از پیشگیری و درمان «پای توت‌فرنگی» چه می‌دانید؟
29 بهمن 1400 ساعت: 19:11



آیا تا به حال پس از تراشیدن موهای پا با نقطه‌های ریز و سیاهی در پوست پاها مواجه شده‌اید که معلوم نیست از کجا پیدا شده‌اند؟! ممکن است با دست زدن به پوست پاها احساس کنید بافت پوست کاملا لطیف و نرم است، اما وقتی به پاها نگاه می‌کنید اصلا چنین حسی ندارید.‌ اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید،‌ با پدیده «پای توت‌فرنگی» مواجه شده‌اید که به‌علت شکل‌گیری نقطه‌های دون‌دون در پوست پاها با این عنوان نام‌گذاری شده است. 

این مشکل پوستی که یادآور نقاط سیاه و ریز در پوست توت‌فرنگی است، با اصطلاح تخصصی «کراتوزیس پیلاریس» و همچنین «پوست مرغی» هم شناخته می‌شود. در ادامه، ‌دکتر الیزابت هوشمند، متخصص پوست‌ومو در تگزاس بیشتر درباره این مشکل پوستی و راهکارهای مقابله با آن توضیح می‌دهد. 

 

چه چیزی باعث شکل‌گیری پای توت‌فرنگی می‌شود؟ 

 

مشکل پوست مرغی یا پوست توت‌فرنگی اغلب در قسمت‌هایی از پوست به‌وجود می‌آید که تراشیده شده است. 

 

به‌گفته دکتر هوشمند، «نقاط سیاه دانه‌شکلی که روی پوست به‌وجود می‌آیند، درواقع همان روزنه‌های پوستی باز هستند که ذرات چربی، آلودگی‌های مختلف و باکتری‌ها را پس از پایان تراشیدن موها درون خودشان جای داده‌اند». 

 

پوست در این شرایط، پروتئین کراتین (همان عامل تشکیل‌دهنده برای موها، پوست و ناخن‌ها) را در قسمت‌هایی از پوست جمع می‌کند و همین اتفاق به انسداد فولیکول‌های مو و شکل‌گیری برجستگی‌های ریز منتهی می‌شود. این روند می‌تواند التهابات پوستی را هم تحریک کند، درحالی که همین التهاب نهایتا باعث قرمز شدن بافت اطراف فولیکول‌های مو می‌شود. 

 

چه اقداماتی برای پیشگیری و درمان پای توت‌فرنگی لازم است؟ 

 

دکتر هوشمند می‌گوید: «شایع‌ترین اشتباهی که من می‌بینم، این است که افراد تلاش می‌کنند این برجستگی‌های ریز و سیاه رابا کمک لایه‌بردارهای فیزیکی از بین ببرند». اما واقعیت این است که چنین اقدامی درنهایت باعث قرمزی پوست و تحریکات پوستی می‌شود، درحالی که به‌راحتی حالت برجسته‌تر و نامناسب‌تری به نقطه‌های ریز و سیاه پای توت‌فرنگی می‌دهد. 

 

برای مقابله با مشکل پای توت‌فرنگی می‌توانید از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید زیرا این محصولات سرعت جداسازی سلول‌های پوستی مرده را بیشتر می‌کنند و احتمال انسداد در روزنه‌های پوستی را کاهش می‌دهند. 

 

به‌گفته دکتر هوشمند، «محصولات مورد علاقه من برای مقابله با این مشکل، محصولات حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی و اسید سالیسیلیک هستند چون این ترکیبات عملکرد مطلوبی برای جداسازی سلول‌های پوستی مرده دارند. ترکیبات نام‌برده به درون فولیکول‌های موها نفوذ می‌کنند و به همین دلیل هم روزنه‌ها را بهتر تمیز می‌کنند. استفاده مداوم از کرم‌ها و لوسیون‌های لایه‌بردار مطمئنا به نرم‌سازی و صاف‌سازی پوست کمک می‌کند و نه‌تنها قرمزی پوست را کاهش می‌دهد، بلکه به‌مرور زمان مشکل پای توت‌فرنگی را درمان می‌سازد». 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare


 ماسک خواب و کرم شب؛ از کدام استفاده کنیم؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو