به مناسبت ۶ تا ۱۱ اردیبهشت؛ هفته جهانی واکسیناسیون
جهان در تلاش برای مقابله با کرونا
31 فروردین 1399 ساعت: 11:1



دانشمندان از زمان اعلام وجود کروناویروس در چین و سپس انتشار آن به کشورهای مختلف، سعی در بررسی شناخت خصوصیات این ویروس و ساخت واکسن و داروی موثر مقابله با آن هستند.
هفته پایانی آوریل در تقویم سلامت به عنوان "هفته جهانی واکسیناسیون" نامگذاری شده است. هدف از این اقدام ترویج استفاده از واکسن‌ها برای حفاظت از مردم علیه بیماری ها در سنین مختلف همچنین افزایش آگاهی عمومی در مورد نقش حیاتی واکسیناسیون کامل در تمام طول عمر و دستیابی به اهداف توسعه است.

واکسیناسیون سبب نجات جان میلیون ها نفر شده و به عنوان یکی از موفق ترین، کم اثرترین و موثرترین اقدامات مداخله ای بهداشتی شناخته می شود چنانچه به عنوان مثال سالانه از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک در جهان جلوگیری می کند.

البته به رغم پیشرفت های چشمگیر در برنامه ای ایمن سازی، هنوز بسیاری از افراد در گوشه و کنار دنیا از این خدمات محروم هستند. متاسفانه سازمان بهداشت جهانی از عدم واکسیناسیون یا واکسیناسیون کامل در ۱۹.۵ میلیون کودک در کشورهای مختلف حکایت دارد. علاوه بر این، متاسفانه طی سال های اخیر برخی افراد به بهانه های غیرعلمی و تعصبات جاهلانه از این واکسیناسیون فرزندان خودداری می کنند که نگرانی در مورد شیوع مجدد بیماری هایی نظیر سرخک، فلج اطفال و... درپی خواهد داشت.

کروناویروس چالش امروز جهان و تلاش برای کشف واکسن

از زمان اعلام وجود کروناویروس در چین و سپس انتشار آن به کشورهای مختلف، دانشمندان سعی در بررسی شناخت خصوصیات این ویروس و ساخت واکسن و داروی موثر مقابله با آن هستند. گروه های مختلف تحقیقاتی در کشورهای مختلف در حال پژوهش در مورد کروناویروس هستند اما همه آنها یک نظر مشترک دارند حداقل یک سال زمان نیاز خواهد بود تا واکسن کووید-۱۹ با عملکرد مناسب و باکیفیت در اختیار عموم مردم قرار گیرد و یافته های فعلی نمی تواند در برابر اپیدمی موثر باشند.

درحال حاضر دو واکسن وارد در بررسی های بالینی مرحله اول قرار دارند و روی برخی داوطلبان سالم انجام شده است که جز پنجاه واکسن تولید شده در دنیا هستند. در واقع، کارایی یک واکسن صرفا به فرمول درست خلاصه نمی شود بلکه باید طی دوره های ساخت و تکامل واکسن، روی حیوانات آزمایشگاهی و سپس انسان ها بررسی شود. به طور کلی تولید، آماده سازی و تحویل و واکسن به کشورهای مختلف بین ۶ تا ۳۶ ماه طول می کشد که البته در هر کشور نیاز به کنترل کیفیت خواهد بود. به همین دلیل دستیابی به تولید واکسن موثر، غیرسمی و قابل استفاده برای همه افراد در سنین مختلف ماه ها و حتی سال ها زمان لازم دارد. البته ممکن است اقدامات صورت گرفته در زمینه کشف واکسن ویروس سارس و مرس در سال های گذشته به روند تشخیص واکسن کروناویروس نوین کمک کند.

کارایی واکسن در طولانی مدت مشخص می شود.

به گفته متخصصان، تصور اینکه واکسن می تواند یک راه حل مناسب در کوتاه مدت باشد، منطقی نیست زیرا کارایی واکسن تنها در طولانی مدت تایید می شود. در حقیقت، زمانی می توان از تاثیر واکسن اطمینان داشت که گروهی از افراد واکسینه شده و افرادی که واکسن دریافت نکرده اند در منطقه پرخطر ویروس حضور داشته باشند تا عملکرد ویروس و ایمنی افراد مشخص شود که این مسئله طبیعتا نیاز به صرف زمان طولانی خواهد داشت.

به گفته مدیر مرکز ایمنی و سرطان انستیتو ماری کوری فرانسه، گرچه ساخت واکسن با رویکرهای معمول به حدود ۱۸ ماه زمان نیاز دارد اما خبر نسبتا خوب در مورد کروناویروس شاید این باشد که این ویروس ساختار ژنتیکی بسیار ثابتی نسبت به ویروس های دیگر مثلا HIV (ویروس ایدز) دارد و واکسن های در دست اقدام می توانند برای ماه ها و حتی سال ها کارایی داشته باشند. طبیعی است که این واکسن به صورت دوره ای گردش می یابد و برای موج بعد بیماری می توان از این واکسن برای مهار اپیدمی استفاده کرد.

دستیابی عمومی به واکسن کرونا؛ حداقل یک سال دیگر!

براساس گزارش آژانس دارویی اروپا، احتمالا ساخت و تایید واکسن مقابله با کووید-۱۹ در مقادیر کافی و برای استفاده گسترده در سطح دنیا به حداقل یک سال زمان نیاز خواهد داشت. اتحادیه اروپا از اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای تحقیق در زمینه واکسن کروناویروس و حمایت از پروژه های مرتبط در ۳۰۰ بیمارستان و ۹۰۰ لابراتوار خبر داد.

در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا و آلمان، تلاش برای دستیابی سریع تر به واکسن موثر مقابله با کروناویروس از طریق واکسن های قبل نظیر BCG در حال انجام است که طی چند ماه آینده نتایج آن اعلام خواهد شد. در انستیتو پاستور فرانسه، محققان از واکسن سرخک که از خانواده ویروس کرونا و سارس است، برای تحقیقات اولیه استفاده کرده اند. آنها بخشی از ژنوم واکسن سرخک را با بخشی از ژنوم کروناویروس تلفیق کرده اند تا مشتقات واکسن به دست آمده در همه کشورها که توانایی تولید آن را دارند، انجام پذیر باشد. مراحل اولیه واکسن روی موش های آزمایشگاهی امتحان شد تا بررسی مرتب نمونه های خون نشان دهد آیا بدن قادر به تولید آنتی کور بوده است یا نه. در صورت تولید آنتی کور، ویروس به بدن حیوان وارد شده و سطح مقاومت بررسی خواهد شد.

در چین نخستین واکسیناسیون در برابر کروناویروس روی ۱۰۸ داوطلب بومی شهر ووهان که در معرض ویروس قرار گرفته بودند، صورت گرفت. این افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند و نخستین تزریق ۲۰ ماه انجام شد. به گفته محققان باید شش ماه منتظر بود تا نتایج این طرح تایید و اعلام گردد.

به گفته سخنگوی انستیتو پاستور، ارائه واکسن کروناویروس ۱۸ ماه دیگر ( تقریبا تابستان ۲۰۲۱) است اما این نکته باید مدنظر باشد که احتمال دارد طی این مدت اپیدمی ویروس مانند شرایط فعلی نباشد و یا ویروس جهش پیدا کرده و اپیدمی جدید آغاز شود که در این صورت واکسن فعلی دیگر کارایی نخواهد داشت؛ اتفاقی که در مورد ویروس سارس افتاد!

منبع:Le Journal Des Femmes.fr
مترجم: مریم سادات کاظمی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو