حقایقی درباره میوه‌ها و سبزی‌ها که برای کودکان جالب است!
31 فروردین 1399 ساعت: 07:1



در این روزهای شیوع کرونا که معمولا والدین وقت بیشتری را در طول روز کنار فرزندان شان می‌گذرانند، فرصت مناسبی برای علاقه‌مند کردن کودکان به انواع میوه‌ها و سبزی‌هاست. یکی از راه‌هایی که والدین می‌توانند فرزندان را به میوه‌ها و سبزی‌ها علاقه‌مند کنند، این است که نکات جالبی درباره آنها به فرزندان شان بگویند.
در ادامه با جالب‌ترین حقایقی که درباره بعضی میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و شاید شما هم آن را ندانید، آشنا خواهیم شد که می توانید به کودکان تان بازگو کنید.

۱. فلفل دلمه‌ای نوعی میوه است!


اگر تا امروز گمان می‌کردید که فلفل دلمه‌ای در گروه سبزی‌ها جای می‌گیرد، سخت در اشتباه بوده‌اید. براساس تعریف علمی کارشناسان علوم کشاورزی، میوه‌ها بخشی از گیاهی هستند که از کاشتن دانه رشد کرده و گل داده است و سپس این گل‌ها به میوه تبدیل شده‌اند. بنابراین، علاوه بر فلفل دلمه‌ای، انواع کدو و خیار هم در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرند.

۲. موز نوعی توت است!

تعریف توت‌ها در علوم کشاورزی، این است که توت‌ها میوه‌هایی از یک تک‌تخمدان گیاهی و تک‌گل هستند. براساس این تعریف، علاوه بر توت‌ها، میوه‌های دیگری مانند انواع انگور، کیوی و موز هم در گروه توت‌ها جای می‌گیرند.

۳. پتاسیم سیب‌زمینی از موز بیشتر است!

خیلی از افراد موز را به‌عنوان منبع اصلی پتاسیم در جهان می‌شناسند که می‌تواند به ساخت عضلات و کنترل فشار خون کمک کند. اگر کودکان ورزشکاری دارید که به اندام خود اهمیت می‌دهند، برای آنها توضیح دهید که میزان پتاسیم سیب‌زمینی بسیار بیشتر از موز است و این ماده غذایی ارزشمند حاوی چربی نیست. بنابراین سیب‌زمینی می‌تواند به‌صورت محدود و روزانه مصرف شود.

۴. کلسیم انجیر به اندازه شیر است!

اگر فرزندتان با غرغر شیر می‌خورد و حتما باید شیر را با یک خوراکی دیگر ترکیب کند تا بتواند آن را بخورد، بهتر است به او توضیح دهید که انجیر هم مانند شیر، میزان بسیار زیادی از کلسیم را در خود جای داده است. بنابراین می‌توان انجیر را به‌عنوان منبع دریافت کلسیم مصرف کرد. البته به یاد داشته باشید که انجیر قند بالایی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

۵. ویتامین C کیوی از پرتقال بیشتر است!

این روزها که بسیاری از متخصصان تغذیه در دنیا بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن تاکید دارند، خیلی از خانواده‌ها گمان می‌کنند که تنها با مصرف مرکبات می‌توانند ویتامین C کافی دریافت کنند. این درحالی است که کیوی 2 برابر پرتقال ویتامین C دارد و حجم زیادی از پتاسیم را هم در خود جای داده است. بنابراین، اگر فرزندتان را به خوردن روزانه یک عدد کیوی عادت بدهید، می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن او کمک کنید.

۶. بچه‌هویج واقعا بچه نیست!

بسیاری از کودکان میوه‌ها و سبزیجات کوچک یا اصطلاحا «تاینی» را دوست دارند. اما بعضی کودکان گمان می‌کنند که مثلا گوجه گیلاسی، بچه‌هویج (بیبی‌هویج)، بیبی‌اسفناج و خیارهای ریز خیارشوری واقعا بچه میوه‌ها هستند که به‌صورت نارس برداشت شده‌اند و درنتیجه از خوردن آنها به‌دلیل احساس دلسوزی خودداری می‌کنند. این درحالی است که باید به فرزندان خود آموزش دهید که این خوراکی‌های کوچک فقط به‌دلیل کوچک بودن اندازه‌شان نام «بچه» را یدک می‌کشند و نژاد آنها به گونه‌ای است که هیچ وقت بزرگ‌تر از حد فعلی‌ نمی‌شوند و بیشتر از این رشد نمی‌کنند. پس کودکان می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی آنها را میل کنند.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: WebMD
۴ پیشنهاد برای آشپزی مشارکتی با کودکان در قرنطینه خانگی
بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان در قرنطینه خانگی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو