دوران بلندمدت کووید حقیقی است و سوالات بسیاری را ایجاد می‌کند
11 بهمن 1400 ساعت: 17:11



ما هنوز دانش زیادی درباره کوید-۱۹ بلندمدت نداریم. اما کرونا یک پدیده واقعی با اثرات واقعی بلندمدت بر روی سلامت افرادی است که از عفونت‌ ویروس کرونا بهبود می‌یابند. و تشخیص و کنترل آن ممکن است مشکل باشد، زیرا برخی علائم کووید-۱۹ بلندمدت با علائم سایر بیماری‌ها مشترک است و مسئله‌ای است که بسیاری افراد به هنگام بهبودی از دوران بستری پرچالش در بخش مراقبت‌های ویژه با آن مواجهند.
عوامل خطر آن نیز تا حد زیادی ناشناخته هستند. چه عاملی موجب می‌شود تا یک فرد علائمی مانند خستگی جسمانی، خستگی ذهنی یا سردرد داشته باشد. از سوی دیگر، کارشناسان در یک نشست خبری با انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی آمریکا اظهار داشتند که به تازگی پاسخ‌های جالبی برای آن پیدا کرده‌اند، اما شواهد آن‌ها در این مرحله پیشرفته نیست.

سوالات بی‌جواب عبارتند از: آیا یک واکنش خودایمنی موجب ایجاد کووید بلندمدت می‌شود؟ آیا ویروس کرونا در درون بدن باقی می‌ماند و بعدها دوباره فعال می‌شود؟ واکسن‌ و درمان‌ چگونه از بدن در برابر کووید بلندمدت محافظت می‌کند؟

برای پاسخگویی به این سوالات و سوالات دیگر، ارائه یک تعریف استاندارد از کووید بلندمدت شروع خوبی خواهد بود. ناهید بادلیا، پزشک و مدیر موسس مرکز سیاست و تحقیقات بیماری‌های عفونی نوظهور دانشگاه بوستون، در این نشست گفت: « تاکنون مطالعات از تعاریف مختلف کووید بلندمدت استفاده کرده‌اند.»

همچنین بهادلیا که دانشیار پزشکی دانشگاه بوستون است، گفت: خستگی، شایع‌ترین نشانه کووید بلندمدت در تحقیقات کنونی است. "آنچه که در این شرایط دشوار است، این است که ۲ سال از این بیماری همه‌گیر جهانی می‌گذرد. همه ما خسته شده‌ایم. او می‌گوید اکنون چگونه می‌توانیم این‌ موارد را از هم تفکیک ‌کنیم؟"

کاتلین‌بل، پزشک متخصص بیماری گفت: سایر علائم معمول دیگر، مشکل در فکر کردن سریع و همچنین  با عنوان "مه مغزی" مطرح می‌شود و درک این واقعیت که علیرغم سطوح طبیعی اکسیژن، نفس کشیدن دشوار می‌شود.

بل، استاد و رئیس بخش طب فیزیکی و توانبخشی مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در دالاس، گفت: سردرد، درد مفاصل و عضلات و از دست دادن دائمی حس بویایی و چشایی نیز بسیار زیاد گزارش شده است. تمام علائم آن نیز فیزیکی نیست. بل گفت: "موارد بسیار زیادی که می‌بینیم سطوح بسیار بالایی از اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی است." این موارد "در واقع به نظر می‌رسد که به طور مستقل با ویروس مرتبط هستند، نه اینکه صرفاً جزء کاملاً واکنشی باشند."

تحقیقات بسیاری برای تشخیص علل این بیماری نیاز است.

تشخیص دشوار 

به گفته کارشناسان، فارغ از تعریف استاندارد آن، علائم بسیار زیاد و عدم راهنمایی‌های ویژه در مورد نحوه کنترل آن، به چالش‌برانگیزتر شدن تفاوت کووید بلندمدت از سایر بیماری‌ها می‌شود.

بل گفت: ما برخی از ویژگی‌های جالب نسبت‌های نادرست به کووید را می‌بینیم، هم شاید از طرف فردی که علائم کووید بلندمدت را دارد و هم از طرف ارائه‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی. او گفت: «گاهی اوقات دسته‌بندی آن کمی دشوار است. بل گفت من نمی‌گویم که تشخیص‌های اشتباه زیاد است، "اما برای پزشکانی که مراجعه‌کنندگان زیاد کووید بلندمدت را ندارند، دشوار است."
توصیه من این است که سایر بیماری‌ها را هم در نظر بگیرید. او گفت: "شما ممکن است هم سندرم کووید بلندمدت و هم سایر سندرم‌ها را داشته باشید."

پیش‌بینی کووید بلندمدت

در مطالعه‌ای که مورد توجه قرار گرفت، محققان چهار مورد ابتدایی را تشخیص دادند که افراد مبتلا به کووید-۱۹ به احتمال زیاد در درازمدت اثرات طولانی‌مدت داشته باشند: تشخیص دیابت نوع۲، وجود آنتی‌بادی‌های خودکار ویژه، سطوح غیرمعمول مولکول آر‌ان‌ای سارس ویروس کرونا در خون و علائم ویروس اپشتین‌بار در خون.

این مطالعه که در روز دوشنبه به صورت آنلاین در یک مجله پزشکی منتشر شد و ۳۰۹ نفر ۳-۲ ماه پس از کوید-۱۹ آن را پیگیری می‌کردند. بهادلیا گفت: «این کار مهمی است، اما ابتدایی است. "من فکر می‌کنم ما هنوز فرصت زیادی برای شناخت مکانیسم بلندمدت کووید-۱۹ داریم."

بیماران غیرمنتظره مبتلا به کووید بلندمدت

  بل گفت: «ما جمعیت‌ بسیار متفاوت‌تر از آنچه که انتظار داشتیم را در زمان شروع همه‌گیری کرونا مشاهده ‌کردیم.» 
او اظهار داشت:« عموماً به‌جای برخورد با بیمارانی که کووید-۱۹شدید داشتند، تراکم افرادی که در کلینیک‌های کووید بلندمدت مشاهده می‌کردیم، افرادی بودند که از نظر جسمانی سالم بودند، هرگز در بیمارستان بستری نشده‌ بودند و ممکن بود از حد خفیف تا متوسط به عفونت کرونا مبتلا شده باشند."

همچنین، نه فقط بیماران مسن‌تر، افراد در هر سنی خواستار مراقبت‌های بلندمدت کووید هستند. یکی از چیزهایی که مطمئن‌تر به نظر می‌رسد، فقدان تنوع در افرادی است که در سراسر کشور در کلینیک‌های کووید-۱۹ در پی درمان هستند.

بسیاری از ما که در کلینیک‌های تخصصی کووید برای مدت طولانی مشغول هستیم، به شما خواهیم گفت که می‌خواهیم در این کلینیک‌ها شاهد جمعیت نسبتاً تحصیل‌کرده و با ثبات اجتماعی-اقتصادی باشیم. ما این جمعیت دنباله‌رو را نداریم."

آیا فرآیندی خودالتهابی عامل آن است؟

 هنوز مشخص نیست که آیا یک واکنش التهابی موجب ایجاد علائم پایدار کووید-۱۹ می‌شود یا خیر. به طور مثال، کودکان و برخی بزرگسالان به بیماری التهابی چند سیستمی مرتبط با کووید-۱۹مبتلا شده‌اند. بهادلیا گفت: « علائمی وجود دارد و فکر می‌کنم اکنون اطلاعات کافی هست تا نشان دهد اتفاقی افتاده است.» " اکنون سوال این است که هر چند وقت یکبار این اتفاق می‌افتد؟"

گذراندن زمان در بخش مراقبت‌های ویژه، حتی بدون ابتلا به کووید-۱۹، می‌تواند منجر به علائم پایدار این بیماری پس از بستری شدن در بیمارستان شود، مانند سندرم مشکل تنفسی حاد. بهادلیا اظهار داشت، "بهبودی ممکن است زمان ببرد زیرا حضور در آی‌سی‌یو اساساً از نظر فیزیولوژیکی برابر است با یک تصادف رانندگی. پس شما هم در حال بهبودی از آن هستید."

بل هم موافق بود. "شما نه تنها در حال بهبودی از این ویروس هستید، بلکه در حال بهبودی از عفونت‌ لوله اکسیژن، عفونت‌های ثانوی، بیماری‌های ثانوی ریه، شاید نارسایی سایر اندام‌ها و ملزم به استراحت طولانی مدت در بستر باشید. موارد بسیاری مرتبط با آن وجود دارد. اما تفکیک آن از طولانی بودن کووید و اثرات مستقیم ویروس، کمی دشوار است."

یک فرصت تحقیقاتی است

 بل می‌گوید: «من دوست ندارم اسمش را بیاورم، اما ما هرگز فرصت این را نداشتیم که افراد زیادی را در مدت زمان کوتاه با یک نوع اختلال ویروسی ببینیم. ما همچنین تکنولوژی  آزمودن آن را داشتیم. ولی این اتفاق هرگز نیفتاد." او گفت: سارس کووید۲ فقط ویروس نیست. بلکه صرفاً ویروسی است که ما همزمان به میزان بالایی با آن مواجه شدیم."

بل پیش‌بینی کرد: آنچه اکنون محققان در مورد کووید-۱۹ و کووید بلندمدت می‌آموزند «الگویی است که می‌تواند به طور کلی در آینده برای بیماری‌های عفونی اعمال شود».

درمان کووید چقدر زمان می‌برد؟

بل گفت که اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کووید بلندمدت با توجه به مراقبت کافی و تسکین علائم، با گذشت زمان بهتر می‌شوند. او گفت که دیابت نوع۲ و بیماری ریوی از قبل وجود داشته و موارد دیگر می‌تواند بر مدت زمان آن تاثیر داشته باشد تا بهبودی از کووید بلندمدت زمان ببرد، اگرچه شواهد بیشتری نیاز است. بل گفت: «در این مرحله فکر نمی‌کنم کسی بتواند بگوید کووید چقدر زمان می‌برد، زیرا عوامل مختلفی در آن دخیل است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو