نحوه برخورد با کودکانی که به خواهر یا برادر کوچک خود حسادت می‌کنند!
11 اسفند 1400 ساعت: 09:12



حسادت یک حس طبیعی در وجود هر انسانی است. اکثر بچه‌ها نیز در دوره‌ای از کودکی نسبت به خواهر یا برادر کوچک خود حسادت می‌کنند. این واکنش در زمان ورود خواهر یا برادر کوچک به خانواده بسیار رایج و البته طبیعی است. والدین باید آگاه باشند که این وضعیت یک بحران موقت و معقول است. اما اگر با مسئله حسادت به خوبی برخورد نشود می‌تواند شخصیت کودک را تحت تاثیر قرار داده و از او انسانی حسود یا خودخواه بسازد. 

به همین دلیل مهم است که با رعایت نکاتی مانع از آن شوید که فرزندتان نسبت به عضو جدید خانواده حسادت بیش از حد داشته باشد.

 

توصیه‌هایی برای پیش از تولد خواهر یا برادر کوچکتر

 

بسیاری اوقات قبل از آمدن خواهر یا برادر کوچکتر، فرزند بزرگ احساس ناراحتی می‌کند و به اصطلاح حس بدی دارد. این یک واکنش طبیعی است که اگر آن را کنترل کنید قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت مشاهده حسودی نسبت به عضوی که قرار است اضافه شود از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 

بهترین کار این است که قبل از تولد خواهر یا برادر کوچک، فرزندتان را برای ورود عضو جدید آماده کنید. به این معنی که از مزایای داشتن خواهر یا برادر کوچکتر صحبت کنید. به فرزندتان بگویید که عضو جدید خانواده تو را بسیار دوست خواهد داشت. باید فرزندتان را متقاعد کنید که او را دوست دارید و هر بچه‌ای هم که بیاید شما او را بیش از پیش دوست خواهید داشت.

 

از فرزندتان در خصوص تزیین و آماده‌سازی اتاق نوزاد مشاوره بگیرید. به او پیشنهاد بدهید که از طریق شکم‌تان با خواهر یا برادرش صحبت کند. اگر گهگاهی با این روش با نوزاد حرف بزند با او ارتباط برقرار می‌کند. اگرچه شاید به نظرتان احمقانه بیاید اما همین کار باعث می‌شود که فرزندتان متوجه می‌شود که برادر یا خواهرش وجود دارد و زندگی روزمره با او را برایش عادی می‌سازد.

 

متخصصان به والدین توصیه می‌کنند که خودشان اولین کسانی باشند که به فرزند اول اطلاع می‌دهند که به زودی صاحب یک خواهر یا برادر خواهد شد. بنابراین شما باید در زمان مناسبی با فرزندتان خلوت کنید و موضوع را برایش توضیح دهید و در خصوص  تغییراتی که قرار است در خانواده ایجاد شود با او صحبت کنید. بنابراین بدون اینکه هیجان بیش از حد ایجاد کنید به او بگویید که مثل همیشه در کنارش هستید و دوستش دارید.

 

بعد از تولد خواهر یا برادر کوچک

 

زمانی که عضو جدید به دنیا می‌آید مهم است که فرزندتان برای دیدن خواهر یا برادر کوچکتر به بیمارستان بیاید. در بیمارستان نیز بهتر است یک هدیه کوچک از طرف عضو نورسیده به او هدیه دهید. 

 

پدر خانواده باید در روزهایی که مادر در بیمارستان است به کودک توجه زیادی بکند و او را به بیمارستان ببرد تا برادر یا خواهر کوچک خود را ملاقات کند. مادر نیز باید تمام توجه و محبت خود را نثار کودک بکند تا او تصور نکند که کمتر از تولد نوزاد دوست داشته می‌شود.

 

زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید باید از اینکه با عضو جدید کنار هم هستید ابراز خوشحالی کنید. بدون شک در روزهایی که در منزل نبوده‌اید دل فرزندتان برایتان تنگ شده است. احتمالا او می‌خواهد تمام آنچه در چند روز گذشته رخ داده است را برایتان تعریف کند. با وجود اینکه سخت است اما باید به حرف‌هایش گوش کنید چون فرزندتان به امنیت و ثبات نیاز دارد.

 

حرف آخر

 

توجه داشته باشید با تمام تلاشی که می‌کنید بدون شک فرزندتان نسبت به عضو تازه وارد خانواده حسادت خواهد داشت و تنها کاری که از دستتان بر می‌آید این است که تا حد امکان زمان بیشتری با او سپری کنید. 


باید تلاش کنید که گاهی برخی کارها مانند کمک به تعویض پوشک، دادن شیشه شیر یا پستونک به نوزاد را به او بسپارید. حتما همان کارهایی خانوادگی که قبل از تولد نوزاد جدید انجام می‌دادید را ادامه دهید. در واقع بهتر است فرزندتان را مانند گذشته به پارک یا سینما یا جاهایی که دوست دارد ببرید و زمانی را به طور اختصاصی با او بگذرانید. 

 

باید همچنان در بازی‌هایش شرکت کنید، با او ورزش کنید، صحبت کنید و برایش همانند شب‌های قبل کتاب بخوانید. خبر خوب اینکه احساس حسادت نسبت به خواهر یا برادر کوچک به مرور زمان از بین می‌رود. 

 

والدین باید هشیار و مراقب باشند چون این مسئله می‌تواند به حسادت و رقابت خواهر برادری در آینده تبدیل شود. اما نباید نگران باشید چون این یک مرحله عادی و گذرا است و در عرض چند ماه فرزندتان کاملا بر اوضاع مسلط خواهد شد.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:  etreparents


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو