدف کاهش سدیم رژیم‌غذایی، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

فراخوان تغییر

در تابستان گذشته، انجمن پزشکی آمریکا خواستار کاهش حداقل ۵۰ درصدی سدیم در غذاهای فرآوری شده، فست فودها و غذاهای رستورانی غیر فست‌فود در طول یک دهه شد. این گروه همچنین از سازمان غذا و دارو خواست تا برای آموزش مصرف‌کنندگان در مورد خطرات بیماری‌های مرتبط با رژیم‌غذایی سرشار از سدیم، بیشتر تلاش کنند.

دکتر جیمز روهاک، پزشک متخصص قلب تگزاس و از اعضاء هیئت مدیره دستورالعمل‌هایی را صادر کرده بود و اظهار داشت؛ اگر همه افراد مصرف سدیم خود را به نصف برسانند، می‌توان سالانه جان ۱۵۰۰۰۰ نفر را در ایالت متحده نجات داد.

وی اظهار می‌کند که اکثر مردم بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنند نمک مصرف می‌کنند، زیرا غذاهای رستورانی و غذاهای فرآوری‌شده جایگزین غذاهای خانگی در رژیم غذایی آمریکایی‌ها شده‌ است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان سالم نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند. این مقدار برابر با یک قاشق چایخوری نمک خوراکی است اما سدیم در بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای آماده و بسته‌بندی‌ شده یافت می‌شود.

او می‌گوید که یک فرد متوسط آمریکایی سه برابر نمک سالم می‌خورد که معادل ۲ تا ۳ قاشق چایخوری و بجای مصرف کمتر از یک قاشق چایخوری است. فرض بر این است که اگر از نمکدان زیاد استفاده نکنیم، احتمالاً سلامت هستیم، اما این حرف درست نیست.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو