به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و سلامت شغلی
سلامت شاغلان در برابر کروناویروس
31 فروردین 1399 ساعت: 15:1



اولین توصیه موثر تا زمان برای مقابله با کروناویروس، پرهیز از تجمعات، رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی است. به همین دلیل با اعلام شیوع کروناویروس، همه دولت ها موظف به اعلام ممنوعیت مشاغل غیرضروری مانند آرایشگاه، رستوران، سالن ورزشی، فروشگاه های لباس و... شدند.
انجمن بین المللی کار از سال ۱۹۹۶ با مشارکت برخی از نهادهای هم پیمان خود، ۲۸ آوریل را به عنوان روز جهانی " بهداشت حرفه‌ای و سلامت شغلی" نامگذاری کردند تا امنیت و سلامت کارکنان در بخش های مختلف عمومی و خصوصی کشورهای مختلف بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

براساس آمار، سالانه ۲.۲ میلیون نفر در دنیا به خاطر حوادث شغلی یا بیماری های مرتبط با حرفه خود فوت می کنند؛ آماری معادل ۵۰۰۰ نفر در روز! علاوه بر این، بسیاری از افراد به خاطر این حوادث دچار معلولیت های جدی می شوند که اگر از حمایت های بیمه ای برخوردار نباشند، با سختی های جبران ناپذیر برای گذران زندگی روبرو خواهند بود.

اجتناب از حضور در مشاغل غیرضروری

اولین توصیه موثر تا زمان برای مقابله با کروناویروس، پرهیز از تجمعات، رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی است. به همین دلیل با اعلام شیوع کروناویروس، همه دولت ها موظف به اعلام ممنوعیت مشاغل غیرضروری مانند آرایشگاه، رستوران، سالن ورزشی، فروشگاه های لباس و... شدند.

در گام بعدی از مشاغل ارائه دهنده خدمات خواسته شد تا کارکنان مسئولیت های خود را از طریق دورکاری از منزل انجام دهند. از آنجا که فعلا دارو یا واکسن قطعی برای بیماری کووید19 مشخص نیست و این بیماری به شدت مسری است، همه کارفرمایان ملزم به رعایت این دستورالعمل ها شده اند. در مواردی که امکان انجام کار در منزل وجود داشته باشد، کارفرما موظف به قبول این شرایط است و اگر با دورکاری نیروهای تحت نظر خود موافقت نکند مشمول جریمه خواهد بود.

همچنین کارفرمایان موظف شدند تا با مرخصی کارکنان خود هنگام بروز نخستین نشانه های بیماری موافقت کنند.

رعایت بهداشت در مورد مشاغل ضروری

اما برخی از مشاغل مانند فروشگاه های عرضه موادغذایی و بهداشتی، داروخانه، بانک و... همواره باید پاسخگوی نیاز مردم باشند. طبیعی است در این شرایط امکان تعطیل شدن وجود ندارد و نیروهای شاغل در این صنوف باید حضور داشته باشند. البته در مورد مشاغلی که حتی ضروری نیز شناخته نمی شوند، پس از مدتی از اعمال تعطیلی، شرایط اقتصادی ایجاب می کند تا فعالیت خود را ازسر گیرند.

به طور کلی رعایت بهداشت در محیط کار حتما باید درنظر گرفته شود. از همین رو سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند تا افراد در محیط کار به اصول پایبند باشند:

-محل کار به خصوص سطوح میز، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره های در، کلیدهای آسانسور و... که در تماس مستقیم با دست است، کاملا تمیز باشد و به طور منظم هر روز ضدعفونی شود.

-هر فرد از خودکار شخصی استفاده کند.

اشد و کارکنان بتوانند دست ها را به طور منظم به خصوص پیش از صرف غذا دست ها با آب و صابون بشویند. سطل های درب دار در قسمت های مختلف درنظر گرفته شود تا دستکش، ماسک، دستمال و... در محیط رها نشود.

-محلول ضدعفونی دست کنار درب آسانسور، خودپرداز و... باشد تا افراد شاغل و همچنین مراجعان دست ها را ضدعفونی کنند.

-میز کار کارکنان با فاصله چده شود تا افراد حداقل یک و نیم متر با هم فاصله داشته باشند.

-اگر فرد علائمی از بیماری دارد، به هیچ وجه در محل کار خود حضور نیابد.

-تا حدامکان رسیدگی به امور مراجعان سریع تر و الکترونیکی انجام شود تا نیاز کمتری به مراجعه حضوری باشد.

-در فروشگاه های موادغذایی تا حدامکان رعایت جدی برای پیشگیری از آلودگی خوراکی ها صورت گیرد و ازعرضه خوراکی های باز و فله اجتناب گردد.

طبیعتا رعایت اقدامات بهداشتی در مورد کارکنان بخش های بیمارستانی و درمانی بسیار جدی تر و خاص تر است زیرا به طور مداوم با افراد بیمار و ناقل کروناویروس ارتباط دارند. در این شرایط استفاده از کاورهای مخصوص لباس، ماسک فیلتردار ایمن، دستکش و عینک ضروری خواهد بود. همچنین از شاغلان در این بخش ها باید به طور منظم تست کرونا گرفته شود تا در صورت مثبت بودن، بلافاصله اقدامات درمانی و پیشگیری از وخامت بیماری صورت گیرد.

تغذیه کارکنان در محیط کار طی دوران اپیدمی کروناویروس

-غذاخوردن در رستوران محل کار توصیه نمی شود زیرا افراد در مجاورت یکدیگر خواهند بود. بهتر است تا زمان رفع مشکل، هر فرد غذای خود را همراه داشته باشد.

-طی زمان اشتغال در دوران اپیدمی کروناویروس، هر فردی باید لیوان شخصی، قندان و در صورت امکان فلاسک داشته باشد.

-همه افراد خود را موظف بدانند تا پیش از بازکردن درب یخچال، درب مایکرویو دیگر سطوح مورد تماس در آشپزخانه دست ها را بشویند یا ضدعفونی کنند.

-حتی الامکان در دوران شیوع کرونا، غذا به شکل ساندویچ برده شود تا کمترین نیاز به تماس دست با غذا باشد.

-حتما پیش از صرف غذا دست ها با آب و صابون شسته شوند و سطح میز که غذا روی آن گذاشته می شود، ضدعفونی گردد.

-ظرف غذا، لیوان و... پس از استفاده در کیسه پلاستیک گذاشته شود و هنگام بازگشت به منزل فورا با آب و مایع ظرفشویی شسته شود.

-همه افراد به خصوص شاغلان در بخش های درمانی به اصول تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی توجه داشته باشند.

-نوشیدن آب و مایعات فراوان برای کادردرمان که ساعات طولانی کاور دارند و با تعریق و احساس گرما مواجه هستند، اهمیت بسیار خواهد داشت.

مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع: emploi.belgique.be
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو