بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای تقویت متابولیسم بدن
11 بهمن 1400 ساعت: 07:11



وقتی که درباره تقویت عملکردهای بدن صحبت می‌کنیم، طبیعتا همه می‌دانیم که به مقادیر متعادلی از ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی مختلف نیاز داریم که باید از میان مواد غذایی رنگارنگ و متنوعی دریافت شوند. فیبرها، چربی‌های سالم، ‌کربوهیدرات‌ها (غلات کامل و سبوس‌دار) هم برای حفظ متابولیسم بدن در وضعیت مطلوب ضروری هستند.

با این‌حال میوه‌ها و سبزیجاتی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، این توانایی را دارند که متابولیسم بدن را ارتقا بدهند و تقویت کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

 

آووکادو 

آووکادو یکی از منابع غذایی سرشار از چربی‌های سالم است، درحالی که مقادیر بالایی از مواد مغذی تقویت‌کننده متابولیسم هم دارد. آووکادو با توجه به داشتن حجم بالایی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ‌ویتامین E، پتاسیم، آهن و منیزیم به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی شناخته می‌شود. منیزیم موجود در آووکادو به تنظیم قند خون و سطح انسولین کمک می‌کند، درحالی که نقش مثبتی هم در تنظیم حرکات دودی روده دارد. 

 

کلم بروکلی 

در میان همه سبزیجات چلیپایی، کلم بروکلی تقریبا بیشترین فواید را برای متابولیسم بدن دارد. بخش عمده این فواید به ماده خاصی با نام گلوکورافانین در کلم بروکلی برمی‌گردد که از ظرفیت ویژه‌ای برای بازتنظیم متابولیسم بدن برخوردار است. از دیگر فواید این ماده می‌توان به کاهش چربی خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری اشاره کرد. 

 

فلفل قرمز تند 

مطالعات علمی نشان داده‌اند که فلفل قرمز تند می‌تواند اشتها را کاهش دهد و نقش مثبتی در ارتقای متابولیسم بدن داشته باشد. ماده اصلی موجود در فلفل قرمز تند «کپسایسین» نام دارد که نوعی ماده شیمیایی گرمازاست. ترکیبات شیمیایی گرمازا می‌توانند متابولیسم بدن را تقویت کنند و اشتها را کاهش دهند. 

 

سبزیجات برگدار تیره 

سبزیجات برگدار تیره حاوی مواد مغذی مهمی مانند آهن و منیزیم هستند، درحالی که این دو ماده نقش مهمی در متابولیسم بهینه بدن دارند. اسفناج، کلم کیل و دیگر سبزیجات برگدار تیره به‌لطف آهن زیادشان می‌توانند متابولیسم را تقویت کنند. مطالعات علمی هم ثابت کرده‌اند که کمبود آهن در بدن می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد. 

 

لوبیا قرمز 

لوبیا دارای فواید متعددی برای سلامت انسان‌هاست چون مقادیر بالایی از مواد مغذی مختلف را به بدن می‌رساند. لوبیا قرمز نه‌تنها منبع فو‌ق‌العاده‌ای برای دریافت فیبر به‌شمار می‌رود، بلکه جزو بهترین منابع برای دریافت پروتئین گیاهی هم محسوب می‌شود. مصرف منظم لوبیا قرمز می‌تواند به کاهش قند خون، کنترل کلسترول خون و افزایش باکتری‌های مفید روده کمک کند، درحالی که متابولیسم بدن را هم ارتقا می‌دهد. فیبر محلول و تخمیرپذیر درون لوبیا قرمز مستقیما بر نرخ کلی متابولیسم تاثیر می‌گذارد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: camillestyles

چگونه صبحانه سالم و متعادلی داشته باشیم؟ 

بهترین میوه ها برای کاهش کلسترول خون کدامند؟​​​
مقابله با چربی‌های شکمی پس از 30 سالگی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو