سردرد را چگونه درمان کنیم
22 بهمن 1400 ساعت: 17:11



در یک اتاق تاریک و ساکت استراحت کنید. استرس یکی از دلایل اصلی سردرد است. برطرف کردن تنش عضلانی می‌تواند به آرام کردن سردردهای تنشی و معمول‌ترین نوع سردرد کمک کند. اگر سردرد دارید، ممکن است به نور و صدا نیز حساس باشید.
 در اتاقی با نور کم، بنشینید یا استراحت کنید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید کمر، گردن و شانه‌ها را شل کنید.

 کافئین مصرف کنید 

علائم سردرد تنشی با مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد ممکن است بهتر و سریعتر کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که کافئین اغلب از ترکیبات داروهای مسکن است. واکنش خود را نسبت به کافئین بشناسید؛ زیرا کافئین همچنین می‌تواند برای برخی افراد، محرک سردرد باشد.

برای تسکین درد آرام باشید 

تمرینات تنفس عمیق و تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی ممکن است استرس و سردرد را کاهش دهد. چندین نفس عمیق بکشید. در حالی که تصویری آرام‌بخش را تجسم می‌کنید، به آرامی نفس بکشید، نواحی که حالت گرفتگی و انقباض دارد را شل کنید. چانه خود را به قفسه سینه نزدیک کنید، سپس به آرامی، سر خود را به حالت نیم دایره از یک سمت به سمت دیگر حرکت دهید. یک نفس عمیق دیگر بکشید و هوا را به آرامی خارج کنید.

 درد را با کمپرس گرم یا سرد درمان کنید

 سرما و گرما می‌تواند درد و تنش عضلانی توام با سردرد را کاهش دهد. با گرفتن دوش آب گرم یا قرار دادن رطوبت گرم در پشت گردن، می‌توانید علائم سردردهای گاه به گاه را کاهش دهید. یک بطری آب گرم، یک حوله گرم یا یک کمپرس گرم را امتحان کنید. اگر سرما را ترجیح می‌دهید، یک کیسه یخ داخل حوله بپیچید. سپس آن را در جایی که درد را احساس می‌کنید مانند روی پیشانی، شقیقه‌ها یا گردن قرار دهید.

سردرد تنشی را ماساژ دهید 

ماساژ می‌تواند عضلات منقبض شده را تسکین دهد و کمک کند تا آرام شوید. بنابراین می‌تواند به ویژه برای سردردهای استرسی یا تنشی مفید باشد. از شخص دیگری بخواهید به آرامی عضلات سر، گردن و شانه‌تان را ماساژ دهد. یا خودتان این کار را با یک ماساژور کوچک انجام دهید. به آرامی محل دردناک را با نوک انگشتان به مدت چند ثانیه ماساژ دهید. استراحت کنید و در صورت نیاز ماساژ را تکرار کنید.

 برای کاهش تنش ورزش کنید

تمرینات گردن می‌تواند سردرد تنشی ناشی از نگه داشتن سر در یک وضعیت ثابت و به مدت زیاد را کاهش دهد. کف دست خود را روی پیشانی قرار دهید. با استفاده از عضلات گردن، پیشانی‌تان را به آرامی روی کف دست فشار دهید. سرتان را صاف، دست و بازوها را ثابت و محکم نگه دارید.

 تکنیک طب فشاری را امتحان کنید

 طب فشاری می‌تواند به کاهش درد کمک کند. هر دو انگشت شست را نزدیک پایه جمجمه قرار دهید. گودی دو طرف گردن، جایی که سر به گردن متصل است را پیدا کنید. با انگشتان شست به داخل و کمی به طرف بالا فشار دهید تا زمانی که فشار خفیفی را احساس کنید. در حین تحمیل فشار، انگشتان شست را به مدت ۲-۱ دقیقه به حالت دورانی کوچک بچرخانید.

داروهای بدون نسخه برای درمان سردرد

 استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند درد را تسکین دهد. داروهایی که ترکیب استامینوفن، آسپرین و کافئین را دارند، ممکن است گاهی بهتر از مسکن ساده عمل کنند. اما استفاده از هر دارویی بیش از ۳ روز در هفته برای سردرد می‌تواند موجب سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. اگر اغلب این نوع دارو را مصرف می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

 درمان با طب سوزنی زمان‌بر است

 در این مدل از طب چینی، پزشک سوزن‌های ظریفی را در نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهد. تحریک این نقاط می‌تواند مسکن‌ طبیعی بدن مانند اندورفین را آزاد کند تا درد گردن، شانه و سر کاهش یابد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که اگر طی چند ماه طب سوزنی انجام دهید، می‌تواند تعداد سردردهای تنشی را کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر سردردتان مکرر است یا بیش از چند روز طول می‌کشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر سردردتان ناگهانی و شدید است و پس از ضربه به سر اتفاق ‌افتاده است یا بدترین سردردی است که تا به حال تجربه کرده‌اید، فوراً از پزشک کمک بگیرید. همچنین در صورت مشاهده علائم توام با سردرد مانند تب، سفت شدن عضلات گردن، تشنج، بی حسی، دوبینی، سرگیجه، حالت تهوع شدید، تنگی نفس، یا سرگیجه، درمان اورژانسی ضروری است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو