چرا عادت به خوردن غذاهای تند مفید است؟
27 بهمن 1400 ساعت: 07:11



گرچه به‌نظر می‌رسد مصرف غذاهای ادویه‌دار زمینه‌ساز زخم معده و بیماری‌های گوارشی می‌شود اما نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف فلفل در حد متعادل و روزانه نقش محافظت از مخاط معده را دارد و زمینه خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد.

معمولا تصور می‌شود که فلفل تنها به بهبود طعم غذاها کمک می‌کند و بعضی افراد به‌خاطر نگرانی از ناراحتی‌های گوارشی از مصرف آن پرهیز می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فلفل در حد متعادل از مخاط معده محافظت می‌کند و می تواند در پیشگیری از آسیب‌های گوارشی و خونریزی معده ناشی از مصرف مسکن‌های ضدالتهاب موثر باشد. مصرف فلفل همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان را کاهش دهد، نقش پیشگیرانه نسبت به دیابت دارد و موجب تحریک متابولیسم می‌شود. به علاوه، فلفل سرشار از کلسیم و ویتامین‌های A و C است و به سوخت‌‌وساز چربی‌ها و احساس سیری طولانی کمک می‌کند. 

 

البته باید از افراط در مصرف غذاهای تند پرهیز کرد زیرا محققان دریافتند خطر سرطان معده در افرادی که مقدار زیادی فلفل در روز می‌خورند کمی بیشتر است اما در مورد مصرف متعادل چنین عارضه‌‌ای دیده نمی‌شود. حتی افرادی که دچار ناراحتی‌های معده هستند معمولا فلفل را از رژیم غذایی شان حذف می‌کنند در حالی‌که در حد کم مشکلی وجود ندارد.

 

وجود ترکیبی به‌نام کپسایسین که عامل طعم تند فلفل است می‌تواند سلول‌های سرطانی ریه و پانکراس را از بین ببرد اما آسیبی به سلول‌های سالم اطراف نمی‌رساند. از همین‌رو، محققان بر این باورند که کاهش شیوع بعضی سرطانی‌ها در کشورهایی نظیر  مکزیک و هند در مقایسه با کشورهای غربی می‌تواند ناشی از تاثیر فلفل باشد. پژوهش دیگری نیز نشان می‌دهد مصرف غذاهای تند نقش محافظ در برابر تجمع کلسترول خون و کاهش ترشح انسولین دارد که در نتیجه می‌تواند در پیشگیری و درمان دیابت موثر باشد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: selection.ca

مهم‌‌ترین علائم کمبود منیزیوم؛ ضعف سیستم ایمنی بدن 

5 ماده غذایی با اثرات منفی برای مغز​​​
نوشیدن آب و لیموترش ناشتا معجزه نمی‌کند!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو