۶ راه افزایش متابولیسم بدن در قرنطینه خانگی
1 اردیبهشت 1399 ساعت: 11:2



این روزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بیشتر ما به خانه‌نشینی‌ مداوم و کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز مجبور شده‌ایم. شاید این مساله، عامل مهمی برای افزایش وزن در بسیاری از افراد بوده باشد. یکی از راه‌های کنترل وزن در خانه، علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های خانگی، بالا بردن میزان سوخت‌وساز بدن است. هرچقدر که متابولیسم بدن بالاتر باشد، سوخت‌وساز چربی‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و فرد از ‌اضافه‌وزن احتمالی اش در امان می‌ماند.
در ادامه این مطلب با 6 راه افزایش متابولیسم بدن در قرنطینه خانگی بیشتر آشنا شوید.

۱. دمبل بزنید

از ساده‌ترین راه‌های افزایش سوخت‌وساز بدن در خانه، این است که فعالیت‌های فیزیکی را بیشتر کنید. دمبل زدن از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ورزش‌هایی است که می‌تواند هم باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی در بدن شود و هم به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. البته اگر دمبل ندارید، می‌توانید به اندازه توان بدنی خودتان داخل بطری‌های خالی نوشابه یا آب معدنی را با سنگ‌ریزه، حبوبات، برنج و... پُر کرده و به کمک آنها ورزش کنید.

۲. بیشتر آب بنوشید

بدن ما برای سوزاندن کالری‌های دریافتی به آب کافی نیاز دارد. تحقیقات ثابت کرده‌اند افرادی که در طول روز آب کمی می‌نوشند و بدن‌شان با کم‌آبی مواجه است، نسبت به سایر افراد سوخت‌وساز بسیار ضعیف‌تری دارند. معمولا توصیه می‌شود که افراد بزرگسال، حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشند، بهتر است برای پیشگیری از پُرخوری یا کاهش ولع خوراکی در این ایام، حتما حدود نیم ساعت قبل از وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی، یک لیوان آب ولرم بنوشید تا اشتهای کاذب تان از بین برود. ضمن اینکه میوه‌ها و سبزی‌های آبدار برای میان‌وعده‌ها همیشه به‌ انواع چیپس‌ها و اسنک‌ها ارجحیت دارند.

۳. در انتخاب میان‌وعده‌های تان هوشیار باشید

از جمله مواردی که می‌تواند هم به افزایش وزن و هم به کاهش سرعت سوخت‌وساز در بدن منجر شود، انتخاب‌های غذایی نادرست در حجم و نوع غذاست. توصیه می‌شود که برای داشتن متابولیسم بالاتر و کاهش وزن مطلوب، حتما تعداد وعده‌های غذایی را زیاد و حجم آنها را کم کنید. زمانی که شما یک وعده غذایی سنگین می‌خورید و برای چند ساعت به‌دلیل ایجاد حس سیری چیزی نمی‌خورید، سوخت‌وساز بدن هم اُفت می‌کند. اما زمانی که حجم وعده‌های غذایی اصلی را کم می‌کنید و بین آنها یک میان‌وعده سالم می‌خورید، بدن هم به‌طور طبیعی سوخت‌وساز بیشتری پیدا می‌کند. یادتان باشد که انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌ها، مغزهای خام، دانه‌های خام و لبنیات می‌توانند جزو بهترین میان‌وعده‌های کمک‌رسان به افزایش متابولیسم بدن باشند.

۴. با فلفل آشتی کنید

تمامی شواهد علمی ثابت کرده‌اند که مصرف غذاهای تُند، نقش قابل توجهی در افزایش سوخت‌وساز بدن و کمک به کاهش وزن دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید متابولیسم بدن تان را در خانه افزایش دهید باید در کنار راهکارهایی که به آنها اشاره کردیم، حتما مقدار بیشتری از فلفل را به غذاها اضافه کنید یا حتما در سس‌های سالاد یا دمنو‌ش‌های مصرفی تان، مقداری زنجبیل تازه بریزید.

۵.پروتئین‌ها را فراموش نکنید

آیا می‌دانید که بدن برای هضم پروتئین‌ها، کالری بیشتری نسبت به هضم چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها مصرف می‌کند. معمولا افرادی که در رژیم غذایی شان، حجم متعادلی از پروتئین‌ها را به‌صورت روزانه دریافت می‌کنند، متابولیسم بالاتری هم دارند. از این‌رو، بهتر است برای بهبود سوخت‌وساز در بدن حتما به‌صورت روزانه از انواع پروتئین‌ها که شامل این موارد می‌شوند، استفاده کنید؛ گوشت قرمز بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، گوشت انواع پرندگان، پنیر توفو، مغزهای خام، انواع حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب (0.5 تا 1.5 درصد چربی).

۶.چای سبز بنوشید

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم چای سبز می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. اگر شما بتوانید روزی 2 فنجان چای سبز هنگام صبح و عصر مصرف کنید، می‌توانید به افزایش سوخت‌وساز کالری در بدن تان بیشتر امیدوار باشید.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع:WebMD

۴ قدم تا کاهش وزن در قرنطینه خانگی
۱۰ سالاد مغذی برای روزهای قرنطینه خانگی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو