آشنایی با منابع غذایی ویتامین D در روزهای کرونایی
2 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



همان طور که می دانید ویتامین D نقش مهمی در رشد و استحکام استخوان ها دارد. ازطرفی، این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است که در دوران شیوع کروناویروس اهمیت بیشتری خواهد داشت. ازآنجا که در دوران قرنطینه خانگی چندان نمی توان از نور خورشید به عنوان منبع عالی ویتامین D بهره برد، توصیه می شود خوراکی های غنی از این ویتامین حتما در برنامه روزانه گنجانده شوند.
این مواد غذایی عبارتند از:

ماهی سالمون

سالمون یکی از بهترین انواع ماهی های چرب است که تا ۱۲.۵ درصد آن چربی است. البته بیشتر این چربی ها جز چربی های مفید از جمله اسیدهای چرب امگا3 است. مصرف یک وعده ماهی سالمون در هفته از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. سالمون همچنین منبع غنی از ویتامین های B،D و E و موادمعدنی مانند سلنیوم، کلسیم و فسفر است. البته شیوه طبخ ماهی در حفظ ویتامین D تاثیر دارد به طوری که اگر ماهی کبابی یا تنوری طبخ شود، ۲ برابر بیشتر مواد مغذی خواهد داشت. البته به طور کلی انواع ماهی مانند تن، قزل آلا و ساردین نیز حاوی ویتامین D هستند اما سالمون به عنوان منبع بسیار غنی شناخته می شود.

تخم مرغ

تخم مرغ ارزش تغذیه ای بالایی دارد که در وهله اول باید به پروتئین های آن اشاره کرد که جایگزین خوبی برای گوشت است. البته تخم مرغ منبع غنی از سلنیوم و ویتامین های B2،B12 و D نیز محسوب می شود. ویتامین D بیشتر در زرده تخم مرغ وجود دارد.

شیر

شیر را به خاطر مقدار فراوان کلسیم و تاثیر آن بر سلامت استخوان ها و دندان ها می شناسیم. اما باید اشاره کرد که شیر سرشار از موادمعدنی دیگری مانند فسفر و سلنیوم همچنین ویتامین های مختلف از جمله ویتامین D است. نوشیدن یک لیوان شیر پرچرب می تواند 20 درصد نیاز روزانه افراد به این ویتامین را تامین کند.

جگر گوسفند

جگر گوسفند جز بهترین خوراکی ها برای تامین پروتئین ها، مواد معدنی مانند فسفر، منیزیوم، کلسیم، آهن و ویتامین هایی نظیر ویتامین D،A و بعضی از ویتامین های گروه B است. 100 گرم جگر در روز می تواند یک چهارم نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین D را تامین کند.

شیر سویا

شیر سویا که در کشورهای آسیای جنوب شرقی بسیار کاربرد دارد از دانه های لوبیاشکل سویا به دست می آید. این نوشیدنی سرشار از آب و پروتئین های مفید است اما هیچ چربی اشباعی ندارد. معمولا شیر سویا با مواد معدنی مانند کلسیم، روی، منیزیم، منگنز و آهن و همچنین ویتامین های A،B2،B12 و D غنی می شود.

قارچ

در کنار مقدار فراوان مواد معدنی نظیر مس، سلنیوم، فسفر و آهن، همچنین ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین های B2و B3، قارچ یکی از بهترین منابع سرشار از ویتامین D محسوب می شود. البته برای بهره مندی از خواص ویتامین D قارچ باید آنرا پخت. قارچ پروتئین گیاهی فراوانی دارد اما مقدار کالری آن بسیار پایین است.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: passeportsante

اهمیت ویتامین D در تقویت عضلات سالمندان
در شرایط کنونی کشور، چگونه مکمل ویتامین D مصرف کنیم؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو