در کیف لوازم آرایش‌تان چه خبر است؟
کیف لوازم آرایش محل تجمع ‌باکتری‌های خطرناکی است
1 اردیبهشت 1399 ساعت: 21:2



نتایج پژوهشی که در دانشگاه آستون انجام‌شده نشان می‌دهد بیش‌تر لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید مانند ریمل، کرم‌پودر یا رژلب‌های مایع حاوی سوپرباکتری‌هایی هستند که به سلامتی آسیب می‌رسانند.
داخل کیف‌های آرایش به جز ریمل، رژلب و لوازم آرایش متعدد، باکتری‌های خطرناکی مانند باکتری «ای-کولی» و «استافیلوکوک» نیز وجود دارند که سلامتی را با خطرات جدی مواجه می‌کنند.

تجمع باکتری‌ها روی لوازم تاریخ مصرف گذشته بیشتر است

لوازم آرایشی که به‌طور روزانه استفاده می‌کنید به باکتری مضری به نام «ای-کولی» و میکروب‌های دیگری آلوده است، چون نوع کاربرد مصرف‌کننده‌ها باعث آلودگی آنها می‌شود. به عقیده متخصصان دانشگاه آستون بریتانیا این باکتری‌های خطرناک معمولا روی لوازمی که به خوبی تمیز و شسته نمی‌شوند یا لوازمی که تاریخ مصرفشان گذشته است بیشتر تجمع دارند.

باکتری «ای- کولی» و «استافیلوکوک» باعث بروز بیماری‌هایی از جمله واکنش‌های آلرژیک پوستی و حتی عفونت‌های پوستی می‌شوند. متاسفانه از هر ده عدد لوازم آرایشی 9 عدد به این باکتری‌ها آلوده هستند. اگر لوازم آرایشی آلوده در نزدیکی چشم‌ها یا روی ترک‌های پوستی استفاده شوند، باکتری‌ها به راحتی باعث آلوده شدن فرد شده و مشکلاتی ایجاد می‌کنند. خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از این نوع باکتری‌ها در افراد حساس و با سیستم ایمنی ضعیف به مراتب بیشتر است.

آلوده‌ترین لوازم آرایشی که در کیف‌تان دارید

اسفنج‌های «بیوتی بلندر»: محققان این دانشگاه بریتانیایی روی حدود 500 نوع لوازم آرایشی تحقیق و بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که آلوده‌ترین ابزاری که در کیف‌های آرایشی وجود دارد اسفنج‌های «بیوتی بلندر» است که برای پخش کردن کرم‌پودر روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان به این نتیجه رسیدند که 93 درصد این لوازم هیچ‌گاه شسته نمی‌شوند و 64 درصد آنها در حین استفاده روی زمین می‌افتند.

خط‌چشم و ریمل: این دو لوازم آرایش محبوب نیز جزو لوازم بحث‌برانگیز هستند. در واقع از هر 5 مورد بررسی‌شده 4 مورد آلوده به باکتری بوده است. به‌طور دقیق‌تر اینکه 77 درصد مدادها و 69 درصد ریمل‌ها محل تجمع « استافیلوکوک» بوده‌اند.

رژلب: در سه‌چهارم لوازمی که برای آرایش لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ردپای میکروب‌ها دیده شده است. 56 درصد رژلب‌ها و 55 درصد برق‌لب‌ها به باکتری «استافیلوکوک» آلوده‌اند. علاوه‌براین، باکتری «ای-کولی» نیز در 10 درصد این محصولات مربوط به آرایش لب‌ها دیده شده است.

قارچ ها و لوازم آرایشی

مشکل صرفا به باکتری‌ها ختم نمی‌شود و لوازم آرایشی بازشده ممکن است به محل تجمع قارچ‌ها نیز تبدیل شوند. محققان مشاهده کرده‌اند که در 57 درصد اسفنج‌های آرایشی، 37 درصد رژلب‌ها و 28 درصد خط‌چشم‌ها قارچ وجود دارد. به عقیده محققان عدم رعایت بهداشت در استفاده از لوازم آرایشی از طرف مصرف‌کننده‌ها به‌خصوص بیوتی بلندرها یا همان اسفنج‌های آرایشی، بسیار نگران‌کننده است چون روی محصولات تست‌شده، باکتری «ای-کولی» دیده شده است.

به نظر محققان بریتانیایی لازم است که به مصرف‌کننده‌ها و همچنین تولیدکننده‌های لوازم آرایشی در خصوص ضرورت شستشوی مداوم اسفنج‌ها و قلموها آموزش‌های لازم داده شود. یادتان باشد بعد از شستشوی این لوازم به خوبی آنها را خشک کنید و همچنین از محصولات تاریخ گذشته استفاده نکنید.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی را نادیده نگیرید

لوازم آرایشی نیز مانند موادغذایی، تاریخ مصرف مشخصی دارند. معمولا تاریخ انقضای لوازم آرایشی روی برچسب آنها قید می‌شود. یادتان باشد که ریمل بازشده برحسب آنچه کارخانه تولیدکننده ذکر کرده معمولا از 3 یا 9 ماه تا 2 سال، سایه‌ها از 6 ماه تا یک‌سال، کرم‌پودر یک‌سال و رژلب‌ها 2 سال است.

توصیه می‌شود کیف آرایش‌تان را هر شش ماه یک‌بار خانه‌تکانی کنید و بیشتر از لوازم آرایش، دلتان برای سلامتی‌تان بسوزد.

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور
منبع:e-sante


استفاده از لوازم آرایش مشترک باعث انتقال کروناویروس می‌شود
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو