علل شایع درد در مفصل انگشت شست پا
5 بهمن 1400 ساعت: 20:11



اگرچه مفاصل انگشتان پا کوچک هستند، اما نقش مهمی در عملکرد پای شما دارند. این مفاصل باید مقدار زیادی از وزن بدن شما را تحمل کنند، بنابراین زمانی که آسیب می‌بینند، روز بدی خواهید داشت. 

بونیون


یک برآمدگی بزرگ و چنگک‌دار روی مفصل شست پا است که اغلب با یک بیماری شایع پا به نام تغییر شکل هالوکس والگوس ایجاد می‌شود. علاوه بر ظاهر شدن برآمدگی، هالوکس والگوس باعث می‌شود انگشت شست پا به مرور زمان به سمت انگشتان کوچکتر تغییر مکان دهد. نتیجه معمول گشاد شدن جلوی پا و برآمدگی قرمز، تحریک شده و گاهی متورم در کنار مفصل شست پا است.


آرتروز


شایع‌ترین شکل آرتریت که مفصل شست پا را درگیر می‌کند، آرتروز است. به دلیل تجزیه بافت‌هایی است که انتهای استخوان‌ها را در جایی که در مفصل به هم می‌رسند می‌پوشانند. 


استئوآرتریت در مفصل شست پا ممکن است به دلیل مشکلاتی در ساختار و عملکرد پا ایجاد شود که منجر به ساییدگی و پارگی بیش از حد می‌شود. تروما، مانند شکستگی یا دررفتگی انگشت شست پا نیز می‌تواند منجر به آرتروز شود. سایر انواع کمتر رایج آرتریت که روی انگشت شست پا تاثیر می‌گذارند، آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک هستند.


نقرس


نقرس بیماری دیگری است که می‌تواند مفصل شست پا را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که اسید اوریک در خون فرد انباشته می‌شود و کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که در یک مفصل، معمولاً مفصل انگشت شست پا، رسوب می‌کنند. اصطلاح پزشکی که نقرس را در مفصل انگشت شست پا توصیف می‌کند، پوداگرا است.


علائم آرتریت نقرسی شامل یک مفصل قرمز، داغ و به شدت دردناک است. اگر حملات نقرس درمان نشوند و به طور مکرر برای چندین سال اتفاق بیفتند، ممکن است آسیب مفصلی رخ دهد. 


سزاموئیدیت


استخوان‌های سزاموئید در هنگام ترومای حاد یا مزمن مستعد درد و التهاب هستند. اغلب با فعالیت‌هایی مرتبط است که شامل حفظ تعادل روی انگشتان پا یا پریدن می‌شود، مانند رقص باله یا بسکتبال.


شکستگی استخوان سزاموئید می‌تواند علائم مشابهی ایجاد کند که اغلب با درد قابل توجهی در زیر توپی پا و زیر مفصل شست پا همراه است.


انگشت چمنی


یک آسیب شایع مرتبط با ورزش است. مانند سزاموئیدیت، در قسمت پایین مفصل شست پا درد ایجاد می‌کند. درد ناشی از رگ به رگ شدن یا پارگی به رباط انگشت پا است.


اغلب در ورزشکارانی دیده می‌شود که روی چمن مصنوعی ورزش می‌کنند. آسیب زمانی رخ می‌دهد که انگشت پا در حین خم شدن، نیروی شدیدی را تحمل کند، مانند زمانی که ورزشکار هنگام دویدن به انگشت شست پا فشار می‌آورد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

 

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو