علائم طولانی مدت کرونا، کنترل و سرانجام آن
25 بهمن 1400 ساعت: 23:11



کووید در درازمدت همچنان متغیر بوده و دائماً در حال تکامل است و پزشکان و بیمارانی که گهگاه با علائم طولانی مدت و ناتوان‌کننده‌ آن مواجه می‌شوند را شگفت‌زده می‌کند.
افراد ممکن است پس از ابتلا به کووید-۱۹ بدون علامت، دارای علائم خفیف یا شدید، باشند و نیز ممکن است پس از بهبود عفونت اولیه همچنان درگیر علائمی بمانند که «کووید طولانی‌» نامیده می‌‌شود.

برای رفع همه این ابهامات، وزارت بهداشت نیویورک، کارشناسانی را در زمینه مراقبت‌های اولیه، اطفال، طب فیزیکی، توانبخشی و متخصص ریه فراخواند تا به برخی از سوالات مهم و ضروری پاسخ دهند.

امیلی لوترلو، پزشک و مدیر بخش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیویورک می‌گوید: نیویورک در سال ۲۰۲۰ اولین مرکز همه‌گیری ایالات متحده بود و آن را به مرکز همه‌گیری «کووید طولانی‌ نیز مبدل کرد.

وقتی برای اولین بار، بیمار مبتلا به کووید طولانی را می‌بینید چه می‌کنید؟

بنجامین آبراموف، پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی فیلادلفیا می‌گوید: اولین آزمایش متفاوت است زیرا کووید-۱۹ از راه‌های بسیار متفاوتی خود را نشان می‌دهد. زیجیان چن، پزشک و رئیس مرکز مراقبت‌های پس از کووید مرکز سلامت کوه سینا شهر نیویورک اظهار می‌کند، ارزیابی مراقبت‌های قبلی و فعلی کرونا به کنترل مستمر آن نیز کمک می‌کند.

آیا واکسیناسیون می‌تواند به افراد مبتلا به کووید طولانی کمک کند؟

آبراموف که مدیر کلینیک کووید طولانی مدت دانشگاه پنسیلوانیا نیز می‌باشد، اظهار می‌کند:« برای جلوگیری از ابتلا به بیماری جدی کرونا یا بستری شدن در بیمارستان هر کاری که می‌‌توانیم انجام دهیم، در پیشگیری از انتشار کووید-۱۹ مفید خواهد بود.

او می‌گوید:"بنابراین این مسئله‌ای است که همیشه در مورد آن با بیمارانم صحبت می‌کنم. در برخی تحقیقات، گاهی بیماران پس از تزریق واکسن احساس بهتری دارند."

چه نوع درمانی را برای بیماران خود مفید می‌دانید؟

آبراموف می‌گوید، قرنطینه بخش اصلی بهبودی از کووید طولانی است. بسیار مهم است که شرایط آن را برای بیمار خاص ایجاد کنیم.»

او می‌گوید: «ما بیمارانی داریم که کار می‌کنند. آنها قبلاً به باشگاه می‌رفتند، اما احساس می‌کنند که دیگر مثل قبل توانایی ندارند. و سپس بیمارانی داریم که از خستگی به قدری ناتوان شده‌اند که نمی‌توانند از رختخواب خارج شوند.
 انجام یک برنامه ورزشی می‌تواند به افرادی که مدت طولانی مبتلا به کووید هستند، کمک کند.

جان باراتا، پزشک مرکز طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «برای بهبودی این بیماران، مرکز خدمات درمانی نقش بسیار زیادی دارد. اما تعداد محدود کلینیک‌های کووید طولانی مدت می‌تواند به این معنا باشد که برخی افراد نمی‌توانند با توجه به نیازشان به درمانگران آموزش دیده در زمینه بیماران مبتلا به علائم شدید کووید مراجعه کنند. آموزش فیزیوتراپی و کاردرمانگر یکی از راه‌حل‌ها است.

چه مدت زمان می‌برد تا افراد مبتلا به کووید طولانی مدت درمان شوند و حدالامکان ۱۰۰٪ بهبود یابند؟

باراتا می‌گوید واقعاً درصد خاصی مدنظر نیست.

"اما نمی‌توانم بگویم که روند کلی آن اینگونه است که بسیاری از بیماران علائم‌شان به تدریج بهبود می‌یابد. روند بهبودی طبیعی بدن به طور آهسته ولی پیوسته و با گذشت زمان، ممکن است در نتیجه مداخلات پزشکی یا هر دو ایجاد شود."
شاراگیم کمپ، مدیر بخش پزشکی برنامه درمان کامل کووید یک مرکز بهداشتی در نیویورک می‌گوید: افراد مبتلا به کووید طولانی اطمینان داشته باشند تا زمانی که احساس می‌کنند سلامتی خود را کاملاً به دست نیاورده‌اند، ترخیص نخواهند شد. وی می‌گوید، انتظار واقع‌بینانه بهبودی لازم است و اینکه همه مبتلایان ۱۰۰٪ به عملکرد قبل از ابتلاءشان به کووید باز نمی‌گردند.
کمپ می‌گوید وقتی بتوانیم به مبتلایان کمک کنیم تا انتظاراتشان از درمان دوباره برآورده شود، تقریباً بهبودی سریع حاصل خواهد شد، زیرا آنها دیگر فشار بیماری را احساس نمی‌کنند.

شایع‌ترین علائمی که در کووید طولانی مدت مشاهده می‌کنید، چیست؟

آبراموف می‌گوید، لازم است به کووید طولانی مدت به عنوان یک بیماری بسیار پیچیده فکر کنید.
او می‌گوید علائمی که بسیاری دیگر مشاهده کرده‌اند، مانند خستگی، اختلال عملکرد شناختی یا مه‌مغزی و تنگی‌نفس یا مشکل تنفسی، شایع‌ترین علائم آن به نظر می‌رسد.

کمپ می‌گوید برخی علائم مبهمی را گزارش کرده‌اند. او اظهار می‌کند: ممکن است افراد حتی متوجه نباشند که مبتلا به کووید هستند و به پزشک مراجعه نکنند.

سارا جی‌رایان، پزشک متخصص داخلی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: به همین دلیل بیماران می‌توانند علائمی را گزارش کنند که لزوماً در تخصص هر پزشکی نیست. مردم می‌گویند صرفاً احساس خوبی ندارند یا پس از بهبودی از کرونا احساس خستگی می‌کنند.

آیا بین کووید جدی و کووید طولانی ارتباطی وجود دارد؟

باراتا می‌گوید: "به هیچ وجه شبیه هم نیستند. می‌توانم بگویم که بیش از ۸۰ درصد بیمارانی که می‌بینیم، بیماری خفیف تا متوسط کرونا را داشتند و در بیمارستان بستری نشده بودند."

ایکسی رامیرز، متخصص ریه اطفال، می‌گوید ابتلا به کووید طولانی در کودکان و نوجوانان کمی متفاوت است. اکثر بیماران در کلینیک کووید طولانی دانشگاه میشیگان قبلاً سالم بودند و کودکان مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های ریوی نبودند و آنطور که انتظار داشتیم نبود. در واقع، بسیاری از آنها دانشجویانی بودند که قبل از ابتلا به کووید طولانی ورزشکار بودند یا هستند.
در میان این افراد، تنگی‌نفس و به دنبال آن درد قفسه سینه و خستگی شایع‌تر است. متاسفانه، علائم در بسیاری از کودکان آنقدر جدی است که عملکرد آنها را محدود می‌کند، حتی نمی‌توانند بازی کنند.

آیا معیارهای تعریف‌شده‌ای برای تشخیص طولانی مدت کووید وجود دارد؟ چگونه آن را تشخیص می‌دهید؟

کمپ می‌گوید این سوال همیشه در حال تکامل یافتن است. تعریف کلی پذیرفته شده آن، علائم پایدار یا علائم جدیدی است که بر مدت ۴ هفته یا بیشتر پس از بیماری اصلی کووید متمرکز است، اما استثناهایی وجود دارد. محققان در حال کار بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی و تایید تشخیص‌ها هستند. رایان می‌گوید، اما بدون آزمایش خون، لازمه تشخیص آن «کار تحقیقاتی کامل» است.

آیا از متخصصان سلامت روان برای درمان کمک می‌گیرید؟

یکی از بنیانگذاران کلینیک بهبودی از کرونا در موسسه می‌گوید: «ما در واقع تا حدودی بر سلامت روان تمرکز داریم. به طور مثال، مرکز کوه سینا خدمات بهداشت روانی فردی و گروهی را ارائه می‌دهد.
"من شخصا، بیمارانی را دیده‌ام که با وجود کووید طولانی مدت، انتظار نداشتم چنین تغییرات جدی در سلامت روان آنها ایجاد شده باشد".
 به طور مثال می‌توان به افسردگی شدید، روان پریشی حاد، توهم و سایر مشکلات جدی پس از این بیماری ویروسی غیرمنتظره، اشاره کرد.
بیمارستان دانشگاه استونی‌بروک نیویورک، یک کلینیک ویژه کووید طولانی دارد که توسط چندین پزشک مراقبت‌های اولیه اداره می‌شود که کار معاینه و ارائه خدمات به بیماران را انجام می‌دهند. ابیگیل‌چوا، متخصص ریه مرکز استونی‌بروک می‌گوید، امتیاز ارائه خدمات روان‌شناختی به تمام بیماران پس از کووید، این است که پزشکان اطلاعات کامل‌تری از افراد و درک بهتری از حال آنها دارند.
باراتا می‌گوید لازم است کمی با آنها همدلی ‌کنید. مهم است که بدانیم بسیاری از این بیماران با تجربه غم و اندوه یا از دست دادن زندگی قبلی‌شان مراجعه می‌کنند.

چه آینده‌ای در انتظار ماست؟

آبراموف می‌گوید انجام یک آزمایش ساده برای تشخیص کووید طولانی مدت به همراه ارائه درمان موثر و کمک به افراد مبتلا ایده‌آل خواهد بود تا ظرف یک هفته احساس بهتری داشته باشند. 
"این کار مطلوب است، اما می‌دانید که ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم."
آبراموف می‌گوید، کار شناسایی زیرشاخه‌های کووید طولانی، موثر است تا تشخیص و درمان آن آسان‌تر شود. در غیر این صورت، "این رویکرد بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود که بخواهیم تمام بیماران خود را با علائم طولانی کرونا به روشی مشابه هم درمان کنیم."
انجام آزمایشات بالینی مناسب نیز برای رسیدگی به تمام زیرشاخه‌های کووید طولانی مورد نیاز است.
چن می‌گوید تعدادی از مراکز کووید طولانی مدت برای انجام تحقیقات و یافتن اطلاعات بیشتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. اقداماتی همچون ایجاد بانک نمونه‌های آزمایشگاهی افراد مبتلا به کووید طولانی است تا محققان بتوانند این بیماری را شناسایی کنند.
به گفته چن، هدف، توانایی درمان کووید طولانی مدت است نه فقط شناسایی علائم آن.
رامیرز می‌گوید در وهله اول کووید طولانی بر لزوم جلوگیری از ابتلاء افراد تاکید دارد. این موضوع همچنان مهم خواهد بود، به ویژه زمانی که برخی افراد خطرناک بودن این بیماری را نادیده می‌گیرند و در صورت ابتلاء، آن را با سرماخوردگی مقایسه می‌کنند. با این نگرش تعداد زیادی از افرادی که متاسفانه به علائم طولانی مدت و اغلب ناتوان‌کننده کرونا مبتلا هستند، دیگران را دچار می‌کنند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع Webmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو