چگونه از پوست پاها در فصل زمستان مراقبت کنیم؟
8 بهمن 1400 ساعت: 11:11



با این‌که پوست تمامی قسمت‌های بدن در فصل زمستان به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد، اما در زمستان بیشتر از پاها غفلت می‌کنیم چون در فضاهای باز و بسته بیشتر جوراب می‌پوشیم. با این‌حال، رسیدگی به پوست پاها در فصل زمستان واقعا مهم است و کسانی که این کار را نادیده می‌گیرند، با مشکلات پوستی مختلفی مواجه می‌شوند. 

شایع‌ترین مشکل پوستی پاها در فصل زمستان 

 

خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها، دو مورد از شایع‌ترین مشکلات پوستی پاها در فصل زمستان هستند. مشکل اول، یعنی خشکی پوست، با افزایش سن تشدید می‌شود چون ترشح چربی‌های طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد و پوست هم به‌مرور زمان نازک‌تر می‌شود. همین روند است که احتمال خشکی پوست همزمان با شروع فصل زمستان را بیشتر می‌کند. 

 

اما مشکل دوم، یعنی ترک‌خوردگی پوست، به‌واسطه خشکی پوست شدید شکل می‌گیرد. در این وضعیت، خشکی پوست پاها تا جایی پیش می‌رود که پینه‌ها در پوست پا به‌وجود می‌آیند و سپس مشکل ترک‌خوردگی یا خون‌ریزی همراه با آن اتفاق می‌افتد که می‌تواند به عفونت منتهی شود. 

 

افزایش فشار (که هنگام راه رفتن با کفش احساس می‌شود) می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی در پاشنه پاها شود. میزان سایش پاشنه پاها با کفش‌ها و بوت‌های زمستانی بیشتر است و همین مساله باعث شکل‌گیری ترک‌های پوستی در پاشنه پاها می‌شود. 

 

عفونت‌های قارچی هم که به‌دلیل استفاده طولانی‌مدت از جوراب شکل می‌گیرند، دیگر مشکل شایعی هستند که پوست پاها را در فصل زمستان آزار می‌دهند. 

 

مشکل دیگری که در زمستان می‌تواند برای پوست پاها اتفاق بیفتد، به سندرم رینود برمی‌گردد. در این سندرم، جریان خون بدن تا جایی ضعیف می‌شود که انگشتان دست‌ها و پاها تغییر رنگ می‌دهند و التهاب دردناکی به‌نام سرمازدگی (chilblains) به‌وجود می‌آید. این التهاب می‌تواند با خارش، لکه‌های قرمز پوستی، تورم و تاول همراه باشد. 

 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است


پیشگیری از پدید آمدن مشکلات پوستی در پوست پاها همیشه بهتر و راحت‌تر از درمان این مشکلات است. بنابراین بهتر است که در فصل زمستان از کارهایی مثل پدیکور یا لاک زدن ناخن‌های پا خودداری کنید. حفظ پاکیزگی پوست پاها و استفاده منظم از محصولات مرطوب‌کننده هم برای محافظت از پوست پاها ضرورت دارد. 

 

لایه‌برداری و آبرسانی مطلوب به پاشنه پاها را نیز باید در فصل زمستان جدی بگیرید. اگر ذاتا پوست خشکی دارید، باید از جوراب‌های ضخیم‌تر استفاده کنید تا پوست پاها در فضای گرم‌تر و راحت‌تری قرار بگیرد. زمانی که در خانه هستید، از بالم‌ها یا کرم‌های موضعی که به‌طور اختصاصی برای پوست پاها طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این محصولات هم ملایم هستند و پوست پاها را مرطوب می‌کنند و هم از اسیدهای خاصی کمک می‌گیرند که توانایی خوبی در تجزیه کردن بافت پینه‌ها دارند. 

 

 

از مرطوب‌سازی و لایه‌برداری پوست برای رفع مشکل کمک بگیرید 

 

اگر پوست پاهای شما در فصل زمستان دچار خشکی و ترک‌خوردگی شدند یا اگر با دیگر مشکلات پوستی مواجه شدید، چند راه برای شروع درمان پیش روی شماست. با استفاده از سوهان پا (یک تا دو بار در هفته) می‌توانید پوست خشک پاشنه پاها را نرم کنید و مانع از تشدید مشکلات پینه پاها باشید. البته سوهان پا را پس از هر بار استفاده حتما به‌درستی تمیز کنید. 

 

استفاده روزانه و منظم از محصولات مرطوب‌کننده هم اهمیت ویژه‌ای در فصل زمستان دارد. با این‌حال، اگر با انجام دادن این کارها به نتیجه مثبتی نرسیدید و مشکل پوست پاهای شما بدتر شد، باید به متخصصان پوست مراجعه کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: marthastewart


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو