آنچه باید در مورد نحوه مقابله با تغییر بدانید
6 بهمن 1400 ساعت: 11:11



همه ما تغییر را تجربه می‌‌کنیم. تغییر سیال است و می‌تواند منفی یا مثبت باشد. وقتی همه چیز در زندگی تغییر می‌کند، روی سلامت روان و رفاه تاثیر می‌گذارد؛ حتی ممکن است در موقعیت‌هایی که انتظار آن را ندارید، احساس کنید که در کنترل شما نیست.
 با این حال، یادگیری نحوه برخورد با چنین موقعیت‌های مختلفی به سلامت روان کمک می‌کند.

وقتی تغییر خوب یا بد در زندگی اتفاق می‌افتد، باید اقداماتی را انجام دهید. استفاده از روش‌های سازگاری سالم از اثرات منفی بر روی سلامت روان پیشگیری می‌کند.

تغییر و سلامت روان

 نگاه ما به دنیا بر نحوه برخورد ما با موقعیت‌های جدید تاثیر می‌گذارد. اگر عموماً نگرش منفی روی زندگی دارید، تغییرات عمده ممکن است این احساسات را بدتر کند. افکار و احساسات منفی می‌تواند منجر به بیشتر شدن استرس شود. حتی تغییرات مثبت می‌تواند برای برخی ناراحت‌کننده باشد. و به این دلیل است که سبک زندگی که زمانی راحت بود، به زودی متفاوت به نظر می‌رسد. فرد از منطقه امن خود خارج شده و مقابله با تغییرات برایش سخت‌تر می‌شود.
وقتی استرس زیاد می‌شود، می‌تواند به سلامت روان آسیب برساند. مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم و طرز فکر منفی می‌تواند رویارویی با تغییر را غیرممکن سازد. استرس ناشی از تغییر ممکن است علائم جسمی و ذهنی زیادی داشته باشد که اگر نتوانید آنها را به شیوه‌ای مثبت کنترل کنید، می‌تواند به سلامت کلی بدن آسیب برساند، مانند:

• سردرد
• مشکل خواب یا بی‌خوابی 
• مشکلات گوارشی و درد معده  
• تنش عضلانی و کمردرد
• فشارخون بالا و مشکلات قلبی 
• افسردگی یا اضطراب 
• تحریک‌پذیری 
• خوردن زیاد یا کم 
• مصرف الکل یا مواد مخدر

مسئله‌ای به نام سوگیری عدم قطعیت بر روی نحوه برخورد فرد با تغییرات نیز تاثیر دارد. وقتی تغییری اساسی در زندگی اتفاق می‌افتد، مغز به طور خودکار آن را منفی می‌بیند و می‌تواند روی روند تصمیم‌گیری تاثیر داشته باشد و احساس اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. یادگیری تکنیک‌های مناسب مقابله با موقعیت‌های جدید یا غیرمنتظره به سلامت روان کمک می‌کند. مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم به سلامت روان اجازه می‌دهد تا رشد کند. توانایی مقابله با تغییرات، خلق و خو را تقویت کرده و سطح استرس را کاهش می‌دهد.

چگونه با تغییرات مواجه شوید

گاهی تغییر ممکن است در زمانی رخ بدهد که انتظار آن را ندارید و ممکن است خارج از کنترل باشد. با این حال، طرز فکر صحیح و انعطاف‌پذیری بخش‌ مهمی از رویارویی با تغییر است. اگر با موارد جدیدی در زندگیتان سروکار دارید، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

موضوعی آشنا پیدا کنید

حتی اگر مسئله‌ای کوچک باشد، به دنبال موردی پایدار باشید که بتوانید روی آن تمرکز کنید. این نقطه پایه به  فرد در لحظات و احساسات ناآشنا کمک می‌کند. انجام عادات روزانه، تماشای مجدد سریال تلویزیونی که دوست دارید یا حتی خوردن غذای راحت و مورد علاقه‌تان می‌تواند استرس را کاهش دهد. انجام چنین شیوه‌هایی در ایجاد احساس شادی و بهبود خلق و خوی کلی عالی هستند.

دیدگاهتان را نسبت به جهان مشخص کنید. 

وقتی به بیرون از موقعیت خود نگاه می‌کنید، می‌توانید ببینید که چگونه همه چیز در حال حرکت و تغییر است. تغییراتی وجود دارد که می‌تواند بر روی زندگی ما تاثیر بگذارد یا بی‌تاثیر باشد. دیدن جهان در یک مفهوم کلی می‌تواند موقعیت ما را قابل مشاهده کند و موجب می‌شود تا همه چیز کوچکتر یا قابل کنترل‌تر به نظر برسد.

انعطاف پذیر باشید

یادگیری پذیرش غیرقابل پیش‌بینی بودن جهان کمک می‌کند تا با حوادث غیرمنتظره زندگی مقابله کنید. کنار گذاشتن انتظارات و محدودیت‌ها در زندگی‌ موجب می‌شود تا یک روال جدید کمتر ترسناک به نظر برسد. سعی کنید با تجربیات جدید ذهنتان را باز نگه دارید تا بتوانید آنها را کاملتر درک کنید. شاید برخی از آن‌ها حتی لذت‌بخش هم شوند.

افرادی را پیدا کنید که درک می‌کنند.

وقتی با یک انتقال جدید روبرو می‌شوید، بهتر است با یک فرد قابل اعتماد در زندگی‌تان مشورت کنید. داشتن دیگران برای تکیه کردن بهتر از تلاش برای کنترل آن به تنهایی است. حمایت شدن از سوی افرادی که به ما اهمیت می‌دهند، به آسان‌تر شدن تجربه‌های جدید کمک می‌کند.

کمک گرفتن 

وقتی تغییری اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس کنید که کنترل‌تان را از دست می‌دهید. اگر این احساس غیر قابل تحمل باشد، می‌توانید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. آنها می‌توانند با یک شیوه درمانی راهنمایی‌تان کنند. درمانگر ممکن است راهبردهای مقابله‌ای زیر را به شما آموزش دهد که با سلامت روانی بهتر مرتبط هستند:

• قالب‌بندی مثبت مجدد 
• پذیرش موقعیت 
• شوخ‌طبعی به جای رفتار منفی

 در طول زندگی با نقاط عطف و تغییرات زیادی همراه خواهید بود. ممکن است بالا و پایین وجود داشته باشد و بد نیست در جریان امور احساس ناراحتی کنید. با این حال، اگر تحمل این احساسات سخت و طاقت‌فرسا و منجر به اضطراب و افسردگی شد، از خودتان دریغ نکنید و بدانید که برای راهنمایی به سیستم پشتیبانی یا یک درمانگر مجرب نیاز دارید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو