چگونه پدر بهتری برای پسرم باشم؟
31 فروردین 1399 ساعت: 19:1



مردها در جایگاه پدر، الگوی مهمی برای پسرشان هستند و به او نشان می‌دهند که مرد بودن یا مرد نبودن چه ویژگی‌ها و چه معنایی دارد.
دکتر مایکل دیاموند، روان‌شناس، می‌گوید: «مردانگی پسران با توجه به میزان حضور فعال پدران شکل خواهد گرفت. در طرف مقابل، پدران هم به‌واسطه نقش‌آفرینی فعال در جایگاه پدر و همچنین یاد گرفتن چیزهای جالب از کودکان، انسان‌های حساس‌تر، بخشنده‌تر و دارای هوش عاطفی بالاتری خواهند شد». در ادامه با توصیه‌های دکتر دیاموند برای مردانی که می‌خواهند پدر بهتری برای پسرشان باشند، آشنا می‌شویم.

1. به پسرتان حسادت نکنید

بسیاری از مردان در اولین روزهای پس از تولد فرزندشان احساس می‌کنند که از زندگی همسرشان حذف شده‌اند، چراکه همه توجه مادر به ماجراهای نوزاد اختصاص دارد و نه به آنها. بعضی از مردان در این موقعیت واکنش منفی نشان می‌دهند و عمدتا خودشان را وقف امور شغلی می‌کنند یا حتی به مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی روی می‌آورند.
اگر می‌خواهید پدر بهتری برای پسرتان باشید، هرگز این کارها را انجام ندهید و در عوض از تولد پسرتان شاد باشید. پدران باید شجاعت این را داشته باشند که حضور فرزندشان در صحنه اصلی زندگی را بپذیرند و فقط به مرکزیت خودشان اهمیت ندهند.

2. فعالیت فیزیکی همراه با پسرتان را جدی بگیرید

فعالیت فیزیکی مناسب، هم برای پدر و هم برای پسر اهمیت زیادی دارد. به‌گفته دکتر دیاموند، «مردان به بازی‌هایی تمایل دارند که با فعالیت بدنی بیشتری همراه هستند و این نکته برای کودک بسیار مهم است. دلیلش هم این است که کودک به‌تازگی به دنیا آمده است و می‌خواهد دنیای بیرون از مادر را کشف و تجربه کند».

3. پسرتان را با خودتان آشنا کنید

مردان در جایگاه پدر باید دانسته‌ها و دریافته‌های خودشان را با پسرشان در میان بگذارند و به او نشان دهند که واقعا چه کسی هستند. پسران برای شکل‌دهی به هویت خودشان همیشه دنبال یک مرد می‌گردند و پدران باید در جهت کمک به شکل‌گیری هویت پسران در این راه حضور فعالی داشته باشند و به آنان کمک کنند.

چنین کاری اصلا سخت نیست و با این ترفندهای ساده می‌توان نقش‌آفرینی مثبتی در شکل‌گیری هویت پسران داشت: بازی کردن با فرزند، تشویق فرزند به نشان دادن توانایی‌ها و خلاقیت‌های هنری، انجام دادن بازی‌هایی مثل خانه‌سازی با فرزند و غیره.

پدر می‌تواند خیلی زود جایگاه الگوی راهنما را برای پسرش به‌دست بیاورد و او را به شیوه‌های مختلف به چالش بکشد تا از این طریق او را به‌سوی گستره وسیع‌تری از جهان و موضوعات مختلف سوق دهد.

4. یک مرد واقعی باشید

پدر باید به پسرش نشان دهد که مردان واقعا موجودات احساساتی و دارای عواطف هستند. به‌گفته دکتر دیاموند، پسران می‌خواهند که ویژگی‌هایی مثل عشق‌ورزی و سرپرستی و مراقبت از اعضای خانواده را در پدران ببینند.

اگر مردان اساسا رابطه عمیقی با پدرشان نداشته‌اند و نمی‌دانند که چطور پدر خوبی باشند، نباید بیش از حد به این موضوع فکر کنند بلکه باید ویژگی‌های یک پدر خوب را یاد بگیرند و در جهت تحقق آنها تلاش کنند.


ترجمه: یوسف صالحی
منبع: WebMD

رابطه مادر با پسر در تربیت و شکل‌گیری هویت او تاثیرگذار است
مادر خوب بودن به چه معنا است؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو