9 دلیل برای خوردن عدس
9 بهمن 1400 ساعت: 11:11



عدس، یکی از پرمصرف‌ترین حبوبات و سرشار از پروتئین است که پخت سریعی دارد و می‌‌توان با انواع خوراکی‌ها سرو کرد. یکی دیگر از مزایای عدس نسبت به دیگر حبوبات این است که احساس نفخ و سنگینی ایجاد نمی‌کند و نیازی به خیساندن پیش از طبخ نیست. 

البته شناخت فواید عدس بر سلامتی حتما باعث می‌شود عدس در رژیم غذایی جای گیرد و این موضوعی است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته ایم. 

 

1. منبع غنی پروتئین گیاهی

حبوبات جزء منابع پروتئین گیاهی هستند که می‌تواند جایگزین گوشت و ماهی در رژیم غذایی گیاهخواری شود. البته برای اینکه این پروتئین‌ها جذب بهتری داشته‌ باشند، توصیه می‌شود حبوبات همراه با برنج، گندم یا آرد سبوس‌دار مصرف شود.

 

2. سرشار از آهن

آهن نقش اساسی در انتقال اکسیژن در خون دارد و در دوره‌هایی مانند بارداری نیاز بدن به این ماده افزایش پیدا می کند. عدس یکی از منابع سرشار آهن است که گنجاندن آن در رژیم غذایی به تامین نیاز بدن کمک می‌کند. البته بهتر است برای جذب بهتر آهن، با میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامینC مانند پرتقال میل شود. 

 

3. موثر در بهبود عملکرد گوارش

فیبرهای موجود در خوراکی‌های گیاهی نقش موثری در بهبود عملکرد گوارش دارند و زمینه ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهند. عدس نیز به‌‌عنوان یکی از بهترین منابع فیبرها نقش مهمی در فعالیت روده‌ها خواهد داشت.

 

4. مفید در کنترل وزن

غذاهای بر پایه حبوبات به‌دلیل فیبر بالا احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند و در نتیجه تمایل به ریزه‌خوری را کاهش می‌دهد. نشاسته موجود در عدس نیز باعث شده تا این خوراکی شاخص گلیسمی پایینی داشته ‌باشد.

 

5. موثر در سلامت قلب

پتاسیم که در عدس به مقدار بالایی وجود دارد، به انقباضات قلب کمک می‌کند. البته به‌طور کلی، حبوبات از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری می‌کند و نقش پیشگیرانه در ابتلا به فشار خون بالا دارد. 

 

6. کاهش کلسترول خون

فیبرهای حل‌شدنی عدس در کنترل کلسترول خون نیز نقش دارند زیرا جذب کربوهیدرات ها را طی روند جذب، کاهش می‌‌دهند. این حالت مانع از افزایش کلسترول خون می‌شود.

 

7. نقش پیشگیرانه در برابر بعضی بیماری‌‌ها

مصرف منظم عدس به مقابله با بعضی بیماری‌های شایع مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی بعضی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات کمک می‌کند. 

 

8. منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها

دریافت کافی آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت مفید است زیرا در مقابله با رادیکال‌های آزاد نقش دارد. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی سمی و مضر هستند که به سلول‌ها نفوذ پیدا می‌کنند و عامل پیری زودرس سلول‌ها خواهند بود.

 

9. سرشار از مواد معدنی

عدس یکی از منابع خوب فسفر است که در تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد. این ماده معدنی همچنین اسیدیته خون را در حالت طبیعی قرار می‌دهد. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که در انقباض عضلات موثر است.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

میوه و سبزی بخورید تا خوب بخوابید! 

تخم بلدرچین به بهبود علائم آلرژیکی کمک می کند!​​​
4 عادت غذایی که مغز را سریع‌تر پیر می‌کنند​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو