پنج توصیه برای تربیت کودکان شاد
12 بهمن 1400 ساعت: 18:11



یکی از دغدغه‌های اکثر والدین امروزی تربیت کودکی شاد و خوشحال است. در واقع آنها صرفا نگران موفقیت‌های تحصیلی یا انجام بی‌عیب و نقص وظایف فرزندان‌شان نیستند بلکه می‌خواهند فرزندان‌شان از همان سنین کودکی شاد و سرزنده نیز باشند. متخصصان بر این عقیده هستند که می‌توان به کودکان و حتی بزرگسالان شاد بودن را آموزش داد. 

اگر محیط پیرامون کودک لبریز از نشاط و شادابی باشد، کودک نیز شاد و خوشحال خواهد بود. واقعیت این است که رابطه والدین و کودک از همان نوزادی برای اینکه کودک احساس خوبی داشته باشد بسیار مهم است. 

 

کودکان باید احساس کنند که صدایشان از همان نخستین جیغ‌ها و دادها و نخستین کلماتی که به زبان می‌آورند شنیده می‌شود. شما برای داشتن کودکی سالم و شاداب باید از همان نوزادی به تغذیه و بهداشت روان او اهمیت بدهید و مراقب او باشید.

 

خوشبختی ریخت و پاش کردن نیست

 

برای داشتن فرزندی شاد نیازی نیست که بهترین کادوها را به او بدهید و گران‌ترین وسایل و اسباب‌بازی‌ها را برایش بخرید. اصلا نیازی نیست با آخرین امکانات و تجهیزات ممکن آنها را بزرگ کنید و کاری کنید که در رفاه کامل غلت بزنند. 

 

احساس خوشبختی در کودکان از اعتماد کامل به والدین و اطمینان به اینکه همیشه می‌توانند روی آنها حساب کنند ایجاد می‌شود. برای اینکه زمینه شادی و خوشبختی فرزندتان را فراهم کنید در خوشی و ناخوشی از او حمایت کنید. اینکار باعث می‌شود فرزندتان احساس کند همیشه در کنارش هستید. 

 

در ادامه توصیه‌هایی برای تربیت کردن کودکانی شاد و خوشحال را ارائه می‌دهیم.

 

قبل از هر کاری ارتباط خوبی داشته باشید

 

والدین باید از سنین پایین و به‌طور روزانه ارتباط خوبی با فرزندان‌شان برقرار کنند. لازم است که به‌طور مرتب با فرزندتان حرف بزنید. با او در مورد اتفاقاتی که در مهدکودک یا مدرسه افتاده است صحبت کنید. خودتان را نسبت به مسائل و مشکلات او حساس نشان دهید. به او توجه کنید و به سوالاتش جواب دهید. 

 

بهتر است ساعاتی در روز را برای دور هم جمع شدن و صحبت‌های خانوادگی در نظر بگیرید. زمان شام بهترین انتخاب برای حرف زدن است چون فرزندتان می‌تواند در خصوص تمام اتفاقاتی که در طول روز افتاده است صحبت کند. 

 

یادتان باشد که برای آخر هفته‌ها یا تعطیلات، پیک‌نیک یا مسافرت هر چند کوچکی ترتیب دهید. در این‌صورت می‌توانید زمان بیشتری با فرزندتان بگذرانید و بهتر ارتباط بگیرید. 


همچنین می‌توانید ورزش‌هایی مانند بسکتبال و فوتبال ترتیب دهید یا فعالیت‌های جالبی مانند باغبانی یا تعمیرات جزئی راه بیاندازید. با چنین کارهایی می‌توانید زمان بیشتری با فرزندتان بگذرانید، بیشتر صحبت کنید و به این ترتیب ارتباط خوبی برقرار کنید. تمام اینها به شاد بودن کودکان کمک زیادی می‌کنند.

 

به آنها بیاموزید احساسات و عواطف‌شان را ابراز کنند

 

کودکان برای اینکه شاد و خوشحال باشند باید بتوانند احساسات و عواطف خود را به درستی ابراز کنند. آنها نه‌تنها باید عواطف خود را بیان کنند بلکه باید بتوانند آزادانه عصبانیت و ناامیدی‌هایشان را نیز ابراز کنند. بنابراین لازم است که به آنها اجازه دهید آزادانه حرف بزنند. 

 

زمانی که کودکی به تمام احساسات خود اجازه مطرح شدن می‌دهد می‌تواند راه‌حل‌های مفیدی نیز پیدا کند. اگر شما به فرزندتان اجازه بیان احساساتش را ندهید ترس‌ها و ناامنی‌هایی در وجود او شکل می‌گیرند که ممکن است در آینده مشکل‌ساز شوند.

 

حد و حدودی تعیین کنید

 

اینکه والدین بخواهند فرزندانی خوشحال و شاد داشته باشند به این معنی نیست که به آنها اجازه انجام هر کاری را بدهند. کودکانی که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و با عواقب اعمال و رفتارهای خود مواجه نمی‌شوند ممکن است در زندگی روزمره با مشکلات زیادی رو به رو شوند. 

 

لازم است که به فرزندان‌تان رفتار مناسب، پذیرش مشکلات و نحوه مدیریت آنها را بیاموزید. کودکان شاد بایدها و نبایدها را درک می‌کنند و نگرشی سازنده و مثبت دارند.

 

به او همدلی کردن را بیاموزید

 

مهم است که کودکان یاد بگیرند که خود را جای دیگران بگذارند. لازم است که بتوانند با همکلاسی‌ها یا خواهر و برادران خود همدلی کرده و بتوانند آنها را درک کنند. کودکان باید کمک کردن به اطرافیان خود را بیاموزند. شما به عنوان والدین باید روحیه همدلی و کمک به همنوع را در وجود فرزندانتان نهادینه کنید. این کار به آنها کمک می‌کند که روز به روز به بچه‌ای شادتر و خوشحال‌تر تبدیل شوند. چون احساس مفید بودن در آنها تقویت می‌شود. 

 

همچنین لازم است به آنها شکرگزاری و دانستن ارزش داشته‌هایشان را نیز بیاموزید. به این ترتیب که کودکان باید بیاموزند قدر والدین، غذایی که می‌خورند و سلامتی خود یا خانه‌ای در آن با خانواده زندگی می‌کنند را بدانند و شکرگزار باشند. یادتان باشد که شکرگزاری و دانستن قدر داشته‌ها باعث تقویت روحیه و افزایش نشاط در همه می‌شود.

 

برای فرزندتان ارزش قائل شوید تا خوشحال شوند

 

در نهایت اینکه یک توصیه اساسی داریم: همیشه و در همه جا برای فرزندان‌تان ارزش قائل شوید. هرگز آنها را با همکلاسی‌ها یا فرزندان دوستان و آشنایان مقایسه نکنید. هر کودکی شخصیت، نقاط ضعف و قوت خود را دارد. حواستان به عزت فرزندتان باشد و جملاتی مانند «بچه بدی شدی» یا «تا زمانی که به این رفتارهات ادامه بدهی دوستت ندارم» را به زبان نیاورید. 

 

انتقادات شما باید مثبت و سازنده باشد تا کودک همیشه در تلاش برای بهبود یا تغییر باشد. سعی کنید با توصیه‌ها و ایده‌های خود کودک را نه‌تنها در خانه بلکه در هر محیطی که در آن قرار می‌گیرد به کودکی شاد تبدیل کنید. 

 

به او یاد دهید که دوست خوبی باشد و از انسان‌ها و حیوانات پیرامون خود مراقبت کند. تلاش کنید که فرزندتان را در تمام جنبه‌های زندگی، انسانی سخاوتمند و منظم تربیت کنید. چون این ارزش‌های والای انسانی، زمانی که بزرگتر شدن به آنها در زندگی کمک زیادی می‌کنند و باعث می‌شوند به انسان‌هایی خوشبخت و شاد تبدیل شوند.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:  etreparents


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو