آیا باید از شامپوی غیرمعطر استفاده کنیم؟
14 فروردین 1401 ساعت: 14:1



اگر با خشکی، تحریکات پوستی و التهاب در پوست سر مواجه شده‌اید، بهتر است در اولین فرصت به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. اما در عین حال خوب است که نگاهی به برچسب شامپوی همیشگی‌تان بیندازید و ببینید که آیا حاوی روایح یا ترکیبات معطر هست یا نه؟ 

دکتر الیزابت هوشمند، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «آلرژی نسبت به روایح و ترکیبات معطر، شایع‌ترین نوع از آلرژی‌های پوستی است». او در ادامه این مطلب برای شما توضیح می‌دهد که واکنش‌های آلرژیک نسبت به شامپوهای معطر را چگونه تشخیص بدهید و برای مقابله با این واکنش‌های آلرژیک چه اقداماتی را در پیش بگیرید. 

 

چگونه می‌توان تشخیص داد که شامپوی معطر باعث تحریکات پوستی در پوست سر شده است؟ 


بسیاری از شامپوهایی که امروزه فروخته می‌شوند، شامل روایح یا ترکیبات معطر مصنوعی هستند. درحالی که بوی این ترکیبات معطر تا ساعت‌ها پس از شستن موها با شامپو همچنان روی موها باقی می‌ماند و حالت خوشایندی برای موها ایجاد می‌کند، اما همین ترکیبات می‌توانند باعث تحریکات پوستی شوند.

 

به‌گفته دکتر هوشمند، «اگر پوست سر کسی شدیدا حساس باشد، این ترکیبات معطر می‌توانند مثل یک عامل محرک برای آلرژی‌ها عمل کنند و تحریکات پوستی را به همراه بیاورند». 

 

پس اگر با احساس خارش، ناراحتی، قرمزی یا پوسته‌ریزی در ناحیه پوست سر مواجه شدید، باید استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های معطر و حاوی روایح را متوقف کنید. این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «اگر علائم نام‌برده صرفا با توقف استفاده از این محصولات معطر به‌مرور زمان از بین نروند،‌ باید برای پیگیری درمان‌های لازم به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید». 

 

از شامپوهای غیرمعطر و بدون روایح استفاده کنید 

 

اگر فکر می‌کنید که پوست سر شما نسبت به ترکیبات معطر همیشه واکنش آلرژیک نشان می‌دهد، باید در اولین فرصت یک شامپوی غیرمعطر و بدون روایح تهیه کنید. شامپوهایی که بدون روایح و ترکیبات معطر تولید می‌شوند، به‌طور کلی ترکیبات حساسیت‌زای کمتری دارند و برای پوست‌های حساس مناسب هستند. 

 

اگر پوست سر دچار تحریکات پوستی شود، باید از کدام ترکیبات دور بمانیم؟ 

 

اگر پوست سر کسی به‌علت استفاده از شامپوهای معطر یا حاوی روایح دچار تحریکات پوستی شده باشد، باید تا زمان ترمیم پوست سر از رنگ کردن، هایلایت کردن یا حتی سشوار کشیدن موها خودداری کند. 

 

دکتر هوشمند می‌گوید: «هر چیزی که دارای گرما باشد، مانند ابزارهای حالت‌دهنده گرمازا (سشوار، اتوی مو و...)، قطعا در این شرایط مضر است. حرارت و ترکیبات شیمیایی موجود در رنگ‌ها و هایلایت‌ها می‌توانند علائم تحریکات پوستی را تشدید کند و مشکلات بیشتری به‌وجود بیاورند». 

 

اگر فکر می‌کنید که پوست سرتان از نظر رطوبت دچار عدم تعادل شده است، اضافه کردن سرم‌های مخصوص پوست سر به رژیم مراقبت روزانه از موها می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. البته هنگام انتتخاب سرم مخصوص پوست سر هم باید به محصولات بدون روایح و بدون رنگ‌های مصنوعی فکر کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو