مهمترین علل کاهش شنوایی
9 فروردین 1401 ساعت: 18:1



یکی از دلایل کمشنوایی صدای بلند در محل کار، مانند ماشین آلات است.
 چیزهایی مانند موتورسیکلت و ابزار برقی نیز میتوانند به مرور زمان به شنوایی آسیب بزنند. 

آسیب یا تغییرات فشار هوا


آسیب جدی به سر میتواند استخوانهای گوش میانی را دررفته یا به اعصاب آسیب برساند و باعث از دست دادن دائمی شنوایی شود. تغییرات ناگهانی فشار هوا ناشی از پرواز یا غواصی نیز میتواند به پرده گوش یا گوش میانی یا داخلی آسیب برساند. 


داروها


کاهش شنوایی میتواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها از جمله آنتیبیوتیکهای خاص، داروهای سرطان و داروهای اختلال نعوظ باشد. 


بیماری مزمن


برخی از بیماریهای طولانیمدت که به طور مستقیم به گوش مربوط نمیشود، میتواند باعث کاهش شنوایی شود. برخی این کار را با قطع جریان خون به گوش داخلی یا مغز انجام میدهند. این شرایط عبارتند از:

 بیماری قلبی

 سکته

 فشار خون بالا

 دیابت

بیماریهای خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی نیز با برخی از انواع کمشنوایی مرتبط هستند.


"سکته" گوش


این عارضه زمانی اتفاق میافتد که شنوایی خود را به طور ناگهانی یا طی چند روز از دست میدهید. اغلب فقط یک گوش را درگیر میکند. آسیب، داروها یا یک وضعیت پزشکی ممکن است باعث آن شود. 


تومورها 


تومورهای غیرسرطانی، از جمله تومورهای استخوانی، بافت اسکار و کیستها، میتوانند کانال گوش را مسدود کرده و باعث کاهش شنوایی شوند. 


صداهای انفجاری


ترقه، شلیک گلوله و سایر انفجارها امواج صوتی قوی ایجاد میکنند که ممکن است پرده گوش را پاره کند یا به گوش داخلی آسیب برساند. میتواند باعث کاهش شنوایی ناگهانی، موقت یا دائمی شود. 


کنسرت، صداهای بلند، و وزوز گوش


هر صدای بیش از 85 دسیبل میتواند بر شنوایی تاثیر بگذارد. وزوز گوش میتواند برای ساعتها، هفتهها یا برای همیشه ادامه داشته باشد. 


هدفون و هندزفری


استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند باعث کاهش شنوایی موقت یا دائمی شود. هر چه صدای موسیقی بلندتر باشد و بیشتر گوش کنید، خطرات شما بیشتر است. 


تجمع جرم گوش



جرم گوش از مجرای گوش در برابر آلودگی و باکتری محافظت می‌کند. اما می‌تواند سخت شود و بر شنوایی تاثیر بگذارد. شایع‌ترین علت کاهش شنوایی قابل درمان است. 


بیماری‌ها و عفونت‌ها


بسیاری از بیماری‌های رایج در کودکان و بزرگسالان می‌توانند بر شنوایی تاثیر بگذارند. در عفونت گوش، گوش میانی ممکن است پر از مایع شود و باعث کاهش شنوایی موقت شود. سایر بیماری‌ها می‌توانند به گوش میانی یا داخلی آسیب برسانند و منجر به کاهش شنوایی دائمی شوند. بیماری‌هایی که می‌توانند بر شنوایی تاثیر بگذارند عبارتند از:


• آبله مرغان

• آنسفالیت

• آنفولانزا

• سرخک

• مننژیت

• اوریون


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: webmd.com

 
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو