مراقب تولیدکنندگان محصولات سلامت و تناسب‌اندام باشید
8 اسفند 1400 ساعت: 17:12



برنامه «تناسب اندام» را در قسمت جستجوی اینستاگرام تایپ کنید و احتمالاً تمرینات زیاد مربوط به هر ناحیه از بدن را پیدا خواهید کرد. بخاطر سلامتی بدنتان می‌توانید روی یک کلیپ کلیک کنید و تصمیم بگیرید که هر تمرینی را درست انجام دهید
 تا به نتایج مطلوب آن برسید که اغلب با خرید یک برنامه رژیم‌غذایی و برنامه ورزشی یا شاید خرید یک مکمل جدید باشد، اما قبل از پرداخت هرگونه پول نقد، کارشناسان می‌گویند که فریب عکس‌ها یا توصیفات فروشنده را نخورید و از خرید عجولانه محصول بپرهیزید.

 دبورا گلاسوفر، دکتر و دانشیار روان‌پزشکی بالینی مرکز اختلال خوردن می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان محصولات بصورت آنلاین نکات کاهش وزن و سایر توصیه‌های سلامتی را به اشتراک می‌گذارند، اما نباید تا حد زیادی این اطلاعات را باور کنید. در عوض، کمی تحقیق کنید تا دریابید که آیا شخصی که مواردی درباره سلامت یک محصول را به اشتراک می‌گذارد، متخصص است یا خیر.

 آرون فرگوسن، مربی شخصی ویل اسمیت بازیگر می‌گوید، اطلاعات برنامه‌های ورزشی را در حالت ایده‌آل باید از کسانی دریافت کنید که در زمینه تناسب اندام تجربه دارند؛ به ویژه کسانی که به مشتریانشان آموزش لازم را می‌دهند. او می‌گوید: «وقتی با افراد متفاوتی کار می‌کنید نتیجه بسیار متفاوت می‌شود، نه اینکه صرفاً روی خودتان کار کنید. اطلاعات آن را بیاموزید و روش‌های خاص انجام تمرین‌ها را به کار ببرید.» او می‌گوید که تعداد روزافزون تولیدکنندگان سلامت و تناسب اندام هم مزایا و هم معایبی داشته است.

 فرگوسن می‌گوید: می‌توانید از افرادی که مدت طولانی در این زمینه کار کرده‌اند، اطلاعات زیادی کسب کنید. "همچنین این استنباط وجود دارد که گاهی اوقات بهترین معلم دانش آموز کلاس سوم، دانش‌آموز کلاس چهارم است." "این موضوع اهمیت دارد."

عاقلانه هزینه کنید

 افراد حامی علاقه‌مند به‌ یک شبکه، با یک محصول پروتئینی با مارک شیک جذب می‌شوند. بدن فرد مصرف‌کننده در حالی که در کنار محصول ژست گرفته‌ است، خوش‌اندام به نظر می‌رسد. آیا محصول موردنظر باید واقعاً چندین تاییدیه داشته باشد، درست است؟ فرگوسن می‌گوید لزوماً اینطور نیست. او می‌گوید اغلب اوقات، دنبال‌کنندگان واقعاً نمی‌دانند که آیا محصول تاثیرگذار علاوه بر برنامه‌ تناسب اندام، از موادی همچون استروئید یا ایمپلنت هم‌ استفاده کرده‌اند.

 اگر تولیدکننده‌ای کاملاً آشکارا از ترکیبی استفاده می‌کند، اما ادعا می‌کند که این ترکیبات طبیعی است تا بتواند از نتایجش برای ایجاد این توهم استفاده کنند که این محصول عامل مهمی برای ایجاد اندام زیبا است، اکثر شرکت‌ها آن را نادیده می‌گیرند، زیرا می‌دانند که جزو احتمالات است. فرگوسن می‌گوید:« هیچ شرکتی را نمی‌شناسم که به‌طور جداگانه بر روی افرادی که حمایت می‌کنند، دارو را آزمایش کنند.»

نمایش محصولات 

مردم نسبت به محصولات کاهش وزن و برنامه تمرینات ورزشی، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. گلاسوفر می‌گوید، مثلاً افرادی که اختلال در خوردن یا سابقه این اختلال را دارند، باید محتاطانه‌‌تر رفتار کنند، به‌ویژه زمانی که «توصیه‌های مربوط به روش‌های مختلف محدودیت مصرف غذا یا تمرینات ورزشی را به روشی نادرست به کار می‌برند». ترکیبات محصول تناسب اندام و تاکید زیاد بر قوای بدنی یا لاغری نیز می‌تواند موجب تحریک افراد مصرف‌کننده شود.

گلاسوفر می‌گوید: «می‌تواند یک تصویر واضح یا دقیق از یک اندام زیبا باشد که باید برای آن تلاش کرد و می‌تواند موجب شود فردی که دارای اختلال در خوردن است، بدنش را به دقت بررسی کند و بیش از حد روی نوع بدن، تناسب بدن و وزن تمرکز کند که هر یک از این موارد، بهبودی فرد را به خطر می‌اندازد.»

تجارت پرخطر

 همه تاثیرگذاران، صلاحیت ارائه خدمات سلامت در زمینه‌های خاص را ندارند و انجام این کار می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی شود، مثلاً اخیراً ایالت تگزاس در یک دادخواست از یک شبکه تاثیرگذار رسانه‌ اجتماعی شکایت کرد و آنها را متهم کرد که برنامه‌های تناسب اندام و سفارش تغذیه را به قیمت ۳۰۰ دلار و به تعداد زیادی به مشتریانش می‌فروشند.  همچنین متهم شدند که مشتریان را گمراه می‌کنند تا فکر کنند آنها واجد شرایط کمک به افرادی هستند که با اختلال خوردن مواجهند.

دادگاه نشان داد که آن تولیدکننده ویدیویی را در یوتیوب گذاشته بود که فردی بهبودی خود را بعد از مصرف محصول به اشتراک گذاشته بود و هنگام ارسال این ویدیو در رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های دیگر تغذیه و تناسب اندام نیز به اشتراک گذاشته می‌شود و موجب می‌شود تا برخی فکر کنند که آن تولیدکننده می‌تواند برای کسانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، محصول تولید کند. به گزارش یک خبرنگار، یکی از مشتریان سابق این محصول می‌گفت: «دلیل اصلی انتخاب من از بین همه تولیدکنندگان خارج از کشور، این بود که این تولیدکننده خودش را « شخص باسابقه در اختلال خوردن» معرفی می‌کرد.

درست فکر کنید

 گلاسوفر می‌گوید اگر به دنبال کاهش چند کیلو از وزنتان یا رسیدن به یک هدف سلامتی خاص هستید، اولین مراجعه شما باید یک شرکت معتبر ارائه‌دهنده مراقبت‌های سلامت و مورد اعتماد باشد. او می‌گوید: «اگر واقعاً نگران این هستید که مشکل خاصی دارید و باید تغییری در خودتان ایجاد کنید، بسیاری از ما در حوزه مراقبت‌های سلامتی صرفاً جستجو کردن در اینترنت را توصیه نمی‌کنیم. "حوزه سلامت و تناسب اندام به قدری مهم است که انجام آن به دقت و تحقیق زیاد نیاز است." اما یک تجربه کلی و سالم‌تر از رسانه‌های اجتماعی این است که به توصیف‌های کاهش وزن و تمرینات ورزشی آنها چندان اعتماد نکنید.

همیشه افراد را تشویق کنید که کانال‌های دیگر را نیز دنبال کنند و افرادی را که در زمینه سفر، فرهنگ یا سایر موارد تجربه دارند را دنبال کنید، به طوری که فقط در یک زمینه خاص نباشد. "من فکر می‌کنم که این عامل می‌تواند به حفظ سلامت فرد در شبکه اجتماعی کمک کند." اگر شما یا شخصی از اطرافیانتان با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می‌کند، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع Webmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد