سبک آشپزی شما به حفظ محیط زیست کمک می کند!
27 فروردین 1401 ساعت: 08:1



بیشتر ما می‌دانیم که عدم استفاده از ظروف یک‌بارمصرف و پلاستیک‌های اضافی در آشپزخانه می‌تواند راهی برای حفظ محیط زیست برای آیندگان باشد. اما شاید تعداد کمتری از ما به این نکته توجه کرده باشیم که سبک آشپزی هم می‌تواند تاثیر مستقیمی بر حفظ یا تخریب محیط زیست داشته باشد. 

اگر شما هم جزو دوستداران محیط زیست هستید، توصیه می‌کنیم که نکات زیر را هنگام آشپزی رعایت کنید. 

 

1. کوچک‌تر کردن ابعاد مواد غذایی

یکی از راه‌های حفظ انرژی‌هایی مانند گاز یا برق در آشپزخانه این است که زمان پخت مواد غذایی را به حداقل ممکن برسانید. یکی از بهترین راه‌های کاهش زمان پخت‌وپز این است که همه مواد غذایی را به ابعاد کوچک‌تری تقسیم کنید. هرچقدر که سبزی‌ها، صیفی‌ها یا گوشت‌ها در ابعاد کوچک‌تری برش بخورند، مدت‌زمان پخت آنها نیز کمتر می‌شود. در مورد گوشت‌ها، مخصوصا گوشت قرمز، بهتر است که علاوه بر کوچک کردن قطعات گوشت، حتما آنها را به‌صورت عرضی هم برش بزنید تا نازک‌تر شوند و سریع‌تر بپزند. 

 

2. استفاده هوشمندانه از ظروف آشپزی 

متاسفانه بعضی از افراد به استفاده صحیح و هوشمندانه از ظروف آشپزی توجه ندارند و به همین دلیل هم باعث اتلاف انرژی هنگام پخت مواد غذایی می‌شوند. مثلا باز نگه داشتن درِ قابلمه یا تابه هنگام پخت مواد غذایی می‌تواند تا 40 درصد باعث اتلاف انرژی شود. بنابراین، اولین نکته این است که حتما تمام مواد غذایی را با درِ بسته بپزید. نکته دیگری که معمولا نادیده گرفته می‌شود، این است که آب در کتری بسیار زودتر از قابلمه به نقطه جوش می‌رسد. به همین دلیل هم اگر برای پخت مواد غذایی به آب جوش نیاز دارید، به شما توصیه می‌کنیم که آب را داخل کتری یا حتی در مایکروفر به جوش بیارید و سپس آن را درون قابلمه بریزید. با این کار کمک بزرگی به حفظ منابع انرژی در آشپزخانه شخصی خودتان خواهید کرد. نکته آخر هم این‌که سعی کنید برای پختن مواد غذایی از قابلمه یا تابه‌هایی با کف پهن استفاده کنید تا حرارت هرچه سریع‌تر به تمام قسمت‌های غذا برسد و مواد غذایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پخته شوند. این کار هم می‌تواند اتلاف انرژی را بین 50 تا 80 درصد کاهش بدهد. 

 

3. انتخاب حرارت مناسب 

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث اتلاف شدید انرژی در آشپزخانه شود، انتخاب نادرست حرارت گاز متناسب با قابلمه یا تابه است. به خاطر داشته باشید که همیشه کف قابلمه یا تابه باید بزرگ‌تر از شعله گاز باشد تا حرارت از کناره‌های ظرف به هدر نرود. از طرف دیگر، بهتر است از انواع قابلمه‌های زودپز برای پخت مواد غذایی دیرپز مانند گوشت‌های قرمز یا حبوبات استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: topsdaynurseries

عوارض رژیم لاغری سریع را جدی بگیرید! 

افزایش طول عمر با خوراکی‌های سرشار از فلاونوئیدها​​​
خوراکی‌هایی که هوس خوردن شیرینی‌ها را افزایش می‌دهند!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو