در چه مواقعی باید کمک بگیرید؟
چگونه با اضطراب ناشی از جنگ مقابله کنیم؟
27 فروردین 1401 ساعت: 12:1



وقتی اخبار و تصاویری از جنگ و ویرانی و مرگ در رسانه‌ها پخش می‌شود، ممکن است بترسید یا وحشت کنید. برخی ممکن است بر روی سلامت عاطفی‌شان تاثیر بگذارد و موجب ایجاد اضطراب و استرس شود.
 اگر اتفاقات مشابه آن در مکانی که زندگی می‌کنید، افتاده باشد. چنین واکنشی کاملآ طبیعی است. در واقع، برخی کارشناسان این پدیده را «اختلال استرس ناشی از اخبار»، «اضطراب جنگ» یا «اختلال هراس» نامیده‌اند.
اگر شما هم چنین احساسی دارید، در این متن چند نکته برای شناخت احساسات، کنترل استرس و نیز دریافت کمک در صورت لزوم وجود دارد.

چگونه احساس ناشی از اضطراب جنگ را تشخیص دهیم؟

اخبار مربوط به جنگ و عواقب آن، تعداد جان‌باختگان، مردم آواره و بی‌سرپناه و کمبود غذا می‌تواند اخباری نگران‌‌کننده باشد.

تجربه احساسات جدید

مشاهده بحران جهانی مانند جنگ می‌تواند احساسات جدیدی از عدم اطمینان یا استرس را ایجاد کند که قبلاً چنین احساسی را هرگز تجربه نکرده‌اید. شنیدن این خبر که چگونه ممکن است بر روی اقتصاد، مشاغل، امنیت ملی یا بر روی عزیزان تاثیر بگذارد، نگرانی ایجاد می‌کند. اگر این اتفاق افتاد، برای بررسی حقیقت آن با دوستان نزدیک و خانواده‌تان صحبت کنید. اگر این خبر بیش از حد سلامت روانتان را مختل کرد، به پزشک مراجعه کنید.

افزایش نیاز به کنترل

وابستگی به تلویزیون برای پیگیری اخبار روز یا دائما سرک کشیدن به رسانه‌های اجتماعی در جستجوی اطلاعات بیشتر و باخبر شدن از اخبار مربوطه، می‌تواند حس کنترل کاذب را به شخص بدهد. در حالی که به‌روز بودن می‌تواند موجب انجام اقدامات احتیاطی در موارد خاص شود اما استفاده بیش از حد از آن ممکن است روال روزانه فرد را مختل کند. روانشناسان می‌گویند که شاید هم نتیجه عکس داشته باشد و در دراز مدت، اضطراب را افزایش دهد.

درعوض، کارشناسان توصیه می‌کنند که بر روی مواردی تمرکز داشته باشید که می‌توانید کنترل کنید، مثلاً بر روی رفاه عمومی خودتان تمرکز کنید. 

سعی کنید:

• غذاهای سالم بخورید.
• به اندازه کافی بخوابید.
• زیاد آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
و همواره با عزیزان خود در ارتباط باشید.

حادتر کردن سلامت روان
 
اگر بیماری روانی مانند اضطراب، اختلال استرس پس از حادثه یا افسردگی دارید، پیگیری بیش از حد اخبار ناخوشایند موجب بدتر شدن حالتان می‌شود. اگر اینطور است، زمان تماشای اخبار را کم کنید. در صورت لزوم با پزشک یا فرد مشاور مشورت کنید.

چگونه اضطراب ناشی از جنگ را کنترل کنیم؟

قابل درک است که بخواهید از نزدیک اخبار مربوط به جنگ و رویدادهای آن را دنبال کنید. اما مهم است توجه داشته باشید که چگونه بر روی سلامت جسمی و روحی‌تان تاثیر می‌گذارد. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از  تاثیر محرک‌ها و کنترل اضطراب ذکر شده است.

شما باید:

به محتوای محرک‌ها توجه نکنید. از توجه به برخی موضوعات، کلمات یا عباراتی که می‌توانند موجب اضطراب یا استرس شوند، اجتناب کنید. اگر شنیدن اخبار شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار می‌دهد، از مشاهده برخی شبکه‌های خبری خاص جلوگیری کنید یا کمی مکث کنید و از آن دور شوید.

زمانی را که صرف شنیدن اخبار جنگ می‌کنید، محدود کنید. با دسترسی به گوشی‌های هوشمند، دریافت اخبار روزانه، خبرنامه‌ها، اطلاعیه‌ها و هشدارهای لحظه به لحظه درباره اخبار فوری، آسان است. و شما را به راحتی می‌تواند در معرض اطلاعات بیش از حد قرار دهد. برخی سایت‌ها یا برنامه‌های خبری را غیرفعال یا حذف کنید، به‌خصوص اگر که آنها استرس زیادی را به شما وارد می‌کند.

رسانه‌های اجتماعی را درست انتخاب کنید. علاوه بر قرار گرفتن در جریان خبرهای اصلی و بروزرسانی مداوم آن یا جستجوی مداوم در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی در یافتن زوایای جدید اخبار مربوط به جنگ می‌تواند موجب بار اطلاعات اضافی شود. همچنین ممکن است اخبار جعلی یا اطلاعات نادرستی را دریافت کنید.

در عوض به نوع خبری که می‌شنوید، توجه کنید. در مورد برنامه‌هایی که دنبال می‌کنید، انتخاب‌گر باشید و منابع خبری موثق را دنبال کنید. در صورت لزوم برخی برنامه‌ها را حذف کنید.

عدم قطعیت اخبار را بپذیرید. برای مقابله با نگرانی یا استرس جنگ که ممکن است موجب تمرکز شما بر روی مواردی شود که می‌توانید کنترل کنید. احساس عدم اطمینان، احساسی کاملاً طبیعی است. برای مقابله با آن، مراقب سلامتی‌تان باشید، کمتر در معرض اخبار منفی قرار بگیرید و آماده پذیرش احساسات خود باشید.

مراقب خودتان باشید. به طور منظم ورزش کنید، خوب غذا بخورید و خواب را در اولویت قرار دهید. برای اینکه ذهنتان را از استرس یا نگرانی دور کنید، سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که در شما احساس خوبی ایجاد می‌کند. اگر احساس تنهایی می‌کنید، با دوستان و خانواده‌تان در ارتباط باشید.

در چه مواقعی باید کمک بگیرید؟

اگر در جریان قرار گرفتن مداوم خبری در مورد جنگ و ویرانی، روی کیفیت زندگی‌تان تاثیر نامطلوبی داشت یا ادامه دادن وظایف و مسئولیت‌هایتان دشوار شد، در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

اگر نمی‌توانید استرس خود را کنترل کنید، ممکن است لازم باشد با یک روانشناس مانند یک مشاور یا درمانگر مشورت کنید.

مهتا زمانی‌نیک
منبع WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو