یک مدرسه استاندارد و کامل دارای چه ویژگی‌هایی است؟
14 اسفند 1400 ساعت: 19:12



بسیاری از سازمان‌هایی که مدرسه‌ها را از نظر کیفی رده‌بندی می‌کنند، به جدی گرفتن چنین عواملی در مدرسه توجه دارند: آموزش بهداشت، فعالیت بدنی، تغذیه سالم، تعامل مثبت با خانواده دانش‌آموزان و مشارکت‌های اجتماعی مطلوب. 

امروزه حتی بعضی از مدرسه‌های رده‌بالا در سطح جهانی، برنامه‌های خاصی را برای کودکان در نظر گرفته‌اند تا آنان بتوانند در کارهایی مانند باغبانی مشارکت کنند و حتی محصولاتی را هم در مدرسه کشت کنند. محصولات نهایی هم معمولا بین دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان تقسیم می‌شوند. این کار به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها علاقه‌مند شوند، فعالیت بدنی داشته باشند و کار تیمی را هم یاد بگیرند. 


آموزش دادن الگوهای غذایی سالم 


مدرسه‌های برتر جهانی به‌طور خاص برنامه‌ای را پیگیری می‌کنند که بر تغذیه سالم در کنار ورزش منظم و کاهش میزان استفاده از وسایل الکترونیک مانند لپ‌تاپ و موبایل تاکید دارد. هدف از پیگیری این برنامه، کاهش میزان ابتلای کودکان به مرض چاقی و در طولانی‌مدت، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. 


پیگیری این برنامه مخصوصا در مقاطع تحصیلی میانی ضرورت دارد، چون عمدتا مداخله‌های مطلوبی برای این گروه سنی از دانش‌آموزان انجام نمی‌گیرد. به‌علاوه، کودکان در این مقاطع، شروع به تصمیم‌گیری‌های مستقل می‌کنند که برای آینده آنان تعیین‌کننده است. 


مدرسه‌هایی که آموزش دادن الگوهای غذایی سالم را به دانش‌آموزان جدی می‌گیرند، باعث می‌شوند که آنان در ادامه زندگی‌شان بیشتر به مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی سالم تمایل پیدا کنند. به‌علاوه، میزان استفاده از مواد غذایی سرشار از قند، نوشیدنی‌های ناسالم و فست‌فودها نیز در میان این دانش‌آموزان کمتر می‌شود. 


بعضی از مدرسه‌های برتر، کلاس‌های خاصی را برای ترویج تغذیه سالم در نظر می‌گیرند. دانش‌آموزان در این کلاس‌ها آزاد هستند تا خودشان سالاد تهیه کنند و به آشپزی خلاقانه بپردازند. جالب است بدانید که در این مدرسه‌ها، معلمان نیز مجاز به مصرف نوشابه‌های گازدار و دیگر مواد غذایی ناسالم نیستند. 


ترغیب کردن دانش‌آموزان به فعالیت بدنی بیشتر 


با این‌که مدرسه‌های برتر معمولا دسترسی به فست‌فودها، غذاهای سرخ‌کردنی و نوشیدنی‌های ناسالم را محدود یا ناممکن می‌کنند و همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، اما بسیاری از این مدرسه‌ها در زمینه ترغیب کردن دانش‌آموزان به فعالیت بدنی بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند. 


به‌گفته متخصصان، «ترغیب کردن دانش‌آموزان به فعالیت بدنی بیشتر با موانع خاصی مواجه است. بخشی از این موانع به محدودیت‌های مدرسه‌ها از نظر امکانات مرتبط می‌شوند. درواقع، ‌مدرسه‌ها به افراد متخصص و همچنین امکانات استاندارد نیاز دارند تا بتوانند تمایل به فعالیت بدنی را در میان دانش‌آموزان ترویج کنند». 


فرهنگ‌سازی برای داشتن زندگی مطلوب

 

فرهنگ‌سازی کردن در میان دانش‌آموزان با هدف پیروی آنان از الگوهای صحیح و مطلوب برای زندگی، اصلا کار ساده‌ای نیست. با این‌حال، امروزه مدرسه‌های برتر توانسته‌اند که در این زمینه هم تا حدودی موفق عمل کنند. بعضی از این مدرسه‌ها از الگوهای مهمی مانند الگوی ظرفیت‌ساز کمک می‌گیرند و رفته‌رفته کاری می‌کنند که دانش‌آموزان نسبت به زندگی و عُمر خودشان متعهد شوند.

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthline


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو