به نوجوان کمک کنید تا حال بهتری داشته باشد
نوجوان را به‌خاطر استعدادها و توانایی‌هایی که دارد، تشویق کنید
31 فروردین 1399 ساعت: 01:1



نوجوان در ذهن خویش با دیگران در جنگی دائمی به سر می‌برد؛ جنگی که بازنده اول و آخر کسی جز خودش نخواهد بود. به همین دلیل اگر در این بحبوحه، روزنه‌ای از امید و شادی بیابد،‌ قطعاً احساس خوشایندتری خواهد داشت.
نوجوانی دورانی است سراسر پیچیدگی و دقیقاً به همین دلیل نگاه اطرافیان در این برهه از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. استرس و تشویش نوجوان قطعاً این سال‌ها را سخت و تحمل‌ناپذیر خواهد کرد. اما شما، به عنوان یک فرد بالغ این توان را دارید تا به نوجوان کمک کنید تا خویش را باور کند و بهتر بشناسد.

معمولاً افکار منفی میان نوجوانان رایج‌تر است: «من هیچ دوستی ندارم. من از درس و کلاس چیزی نمی‌فهمم. همه آدم‌های اطراف من خوشبخت هستند اما من یک آدم بدبختی بیشتر نیستم. چرا من اینجوری شدم؟ چرا حالم بده؟ و...» نوجوانی که چنین ذهن درگیری دارد، روز به روز مضطرب‌تر و کمال‌گراتر می‌شود، به‌طوری ‌که بیشتر وقت خود را روی شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد و مُدام خویش را با دیگران و با برخی معیارهای غیرواقعی مقایسه می‌کند.

در یک کلام نوجوان در ذهن خویش با دیگران در جنگی دائمی به سر می‌برد؛ جنگی که بازنده اول و آخر کسی جز خودش نخواهد بود. به همین دلیل اگر در این بحبوحه، روزنه‌ای از امید و شادی بیابد،‌ قطعاً احساس خوشایندتری خواهد داشت. حال، چگونه می‌توان نوجوان را حمایت کرد طوری‌ که حال روحی بهتری را در این دوران تجربه کند؟ به نظر می‌رسد که راه سختی در پیش داشته باشیم اما با این وجود، محققان و دانشمندان راه‌های میانبری برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌دهند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

دست از مقایسه بردارید!

نوجوان غالباً تمایل دارد که با دیگران رقابت کند و همواره معتقد است که زمین و زمان وی را زیر نظر گرفته‌اند. به همین دلیل نسبت به مقایسه بسیار حساس است و اگر یکی از اطرافیان، وی را با دیگری مقایسه کند، بدترین حس عالم به سراغش می‌آید!

البته لازم به ذکر است که سیستم آموزشی با رویکرد نمره،‌ ناخودآگاه این عادت بد را در والدین تقویت می‌کند و در ادامه به‌جای این ‌که بچه‌ها به اشتباهات درسی خود پی ببرند، ناگزیرند رنج مقایسه شدن با دیگران را به جان بخرند و از هدف اصلی تحصیل باز بمانند! روانشناسان به والدین و نیز اطرافیان یک نوجوان توصیه می‌کنند که دست از مقایسه او با دیگران بردارند و درعوض موفقیت‌های کوچک وی را ببینند، مشوق و در یک کلام، حامی او باشند.

از قابلیت‌های فردی نوجوان حمایت کنید

ممکن است که پسر نوجوان شما در رشته‌های ورزشی مهارت چندانی نداشته و به‌طورکلی در حوزه ورزش بی‌استعداد باشد اما درعوض در پروژه‌های علمی مدرسه خوش بدرخشد، بنابراین شما باید در مقام والدین به وی کمک کنید تا مهارت‌ها و قابلیت‌های شخصی‌اش را گسترش دهد و برای نیل به این هدف لازم است به‌طور مفصل با او گفتگو کنید و درخصوص علاقه‌مندی‌ها، ارزش‌ها و نیز اولویت‌های شخصی‌اش با هم بحث کنید تا به نتیجه‌ای درست و قابل‌قبول دست یابید. همواره فرزند نوجوانتان را به‌خاطر استعدادها و توانایی‌هایی که دارد تشویق و تحسین کنید و بکوشید تا او را به سمت فعالیت‌هایی که مهارت و توانایی بیشتری در انجام‌شان دارد.

فرهنگ کمک به همنوع را به نوجوانتان انتقال دهید

شما در مقام والدین، لازم است تا فرهنگ کمک به همنوع را به نوجوانتان نیز انتقال دهید. زمانی ‌که او به دیگران کمک می‌کند، احساس مفید بودن دارد و درنتیجه دید بهتر و وسیع‌تری نسبت به زندگی خواهد داشت. او با کمک به دیگران در عمل می‌آموزد که زندگی همیشه زیبایی‌های خودش را دارد و او در بدترین شرایط نیز می‌تواند راهی برای شاد بودن پیدا کند.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: santemagazine.fr


به نوجوانتان استقلال عمل را بیاموزید
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو