چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند
1 اسفند 1400 ساعت: 17:12



علل دقیق سرطان پستان مشخص نیست، اما می‌توان عوامل اصلی تحریک‌کننده را ریشه‌یابی کرد. با این حال، اکثر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار نمی‌گیرند، در حالی که بسیاری از عوامل خطر شناخته‌شده نیستند.


از عوامل اصلی ابتلا افزایش سن و داشتن سابقه  سرطان پستان در خانواده فرد است و این ریسک برای زنان با انواع خاصی از توده‌های خوش‌خیم پستان یا مبتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. اگر شخصی قبلاً سرطان پستان  درگیر شده‌باشد، امکان ابتلای دوباره بیماری وجود دارد.

● عوامل خطر غیرقابل تغییر

○ زن بودن: مردان نیز می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، اما 100 برابر بیشتر از زنان در آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

○سابقه سرطان پستان: یک زن مبتلا به سرطان در یک پستان، مانند «کارسینوم مجرایی درجا» (DCIS) یا سرطان پستان مهاجم، سه تا چهار برابر در معرض ابتلا به سرطان پستان جدید در بخش دیگری از همان پستان است.

○سن: در زنان سنین 40 تا 50 ساله،1در 68  احتمال ابتلا به سرطان پستان وجود دارد. از 50 تا 60، به 1 در 42 می‌رسد. از 60 تا 70،  1 در 28 است. و در زنان سنین 70 و بالاتر، 1 در 26 است.

○سابقه خانوادگی مستقیم: داشتن مادر، خواهر یا دختر ('درجه اول' نسبی) مبتلا به سرطان پستان ،یک زن را در معرض خطر قرار می دهد. اگر این شخص نسبی قبل از 50 سالگی و در هر دو سینه سرطان داشته باشد، احتمال ابتلای فرد بیشتر است.

○ ژنتیک: حدود 5 تا 10 درصد از موارد سرطان پستان تحت‌تاثیر عوامل ژنتیکی است.

○ پستان‌های متراکم

○ ضایعات پستان: داشتن هیپرپلازی غیرطبیعی (لوبولار یا مجاری) یا کارسینوم لوبولار در محل، خطر ابتلا به سرطان پستان زن را چهار تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

○ سابقه خانوادگی دور: این  عامل به سرطان پستان در بستگان درجه دوم یا سوم مانند عمه، مادربزرگ و عموزاده اشاره دارد.

○ سابقه بیوپسی برای برخی مشکلات در پستان: زنان مبتلا به برخی مشکلات در پستان که برای آنان بیوپسی انجام شده باشد، هر یک از موارد زیر، خطر ابتلا را افزایش می‌دهند :

فیبروآدنوم با ویژگی های پیچیده، هیپرپلازی بدون آتالیوز، اسکلروزینگ آدنوز، و پاپیلومای منفرد.

○سابقه بارداری و تولیدمثل


○ پرتو درمانی: اگر  شخصی قبل از سن 30 سالگی، درمان تابش به قفسه سینه خود را داشته‌باشد، معمولا این روش به عنوان درمان بعضی سرطان ها مانند لنفوم به‌کار می‌رود.

○سایر سرطان‌ها در خانواده: برای مثال اگر یک عضو خانواده قبل از سن 50 سالگی سرطان تخمدان داشته باشد، خطر ابتلای اعضای دیگر افزایش می‌یابد.

مترجم: نگین خالقی 
منبع:WebMD
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو