بهترین خوراکی‌ها برای مقابله با تورم شکم
23 اسفند 1400 ساعت: 08:12



گرچه جویدن کامل غذا و وعده‌‌های کوچک تاثیر بسزایی در کاهش نفخ و بزرگ‌شدن شکم دارند اما گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم روزانه نیز به افزایش احساس سبکی و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن شان موجب نفخ شکم نمی شود. این مواد غذایی عبارتند از: 

 

اسفناج

فیبرهای موجود در برگ‌های تازه و نازک اسفناج بسیار ترد هستند و باعث تحریک و فشار مضاعف بر سیستم گوارش نمی‌شوند. به همین‌دلیل نفخ و تورم شکم را به حداقل می‌رساند.

 

ماست

ماست به‌دلیل عدم‌وجود لاکتوز نفخ ایجاد نمی‌کند. لاکتوز نوعی قند است که هضم مشکلی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز نفخ باشد. علاوه بر این، ماست سرشار از پروبیوتیک‌هاست که گوارش را تسهیل کرده و از بروز ناراحتی‌های روده پیشگیری می‌کند.

 

کدوسبز

کدوسبز سرشار از فیبرهای حل‌شدنی است که برخلاف فیبرهای حل‌نشدنی هضم بسیار راحت‌تری دارد و از تحریک و فشار به روده‌ها جلوگیری می‌کند.

 

سینه مرغ

سینه مرغ جزء توصیه‌‌های غذایی برای پیشگیری از اضافه‌وزن است زیرا چربی ندارد. دیگر مزیت سینه مرغ این است که هضم سریع و راحتی نسبت به گوشت‌های چرب دارد.

 

زنجبیل

زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و از ایجاد گازهای گوارشی جلوگیری می‌کند. همچنین با اتساع روده‌ها در تسهیل هضم نیز موثر است. 

 

کینوا

دانه‌های کینوا برخلاف برنج و نان و پاستا گلوتن ندارد و هر 100 گرم آن حاوی 6 گرم فیبر حل‌شدنی است که در بهبود عملکرد سیستم گوارش موثر هستند. عدم‌وجود گلوتن به جلوگیری از نفخ و تورم شکم نیز کمک می‌کند. 

 

ترخون

افرادی که تمایل به شکم صاف دارند، بهتر است ترخون را در تغذیه خود بگنجانند. علاوه بر اینکه ترخون تاثیر ضداسپاسم دارد، درد شکم را تسکین می‌دهد و از ایجاد گازهای گوارشی و یبوست جلوگیری می‌‌کند.  

 

روغن‌ زیتون

روغن زیتون حاوی ترکیبی به‌‌‌‌نام اسیداولئیک است که تولید صفرا را تحریک می‌کند که از همین‌رو در تسهیل هضم نیز موثر است. البته ریختن این روغن به اندازه بیش از یک قاشق غذاخوری در هر وعده غذا توصیه نمی‌شود.

 

رازیانه

رازیانه حاوی ترکیبی به‌‌نام آنتول است با اسیدیته گوارشی مقابله می‌کند و مانع از تخمیر غذا در معده طی روند هضم می‌شود. خوردن رازیانه تاثیر خوبی در پیشگیری از اختلالات گوارشی دارد. 

 

هویج پخته

هویج پخته نیز حاوی فیبرهای حل‌شدنی است که به هضم راحت و سریع کمک می‌کند که البته این تاثیر در مورد هویج خام وجود ندارد. هویج خام به‌خصوص در حجم زیاد در بعضی افراد که معده حساس دارند موجب تحریک روده می‌شود. 

 

موز

اختلال در عملکرد روده‌ها یکی از علت های سنگینی و تورم شکم است. فیبرهای حل شدنی موز در این زمینه موثر هستند و با جذب آب به بهبود فعالیت روده‌ها کمک می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

چه بخوریم تا شادتر شویم؟ 

5 توصیه برای افزایش وزن سالم​​​
سه دمنوش گیاهی برای تقویت تمرکز و حافظه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو