سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد به بیماری قلبی مبتلا هستید
28 دی 1400 ساعت: 23:10



برخی از نشانه‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی از از ابتلای شما به بیماری قلبی باشند.

آپنه خواب

هنگامی که خروپف در موقع خوابیدن موجب توقف تنفس می‌شود، مغز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و سیگنال‌هایی را به رگ‌های خونی و قلب ارسال می‌کند تا برای حفظ جریان خون تند‌تر کار کند و خطر ابتلا به فشارخون بالا، ضربان غیرطبیعی قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی افزایش می‌یابد.
خوشبختانه، آپنه خواب قابل درمان است.

 تاول‌های برجسته زردرنگ و نارنجی 

میزان بسیار بالای تری‌گلیسیرید می‌تواند موجب ایجاد جوش و تاول در پوست اطراف بند انگشتان دست و پا شود. وجود چربی‌ها در خون ممکن است موجب بسته شدن شریان‌ها شود و مقدار زیاد آن اغلب به بیماری‌های دیگری مرتبط می‌شود که فرد را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد.

تقویت دست‌های ضعیف

 نیروی دست‌ها ممکن است رازی را در مورد قلب فاش کند. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی فشار دادن و نگه‌داشتن شیئی به خوبی می‌تواند با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. اگر نگه‌داشتن یک شیء برایتان سخت است، احتمال اینکه مشکلی داشته باشید یا مشکلی ایجاد شود، بیشتر است. (اما تقویت نیروی دست‌ها به تنهایی و لزوماً قلب را سالم‌تر نمی‌کند.)

لکه‌های تیره زیر ناخن 

اگر اخیراً انگشت پایتان به جایی کوبیده شده یا آسیب دیده است، لکه‌های کوچک خون که زیر ناخن‌ می‌ماند، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت دیواره یا دریچه قلب باشد که آندوکاردیت نامیده می‌شود. همچنین هنگامی که دیابت دارید، این لکه‌های خونی جمع می‌شود و افراد مبتلا به دیابت، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی و سکته هستند.

سرگیجه 

حالت گیجی اغلب نتیجه مستقیم وجود مشکلی در قلب است زیرا خون کافی به مغز پمپاژ نمی‌شود. سرگیجه می‌تواند نشانه‌ ضربان قلب غیرطبیعی به نام آریتمی باشد. نارسایی قلبی، یعنی ضعیف شدن عضله قلب نیز می‌تواند فرد را دچار عدم تعادل کند. احساس بی‌حالی یکی از علائم کمتر شناخته شده حمله قلبی نیز هست.

مشکلات جنسی

برخی از مشکلات مربوط به خواب می‌تواند به این معنی باشد که دچار بیماری قلبی هستید و احتمال خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در شما بیشتر است. مردان مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است مشکلات گردش خون مربوط به فشارخون بالا یا مشکل تنگی عروق بر اثر تجمع کلسترول داشته باشند. مشکلات جریان خون همچنین می‌تواند میل جنسی و توانایی جنسی زنان و لذت آنها از رابطه جنسی را کاهش دهد.

تغییر رنگ پوست

 انگشتان کبود یا سیاه رنگ دست و پا ممکن است ناشی از گردش ضعیف ‌خون سرشار از اکسیژن باشد که اغلب به دلیل نقص در قلبتان است که با آن متولد شده‌اید یا به علت تنگ شدن عروق خونی که مسدود شده است. زمانی که تکه‌های متراکمی از پلاک‌های کلسترول جدا می‌شوند و در مویرگ‌ها می‌مانند، بر روی پوست لکه‌های دانه‌دانه، خال‌‌خالی و کبودرنگ نمایان می‌شود. هنگام ابتلا به اندوکاردیت، لکه‌های خونی در زیر پوست کف دست‌ و پاها ظاهر می‌شود.

 خونریزی لثه 

کارشناسان دقیقاً ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی را نمی‌دانند اما مطالعات نشان می‌دهد که خونریزی، تورم یا حساسیت لثه‌ها می‌تواند موجب بروز مشکل قلبی شود. نظریه‌ای می‌گوید که باکتری از طریق لثه وارد جریان خون شده و در قلب التهاب ابجاد می‌کند. ابتلا به بیماری لثه که منجر به از دست دادن دندان می‌شود، می‌تواند احتمال سکته مغزی را نیز افزایش دهد.

 لکه‌های پوستی تیره و برجسته

هنگامی که بدن در استفاده از هورمون انسولین مشکل دارد، ممکن است این دانه‌های برجسته را که آکانتوزنیگریکانس نامیده می‌شود، در چین‌ها و چروک‌های پوست مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران ببینید. لکه‌ها ممکن است دلیل پوستی نیز داشته باشد. اگر برای عارضه مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک یا دیابت نوع۲، تحت درمان نیستید، برای کمک به کنترل قندخون و مراقبت از قلبتان به پزشک مراجعه کنید.

 مشکل تنفسی

 احساس تنگی‌نفس می‌تواند نشانه نارسایی قلبی، ضربان قلب غیرطبیعی  یا حمله قلبی باشد. اگر بعد از انجام کارهایی که قبلاً برایتان آسان بود، مثلا برای نفس کشیدن مشکل دارید یا در حالت درازکش نفس کشیدن برایتان سخت است، به پزشک مراجعه کنید. آیا در قفسه سینه هم احساس درد می‌کنید؟ لازم است با اورژانس تماس بگیرید.

 تورم در ساق پا 

زمانی که برای مدت طولانی می‌نشینید یا می‌ایستید و این حالت، بیشتر در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. تجمع مایعات همچنین می‌تواند ناشی از نارسایی قلبی و گردش خون ضعیف در پاها باشد. پاهای متورم می‌تواند ناشی از وجود لخته‌ای باشد که مانع بازگشت خون از اندام تحتانی به قلب می‌شود. اگر به طور ناگهانی تورم در پاها ظاهر شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 خستگی

 همیشه موقع خستگی، خوب استراحت کنید. نارسایی قلبی می‌تواند فرد را خسته و بی‌حال می‌کند، زیرا عضله قلب دیگر خیلی خوب پمپاژ نمی‌کند تا نیازهای بدن را تامین کند. مراقب علائم دیگر مانند سرفه و تورم نیز باشید، زیرا احساس ضعف می‌تواند علامت خطر بسیاری از بیماری‌های مختلف از جمله کم‌خونی، سرطان یا حتی افسردگی باشد.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو